4 tips om positiever in het leven te staan
Moderator ‎16-02-2015 09:36
Moderator

Vraag een Nederlander wat hij vindt van ons huidige zorgstelsel en hij zal meteen beginnen met mopperen. En dat terwijl de Nederlandse zorg de beste van Europa is. Er valt dus eigenlijk niet zoveel te klagen. Toch doen we het. We klagen over de zorg, over het weer, over lange rijen in de supermarkt. Waarom zijn we vaak zo negatief? En hoe kunnen we onszelf aanleren om positiever in het leven te staan?

 

Positief denken is gezond. Onlangs publiceerde de Universiteit van Illionois een onderzoek waaruit blijkt dat mensen die optimistisch zijn, een gezonder hart hebben dan pessimisten. Klagen is dus niet alleen slecht voor je humeur, maar ook voor je lichamelijke gezondheid. Zo pak je negatieve gedachten aan:

 

1. Begin een dag zonder stress
Je kent het wel, de wekker gaat en de gedachten aan alles wat je vandaag nog moet doen, schieten door je hoofd. Je neemt geen tijd voor ontbijt en haast je naar kantoor. Onderweg mopper je op de slechte treinverbinding en als je collega vraagt of je koffie wilt, snauw je hem af. Wie ’s ochtends alles ‘snel, snel, snel’ doet, begint de dag al met stress. En stress is ontzettend negatief. Neem de tijd om rustig op te staan en geef jezelf de ruimte om op gang te komen. Neem een lange douche en ontbijt uitgebreid. Je zult zien dat je een stuk optimistischer de dag tegemoet gaat als je je niet ontzettend hoeft te haasten. En wie een dag goed begint…

 

2. Zie een fout als een kans om het beter te doen
We maken allemaal fouten. Soms zeg je iets verkeerds tegen je partner, verpest je een opdracht op het werk of gaat er iets anders helemaal mis. Positief denken houdt in dat wanneer er iets mis gaat, je niet bij de pakken neer gaat zitten. Geef jezelf de volgende keer dat er iets negatiefs gebeurt de kans om er iets van te leren. Ben je bijvoorbeeld afgewezen voor een baan die je graag wilde? Vraag dan wat er niet goed ging en probeer hier iets aan te doen. Solliciteren is een leerproces, net zoals heel veel andere dingen in het leven. En oefening baart kunst.

 

3. Betrap jezelf op negatieve gedachten
We mopperen en klagen wat af. Om deze negatieve spiraal te doorbreken, is het belangrijk dat je erachter komt hoe vaak jij negatieve gedachten hebt. Dit kan bijvoorbeeld met de hulp van een ander, iemand die je er op wijst als je weer iets negatiefs zegt. Maar je kan het ook zelf doen. Merk je dat je chagrijnig bent vanwege een drukke dag op je werk? Of dat je het vervelend vindt om weer in de file te staan? Dit zijn precies van die momenten dat je ook kunt proberen iets positiefs te denken. Zoals ‘Ach, het hoort erbij’ of ‘Nu heb ik tenminste tijd om eens naar de radio te luisteren’. Lukt dat echt niet? Glimlach dan. Hierdoor voel je je automatisch al een stuk positiever.

 

4. Geloof in jezelf en in anderen
Zelfvertrouwen en positief denken gaan hand in hand. Zeg daarom tegen jezelf als je ergens aan begint: ‘Ik doe mijn uiterste best’. Want als jij in jezelf gelooft en al je kracht ergens achter zet, is er geen ruimte voor negatieve gedachten zoals ‘Ik kan het niet’ of ‘Ik ben niet goed genoeg’. Meer dan je best kun je namelijk niet doen. Te hard voor jezelf zijn werkt vaak alleen maar averechts.

 

Behalve lief zijn voor jezelf, is het ook belangrijk dat je lief bent voor anderen. Praat daarom niet onaardig over iemand. Geef eens een complimentje. Als je positieve energie uit naar anderen, merk je waarschijnlijk al gauw dat ze dit van je overnemen.

 

Uitdaging

Natuurlijk is het lang niet altijd makkelijk om overal het goede van in te zien. Zeker niet als het buiten regent. En je band lek is. En je bent vergeten je lunch mee te nemen naar kantoor. En er ook nog een vlek op je witte overhemd zit. Maar die dingen gebeuren soms nou eenmaal, daar kun je niks aan doen. En juist omdat het zo makkelijk is om te vervallen in negatieve gedachten, is het een mooie uitdaging om jezelf te leren positiever te zijn. Want het loont, echt.

 

365x290-positief-denken_blog_thumb.jpg

2 Opmerkingen
Geregelde bezoeker

Dit werkt echt.

Moderator
Moderator

Goed om te horen @Nicole75   Ik geloof ook echt dat dit werkt. Denk dat je jezelf sommige dingen echt moet aanleren. Zoals jezelf betrappen op negatieve gedachten. Kan nog best een uitdaging zijn maar het resultaat is het dubbel en dwars waard!