Beter concentreren is eenvoudig aan te leren

Veel kinderen vinden het maar moeilijk om zich te concentreren. Geluiden, bewegingen en andere prikkels maken het lastig om de aandacht erbij te houden. Gelukkig is concentratie aan te leren, bijvoorbeeld door sport. Met deze tips helpen we je het concentratievermogen van je kind te verbeteren!

 

In de klas zijn een hoop afleidingen om van uit je concentratie te raken. Een pen die valt, iemand die opstaat of gefluister zijn voor veel kinderen aanleiding om op te kijken van het werk. Maar niet alleen prikkels uit de omgeving beïnvloeden het concentratievermogen van een kind, ook andere factoren kunnen hieraan bijdragen, bijvoorbeeld wanneer een kind moe is, het onder druk staat of er thuis spanningen zijn.

 

Verplichte en vrijwillige concentratie
Ook is het belangrijk het verschil tussen verplichte en vrijwillige concentratie te herkennen. Een kind kan zich met volle concentratie storten op een videospelletje, maar kan in de klas zijn aandacht er maar niet bij houden. Het verschil zit hem in het feit dat het in de ene situatie moet, en in de andere situatie mag. Een kind kan zich vrijwillig vaak langer concentreren. Wanneer het gaat om verplichte concentratie, in de les of met het maken van huiswerk, is de concentratiespanne een stuk korter.

 

Leeftijdsafhankelijk en persoonsgebonden
Het concentratievermogen is daarnaast erg afhankelijk van leeftijd. Hoe jonger het kind, hoe minder concentratie. Hier zijn bepaalde richtlijnen voor: bij zesjarige kinderen is dit gemiddeld tien minuten, bij tienjarigen twintig minuten en bij kinderen van dertien jaar of ouder dertig minuten. En daarnaast is wel of niet goed kunnen concentreren biologisch bepaald: het ene kind kan het nou eenmaal beter dan het andere.

 

Concentratievermogen trainen
Het goede nieuws is: concentreren kun je leren. Dit heeft ook het onderzoek van Amerikaanse psycholoog Robert Rosario Rueda aangetoond. In zijn studie laat de psycholoog zien hoe de concentratie van zesjarige kinderen verbetert als zij dit regelmatig trainen. Hoe meer de kinderen oefenden met een bepaald spel, hoe beter zij reageerden op taken waarbij een langere concentratie vereist was.

 

Sport kan eveneens bijdragen aan het verbeteren van het concentratievermogen. Kinderen zijn de hele les of wedstrijd in de weer en moeten blijven opletten, waardoor de alertheid verhoogt. Een voorbeeld van een sport die kan bijdragen aan het verbeteren van de concentratie is judo.

 

Tijdens judo doen kinderen korte oefeningen, die elke les worden herhaald. Dit is concreet en behapbaar, wat het voor kinderen eenvoudig maakt om te focussen. Daarnaast is luisteren naar de instructies van de judoleraar een belangrijk onderdeel. Hierdoor leren kinderen het belang van aandacht en discipline.

 

Bekijk in deze video welk effect schooljudo had op Lisa.

 

 

Meer tips
Heb je zelf kinderen? Dan hebben wij een aantal tips om het concentratievermogen van je kind te verbeteren. We zetten er een aantal op een rij:

 

1. Train het concentratieniveau van je kinderen door regelmatig concentratieverhogende spelletjes te spelen. Een goed voorbeeld hiervan is Memory. Speel het lekker ouderwets aan tafel met kaartjes of via de computer.

 

2. Deel een grote taak op in kleine stukjes. Dat maakt het voor kinderen makkelijker zich op elk losse onderdeel te concentreren en daardoor houden ze hun aandacht er langer bij.

 

3. Houd pauze! Kinderen hebben nu eenmaal vaak even afleiding nodig. Geef ze dit dan ook. Laat ze even een kwartiertje rondrennen, maar spreek af dat ze daarna weer verder moeten met hetgeen ze bezig waren.

 

4. Uit onderzoek blijkt dat voedingssupplementen met Omega 3- en Omega 6-vetzuren een gunstige invloed kunnen hebben op druk gedrag en het concentratievermogen bevorderen. Dit is dus het proberen waard!

 

5. Ook meditatie kan goed helpen voor kinderen die zich moeilijk kunnen focussen. Via meditatie leren kinderen om de aandacht op één ding te richten. Het heeft natuurlijk wel een andere invulling dan meditatie voor volwassenen. Meditatie voor kinderen is vooral visueel. Denk aan opdrachten als: “je bent een vogel en vliegt over zee” of “je ligt op een strand in de zon, op een eiland”. Dit kunnen ze zich dan inbeelden.

 

Heb jij nog andere tips om het concentratievermogen van kinderen te verbeteren? Deel dan je reactie hieronder.

 

Zilveren Kruis is vier jaar trots partner van Schooljudo, omdat we vinden dat judo kinderen fysiek en mentaal sterker maakt. Wij bieden daarom nu een gratis judo-les aan, gegeven door niemand minder dan Olympisch judoka Dex Elmont. Zorg dat je erbij bent!

2 Opmerkingen
Debutant

Als je een echte ADHD-er hebt, zo eentje van alles tegelijk beginnen en niets afmaken, dan helpt een eenvoudig spelletje niet. Biedt Zilveren Kruis ook iets voor hen, buiten medicijnen?

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Waar denk je precies aan Joan2517? Zelf ervaringen mee? Anton