Zorg nodig na opzeggen aanvullende verzekering: vergoeden of niet?

Moderator

Stel je voor: een klant stopt zijn uitgebreide aanvullende verzekering. Nooit nodig gehad namelijk. Twee weken na opzegging overkomt hem toch wat. Hij vraagt ons om een vergoeding van zorgkosten, terwijl hij daar geen recht meer op heeft.

Wat een enorme pech, he? En wat een dilemma ook.

Vind jij dat we moeten vergoeden, omdat de klant lange tijd premie heeft betaald en nooit iets nodig had? Of kunnen we beter streng en duidelijk optreden, en niets uitkeren? Dit voorkomt stijgende premies (we betalen de zorg met z’n allen) en mogelijke fraude.

Vergoeden of niet: wat zou jij beslissen?

Nog geen Community-account? Meld je dan eerst aan. Hiervoor heb je alleen een gebruikersnaam, e-mailadres en wachtwoord nodig. Of nog makkelijker: log in met je Facebook-account.

• Beleid

Zorg nodig na opzeggen aanvullende verzekering: vergoeden of niet?

18 ANTWOORDEN

Re: Zorg nodig na opzeggen aanvullende verzekering: vergoeden of niet?

Uitblinker

hoi @Rogier

da's een lastige

heel bot en zwartwit gezegd, nee. 

maar in dit geval zou je ook enigszins kunnen kijken of er een coulanceregeling mogelijk zou zijn, toch terug kunnen komen op de beslissing om de aanvullende verzekering op te zeggen en weer mee te doen met de AV verzekering.

(of had de persoon dan toch bij fbto verzekerd moeten zijn om modules aan te kunnen zetten op het moment dat het nodig is?)

groet mike

Community Manager

@diadino24 Waarom zou je in dit specifieke geval toch coulance toepassen?

En wat zou je dan uit coulance doen? De aanvullende verzekering met terugwerkende kracht weer met een jaar verlengen? Of alleen de kosten eenmalig vergoeden?

Bij FBTO werkt het volgens mij zo dat je een module aan kan zetten per de eerste van volgende maand en dat hij dan de rest van het jaar aan moet blijven staan.

Dus dat zou alleen werken als je vanaf de eerste van de volgende maand kosten maakt.

Uitblinker

hoi @Raoul,

coulance moet natuurlijk wel van 2 kanten komen,

als jullie bereid zouden zijn om de aanvullende verzekering weer te herstellen, 

dan mag je van de klant wel verwachten dat hij dat ook minstens voor het hele jaar doet.

eenmalig de kosten vergoeden klinkt iets te veel als liefdadigheid(maar kan natuurlijk per situatie verschillen)

groet mike

Geregelde bezoeker

ja wel doen  maar wel teug in de aanvullende verzekering en een gedeelte zelf betalen 

Geregelde bezoeker

Eigenlijk denk ik dat de oplossing in de huidige verzekeringssituatie simpel is: Als verzekerde aantoonbaar vanuit een hoger aanvullend pakket is gekomen en deze kosten niet te voorzien zijn geweest denk ik dat de meest humane oplossing is; vergoeden en de cliënt met terugwerkende kracht in de hogere aanvullende verzekering zetten én de bijbehorende premie laten betalen. Wie heeft er baat bij mensen in de problemen te helpen? Niemand toch? In de wirwar van verzekeringen is een foute keuze snel gemaakt

Starter
Coulance is een onverplichte betaling, hierbij kun je dus verschillende zaken meenemen. Als schadebehandelaar valt het mij wel op dat men tegenwoordig bij het minste of geringste als verzoekt om coulance anders gaat men wel naar een ander. Ik denk dat zaken als claimgedrag, betaalgedrag, hoe lang loopt een verzekering of hoe lang heeft deze gelopen, hoe lang is iemand klant, wat is het bedrag waar het om gaat de voornaamste zaken zijn om mee te nemen in de afweging. Daarnaast zou ik aangeven dat men dan de betreffende dekking weer af moet nemen voor minimaal een jaar.
Schadebehandelaar verkeer @ Interpolis Achmea

Uitblinker

@Chantal88

coulance is niets mis mee, alleen gaan steeds meer mensen het zien als een recht en niet als een gunst.

je kunt altijd om coulance vragen, maar eisen is tegenwoordig meer voor de hand liggend, terwijl ik zelf juist gevoeliger zou zijn voor een beleefd verzoek.
als iemand bij mij op de bus bv coulance opeist, dan is het eerste gevoel toch om gewoon (keihard) de regels toe te passen.
als je inderdaad alle factoren mee laat wegen die jij opnoemt, dan zou ik er zeker geen probleem mee hebben als jullie een coulance regeling zouden toepassen....

groet mike

PS. gisteren bij een grote electronica keten op het garantiegebied ook het overdreven positief mee gemaakt.

koptelefoon(€130, 11 maand oud) van dochter defect, eerst een poging tot reparatie, maar bleek niet te repareren.

kon ik zonder problemen een vervangend product krijgen, die inmiddels wel €30 goedkoper geworden was, kreeg ik er ook nog een tegoedbon bij voor die €30 en opnieuw 2 jaar garantie.
 in principe was ik al blij geweest met een geslaagde reparatie of een vervangend product, was een beetje perplex dat er zoveel weggegeven werd.....

Expert

Wat fijn om alle reacties te lezen. Dank jullie wel daarvoor. 

De tips die jullie geven, geven precies onze dilemma’s weer die we dagelijks in ons werk meemaken.  Ik handel dagelijks klachten af en krijg ook heel regelmatig verzoeken om kosten te betalen. Het is ontzettend moeilijk om te beslissen wanneer je een coulance geeft of niet. Het met terugwerkende kracht weer in laten gaan van de aanvullende verzekering vind ik een goed advies. Maar ook dan loop je tegen verschillende situaties aan. 

Is er een maximale termijn na het stopzetten van de aanvullende verzekering waarin we dit nog terug zouden moeten kunnen draaien? Moeten we kijken naar de financiële situatie van een verzekerde? Moeten we kijken of deze kosten voorzien konden zijn? Daarbij houden we ook rekening met iemands privacy. We mogen niet alles vragen over iemands gezondheid.

Je ziet, het is niet zo makkelijk om een beslissing te maken. Daarom is het fijn dat we jullie advies hierin kunnen krijgen. Wat zou voor jullie het belangrijkst zijn om naar te kijken als je zo’n beslissing moest nemen?

Starter

Nee, eenmaal opgezegd is opgezegd is bij andere verzekeringen ook

Starter

nee.... Zilverenkruis heeft anders ook geen coulance, ze meten al genoeg met meerdere maten

Community Manager

@MrsB Hoe bedoel je dat? Heb je het bij ons zelf iets meegemaakt waarin we met meerdere maten meten?

Moderator

Over dit vraagstuk wordt ook enthousiast gestemd en gepraat op Facebook.

Een tussenstand van de Facebook-poll:

• 125 stemmers zeggen WEL vergoeden
  • 38 stemmers zeggen NIET vergoeden

Net je stem uitgebracht op Facebook? In dit forumtopic kun je je mening toelichten en in gesprek gaan met anderen. Bijvoorbeeld met @Herma Hekkert. Zij behandelt dit soort moeilijke dossiers voor Zilveren Kruis, en leest en praat daarom nieuwsgierig mee.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Ik ben voornamelijk in gesprek geweest op Facebook met voor- en tegenstanders van coulance. Die tussenstand is heel interessant. Je kunt deze tendens ook goed zien in de discussie op onze Facebook. Ik had niet gedacht dat het kamp van de voorstanders zo groot zou zijn. Originele ideeën ook aan beide zijde van de discussie.

Nog meer mensen die hier verbazing over hebben?

Anton

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.

Uitblinker

@MrsB

meten met meerdere maten? is dat niet net zoiets als coulance toepassen?

@Purmergreen

ja en nee, opgezegd is opgezegd, maar ik wil een zorgverzekering toch niet helemaal vergelijken met een auto of inboedel verzekering.

als ik de allrisk verzekering omzet naar een WA of WAplus verzekering, dan is dat vaak omdat een kosten-baten analyse dat verantwoordt laat lijken, als het dan toch fout gaat, heb ik inderdaad dubbel pech, maar is het vervangbaar.
doe ik dat bij een zorgverzekering, dan is het vaak uit financiele overwegingen dat ik het stop zou zetten, met dien verstande dat als het dan toch fout gaat, het financieel ook niet is op te brengen om de zorg alsnog te nemen en helaas is dat stukje dan toch niet vervangbaar en is de ellende blijvend of wordt erger omdat iets onbehandeld blijft.

en nee, coulance hoeft niet eindeloos te gebeuren en ook niet altijd, maar soms moet het kunnen na een zorgvuldige afweging door zk.

groet mike

Starter
Oh zeer zeker...

Community Manager

@MrsB Wil je daar iets meer over kwijt? Het kan ook in een privé bericht als je dat liever hebt.

Geregelde bezoeker

In dit specifieke geval zou het niet zo gek zijn als iemand terug zou kunnen keren in de aanvullende verzekering,  mits hij de gemiste premie met terugwerkende kracht zou betalen. 

Een andere optie zou kunnen zijn een inkomens check. 

Er zijn genoeg mensen die een heeeel goed inkomen hebben en de rekening zelf zouden kunnen betalen. 

Daarna weer in de aanvullende accepteren,  zou ik zeggen. 

Btw ik vind dat er heeeeel veel meer inkomensafhankelijk gemaakt zou kunnen worden. .... maar dat is dan weer een andere discussie  😉

Moderator

Interessante manier van de situatie bekijken Marike! Begrijp ik je goed dat je vindt dat iemand met een hoger inkomen, en wellicht makkelijker een behandeling zelf kan betalen, de aanvullende verzekering niet direct zou hoeven te krijgen? Maar iemand met een lager inkomen misschien wel?

En ben wel heel benieuwd.. Welke dingen zou jij het liefst inkomensafhankelijk zien?Smiley Vrolijk