9 tips om de gipsvlucht te vermijden

Het wintersportseizoen is in volle gang. Onlangs is de eerste gipsvlucht geland en het zal ongetwijfeld niet de laatste zijn dit jaar. Want wintersport is leuk, maar zeker niet zonder risico. Ga daarom altijd goed voorbereid richting de sneeuw. Maar hoe doe je dat dan? Wij hebben de negen beste tips voor je op een rijtje gezet.

 

1. Werk aan je conditie
Wintersport is iets heel anders dan een zonvakantie. Je bent de hele dag actief in de weer, iets wat je lijf meestal niet gewend is. Probeer daarom de weken voor vertrek regelmatig te sporten om zo je conditie op te bouwen. Hiermee train je ook de spieren die je veel gebruikt tijdens het skiën of snowboarden en verklein je de kans op een blessure.

2. Ken de tien pisteregels
Ga je voor de eerste keer op wintersport? Lees dan van te voren de tien pisteregels. Deze regels zijn overal hetzelfde en opgesteld door de Internationale Ski Federatie. Veel ongelukken gebeuren omdat mensen niet precies weten wat de ‘verkeersregels’ op de piste zijn. Door je goed in te lezen, kun je pijnlijke botsingen voorkomen.

3. Gebruik goed onderhouden materiaal
Goed materiaal is natuurlijk een must. Je hoeft het heus niet zelf aan te schaffen, maar zorg ervoor dat het materiaal dat je gebruikt goed onderhouden is. De bindingen moeten juist zijn afgesteld en het is aan te raden om je ski’s of board te laten waxen. Hierdoor glij je beter over de piste en heb je toch meer grip op gladde of harde stukken sneeuw.

4. Draag een helm
Hoewel het niet verplicht is om een helm te dragen, is het wel ontzettend aan te raden. Hoofdletsel is namelijk een van de meest voorkomende verwondingen tijdens wintersport. Vaak zie je vooral snowboarders met helmen op de piste, maar steeds meer skiërs maken ook de verstandige keuze om hun hoofd te beschermen.

5. Check de weersvoorspelling
Kijk dagelijks even wat de weersvoorspellingen zijn. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Mist, sneeuwstormen of ijs op de piste kunnen leiden tot gevaarlijke situaties en ongelukken. Als je weet wat voor weer er op komst is, kun je je route hier op aanpassen. Bereid je tocht altijd goed voor en neem een pistekaart mee.

6. Doe een warming-up en cooling down
Voordat je gaat sporten doe je altijd een warming-up. Dus waarom niet als je de piste op gaat? Warme spieren raken minder snel geblesseerd. Rek en strek ook na een lange dag op de latten, want je hebt je spieren behoorlijk belast.

7. Neem pauze en eet goed
Neem regelmatig pauze en zorg dat je lijf genoeg energie heeft door uitgebreid te ontbijten en stevig te lunchen. Het is natuurlijk sowieso geen straf om af en toe boven op de berg even bij te komen boven een bord spaghetti bolognese of een germknödel. Maar daarnaast is het ook belangrijk dat je lichaam tijdens dit rustmoment de tijd krijgt om te herstellen van alle inspanningen – en daar heeft het uiteraard voldoende voedingsstoffen voor nodig.

8. Blijf op de piste
Het klinkt heel stoer, off piste. Maar het is zeker niet zonder risico en zelfs de meest ervaren wintersporters komen soms in levensgevaarlijke situaties terecht. Denk aan lawines of onverwachte, diepe afgronden. Blijf daarom altijd op de piste en ga nooit alleen op pad. Wil je toch per se gaan, laat je dan begeleiden door iemand die het gebied op zijn duimpje kent.

9. Breek je val
Voel je tijdens je aftocht dat je je balans verliest? Geen probleem, het overkomt de beste skiërs en snowboarders. Probeer in dat geval op je zij terecht te komen of vang jezelf op met je handen, zo kun je de schade van de val beperken.

Veel plezier in de sneeuw! Zijn we nog een tip vergeten? Dan horen we het graag.

 

gipsvlucht_beeld_blog_thumb.png