Blessurevrij op wintersport
Moderator ‎14-12-2015 05:09
Moderator

Ook deze winter gaan weer veel Nederlanders op wintersport. Hier ontstaan vaak blessures die soms zelfs het einde van de vakantie kunnen betekenen. Is dat pech? De ervaring leert dat veel van deze blessures simpel te voorkomen zijn. Daarom in deze blog wat nuttige tips, waarbij we te rade gingen bij Nicolien Sauerbreij, die als snowboardster al vier keer mee deed aan de Olympische Spelen, en zelfs Olympisch Goud won!

 

Voorbereiding

Nicolien: "Mijn belangrijkste tip is: bereid je fysiek goed voor! Wintersport bevat niet voor niets het woord 'sport'. Het kan zwaar zijn, vooral als je thuis niet regelmatig beweegt. Zoals algemeen bekend is de kans op blessures kleiner als je lichaam fit is en voor inspanning goed is opgewarmd. Het is dus slim om alvast te trainen voordat je op wintersport gaat."

 

Handig!

Om het je makkelijk te maken, is er de Ski-APK: een online zelftest waarmee je aan de hand van een aantal vragen en oefeningen je fitheid kunt testen.

 

Voor je de piste opgaat

"Als er een vers pak poeder is gevallen, wil je natuurlijk direct de piste op. Niets mooier dan door maagdelijk witte sneeuw sporen te trekken!", aldus Nicolien. Begrijpelijk, maar daardoor gaan wel veel mensen 'koud' de piste op. Warme spieren zijn soepeler en ook daardoor verklein je de kans op blessures. "Als het even kan, ga ik niet met de bus, maar loop ik daarom altijd naar de piste. Ben je direct warm!"

 

Zorg voor goed materiaal

Naast een goede voorbereiding, is de helm toch nog iets wat Nederlanders vaak vergeten. Nicolien: "Ik heb al zo vaak gedacht: wat zou er gebeurd zijn als ik nu geen helm op had gehad? Hoe goed je ook bent: je kan altijd vallen. En als je dan met meer dan 40 kilometer per uur over een ijzige piste gaat, is het natuurlijk eigenlijk heel raar dat veel mensen nog zonder helm skiën. Je hoofd is zó kwetsbaar, die moet je goed beschermen. Bovendien zijn ze er nu in alle kleuren en maten, dus is er geen reden om geen helm te dragen."

 

Wintersportcursussen

Ben je nog nooit eerder op wintersport geweest? Dan kan wat extra voorbereiding geen kwaad. "In heel veel Nederlandse skiwinkels worden wintersportcursussen gegeven. Daar leer je wat je moet doen op de piste en hoe je jezelf veilig houdt. In Nederland valt tenslotte gemiddeld slechts twee keer per jaar sneeuw en van nature zijn wij ook geen bergmensen", vertelt Nicolien.

 

5 Opmerkingen
RodolfoPhD

Het is volstrekte onzin. Bij herhaling is aangetoond er (bij tourisme skiers) geen enkele correlatie is tussen getraindheid en het oplopen van letsel. M.a.w. als je zo vanachter je buro op de skis gaat dan is de kans op letsel even groot als bij iemand die zich fysiek voorbereid heeft. Dat verklaart ook waarom stramme 80-ers met ervaring nog zwarte pistes afgaan. Echt relevante basisoorzaken van letsel zijn zo blijkt:

geen les nemen / alcoholgebruik / xtc op de piste / slecht afgesteld (huur) materiaal / zelfoverschatting, vaak in groepen/ Ik begrijp dus ook niets van dit apk iniitatief behalve dan dat er blijkbaar weer lieden zijn die toch ergens geld aan moeten verdienen, en dan NB nog verkeerde associaties leggen en publiceren.  Erg jammer.  

De beste manier van voorbereiden is natuurlijk deel te nemen aan SneeuwFit, bij een van de lokale (non-profit!) Wintersportverenigingen, aangesloten bij de Nederlandse Ski Vereniging. Gezellig Gezond trainen, om je conditie op niveau te brengen. Want Wintersport begint in Nederland. Je hebt dan in de sneeuw meer (en langer) plezier. Dus heb je ook minder 'terras-tijd' nodig om je te vermaken. En dat scheelt weer de kans op blessures, zoals Permalink al schreef. 

 

Moderator
Moderator

@RodolfoPhD, ik ben het helemaal met je eens dat blessures of ander letsel op de piste veel verschillende oorzaken hebben. De Ski APK is niet bedoeld als ‘sport medische test’ of een middel om ongelukken te voorkomen. Het is juist om je bewust te maken van je eigen fitheid. De tool stimuleert je om met eenvoudige oefeningen beter voorbereid de piste op te gaan zodat je de kans op ongelukken verkleint. Door je fysiek voor te bereiden op de wintersport kun je dus geen letsel voorkomen, maar de kans op blessures wel verkleinen. Vandaar ook de tips van ervaringsdeskundige Nicolien Sauerbreij. 

Wim van Paassen

Ik ben 71 en ski al jaren ieder jaar op een matig niveau met heel veel plezier. Sport 1x per week en fiets regelmatig. Helling op dan schakel ik niet terug. Op de piste stop ik regelmatig even en kijk rond om te genieten van de omgeving. Laat me niet gek maken door anderen en luister naar m'n benen. M'n enige angst is om aangeskied te worden door van die gekken. Politie op de piste zoals ik eens in Italie meemaakte zou niet gek zijn. De oefeningen lijken me nuttig, je kan dan langer door skien zonder verzuring van de benen. Vorig jaar voor het eerst een helm op en skiers zonder helm dat zijn uitzonderingen geworden. Uiteraard ook een voorbeeldfunctie voor de kleinkinderen.

Moderator
Moderator

Hoi Wim, klinkt alsof jij altijd goed voorbereid gaat skiën! En groot gelijk dat je af en toe even stopt om van de omgeving te genieten. Wat kan het prachtig zijn he?

 

Heb je de oefeningen al geprobeerd Wim? In elk geval heel veel ski plezier voor jou en de kleinkinderen!