Welke vergoedingen in de aanvullende verzekering zou je niet willen missen?

Moderator
Moderator

Via de community en facebook hebben wij veel reacties ontvangen over het verminderen van het aantal verzekeringen dat wij aanbieden. Wij zijn op dit moment bezig met de verdere uitwerking van deze plannen. Als wij minder producten aanbieden dan kan het zijn dat een aantal vergoedingen komen te vervallen die in de huidige pakketten zijn opgenomen.  

Mijn vragen aan jullie zijn daarom: Welke vergoedingen zou je echt niet willen missen in een aanvullende verzekering en welke vergoeding zouden wij juist uit onze aanvullende verzekering moeten halen?   

• Beleid

Welke vergoedingen in de aanvullende verzekering zou je niet willen missen?

40 ANTWOORDEN

Re: Welke vergoedingen in de aanvullende verzekering zou je niet willen missen?

Nieuwkomer
Onvoorziene kosten zoals Tandheelkundige zorg na ongeval en 100% fysio na kanker of beroerte zou ik willen behouden. Voorziene kosten zoals jaarlijkse controles bij de tandarts mogen er wat mij betreft uit.

Uitblinker

da's best een lastige vraag, want iedereen heeft vast zijn eigen wensen en noden waardoor je niet echt makkelijk een gezamenlijk pakket kunt samenstellen.

van mij zou natuurlijk de kraamzorg er uit mogen, maar daar denkt mijn dochter van 19 vast anders over ;-)

menigeen zou bepaalde hulpmiddelen niet nodig vinden, terwijl ik er gewoon van baal dat ik de door mij gebruikte testmaterialen gewoon niet vergoed krijg, ondanks dat ik volgens de voorwaarden er wel recht op heb......

Uitblinker

misschien toch een idee om de aanvullende pakketten in logische groepen te verdelen waarbij je modules aan of uit kunt zetten waardoor je beter maatwerk krijgt

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Bedankt voor alle input. @diadino24, je haalt de optie van maatwerk aan. Wat zou naar jou idee het beste zijn? Losse vergoedingen, doelgroeppakketten? Of ligt jouw idee in een andere richting?

Voorbijganger

Wat mij betreft zijn vergoedingen als fysiotherapie, alternatieve geneeswijzen en kraamzorg onmisbaar. Wat alternatieve geneeswijzen betreft heeft het jullie zeker veel geld gescheeld. Ik kreeg in totaal 400 vergoed en een operatie twv duizenden euro´s hoefde niet meer door te gaan hierdoor (Carpaaltunnelsyndroom aan beide polsen helaas)

Tandheelkundige behandelingen mogen wat mij betreft zeker staan, is immers een tandverzekering wat zich specifiek richt op tandheelkundige behandelingen. Als mensen dit willen afsluiten, dan kiezen zij hier bewust voor. Het is niet een vreemde vergoeding die uit de aanvullende verzekering komt, maar uit de tandartsverzekering. 

Wat mij opvalt is dat men vaak spreekt van ´´ja maar daar maak ik geen gebruik van´´. Als iedereen zijn eigen pakket zou samenstellen met enkel de vergoedingen waar zij waarschijnlijk gebruik van zullen maken, dan zouden alle verzekeraars failliet gaan. Het is juist de bedoeling dat een heleboel schouders de ´´lasten´´ dragen om zo alles betaalbaar te houden en niet een paar schouders per zorgsoort. Ik betaal ook belachelijk veel premie begrijp mij niet verkeerd (en gebruik enkel alternatieve geneeswijzen), maar realistisch is het niet.

Natuurlijk ben ik zoals ieder ander ook van mening dat er ook absurde vergoedingen tussen zitten zoals de vergoeding van een kolf? Maar dat kan ieder ander ook weer vinden van wat ik weer belangrijk vind

Starter

Voor mij is het belangrijk dat mijn 2 jaarlijks preventieve darmscopie vergoedt blijft worden, en het liefts volledig. Nu is het zo dat er eerst nog mijn eigen risico vanaf gaat. Dit word nu heel lastig ivm met geen enkel inkomen, en het gelukkige feit dat ik verder weinig kosten heb en dus veelal mijn eigen risico niet gebruik. Dit onderzoek is zéér belangrijk voor mij omdat er 2 generaties met darmkanker in de familie zit en mijn broer en ik veel zeer grote last van Differtikels hebben die een bron kunnen worden tot darmkanker.

Ik vrees dat door de huidige situatie ik genoodzaakt wordt om dit onderzoek met een veel grotere interval of helemaal niet meer te laten plaatsvinden omdat dit door mij niet meer te betalen is.
Heel kwalijk zeker gezien de ernst van de zaak.

Hey Sunny, duidelijk verhaal. Welkom op het forum. Ik lees je argumenten waarin je stelt dat losse modules niet werkbaar zijn, ook gaf je aan dat tandartskosten verzekeren wel een goede optie is. Vind je dat de tandartsverzekering en aanvullende verzekering dan moeten worden gecombineerd? Of is jouw idee dat de huidige situatie daarin goed is? 

Hallo Gerry, ook van harte welkom. Leuk dat je voor je reactie in dit topic je account hebt aangemaakt. Ik lees dat het voor jou lastig is je eigen risico op te brengen. Is het voor jou een oplossing dit in termijnen te betalen? 

Om elkaar wat beter te leren kennen hebben we het voorsteltopic. Willen jullie je ook voorstellen? 

Voorbijganger
Beste Jeppe,

Ik vind de huidige situatie prima zo. Als iemand de tandartskosten verzekerd wilt hebben, dan weet diegene welke verzekering deze persoon moet afsluiten. Mijn partner heeft bijvoorbeeld geen tandartsverzekering omdat zij enkel voor een controle erheen gaat en heeft een verzekering voor haar geen zin. Het is dus fijn dat als je geen gebruik wilt maken van de vergoeding voor tandartskosten je de gehele verzekering kunt laten vallen. Als het was opgenomen in de algemene aanvullende verzekering, dan had zij deze niet kunnen beeindigen. Ik vind tandartskosten een vrije luxe verzekering en vind de huidige situatie die jullie handhaven dan ook prima geregeld.

Bij andere verzekeraars valt het meestal onder de aanvullende verzekering wat de aanvullende verzekeringen erg duur maakt. Als jij bijvoorbeeld enkel de vergoedingen van de tandartskosten zou willen verlagen en bijvoorbeeld de rest verhogen, dan moeten de tandartskosten ook mee. Hoe dan ook kom je duur uit. Bij jullie zijn het twee losstaande verzekeringen wat dit super maakt. Reguliere tandartsbehandelingen zijn immers een luxe wat mij betreft en niet echt een noodzaak zoals de rest van de vergoedingen. Maar dit is natuurlijk vanuit mijn oogpunt.

Moderator

Hi Sunny, leuk dat je dat zegt. Dat is ook precies de reden waarom wij de aanvullende tandarts verzekering los aanbieden van de aanvullende verzekering.

Naast het feit dat we onderscheid maken in aanvullende verzekering en de tandartsverzekering bieden we deze verzekeringen aan in verschillende hoogtes ( 1 t/m 4 sterren) En daarnaast hebben we nog andere aanvullende pakketten zoals de Basisplusmodule, Fitpakket, Sportpakket en een Vitaal pakket. Bij elkaar zijn dit best een aantal keuzes. Vinden jullie dat we deze keuzes moeten beperken? Of hoe meer keuze hoe beter?

Verder geeft @Sunny aan de tandartsverzekering een luxe verzekering te vinden. Zijn er nog meer mensen die dit met Sunny eens zijn? 

Nieuwkomer

De vraag is naar mijn mening nogal tendieus, het lijkt al de norm om minder te gaan/willen verzekeren.

Kortom mijn mening, helemaal niets wil ik missen. 

Wellicht is een consistent beleid een optie. Als je gewend bent hoe je keuzes werken is dat wellicht makkelijker te begrijpen en te volgen dan ieder jaar de boel overhoop gooien.

Tevens behoort een verzekering op draagvlak en delen van kosten gebaseerd te zijn. Door een steeds toenemend doelgroep beleid zullen er steeds meer mensen ergens uit de boot vallen of eea niet meer kunnen betalen. Hoogopgeleiden korting geven, rokers extra belasten en minder dekking geven, verzekeren. Wintersporters extra premie,  risico sporters extra belasten. Al dit soort zaken lijkt eerst aan te spreken als je wel of niet in een specifieke groep zit (waarom zou ik voor rokers moeten betalen?), maar uiteindelijk hol je het draagvlakstelsel steeds verder stapje voor stapje uit en vallen er steeds meer mensen buiten de boot voor specifieke zaken.

Wat ik wel wil is meer momenten om mijn verzekering aan te passen, kan nu maar 1 x per jaar.  Zelf laatste mogelijkheid gemist , wilde dat corrigeren toen ik hierachter kwam. Kan dat al wel aangeven maar met als aanpassingsdatum jan 2016. 

Hey Roeland, we hebben momenteel veel verschillende aanvullende verzekeringen. Vooral bij aanvullende verzekeringen zit er altijd een spanningsveld tussen wat mensen zelf zouden moeten (kunnen) betalen, en waarvoor je jezelf zou moeten (kunnen) verzekeren. We hebben het niet over dekkingen uit de basisverzekering, die worden jaarlijks door de overheid bepaald. De vraag is ook eigenlijk welke vergoeding uit de aanvullende verzekering er absoluut niet voor jou mag missen. Dat wanneer we pakketten samenvoegen, vooral die vergoeding niet komt te vervallen.

De sterrenlijn is overigens niet op doelgroepen gericht. Wel is de premie nu leeftijdsafhankelijk, zodat het aantrekkelijker is voor jonge mensen die vaak gezonder zijn om in te stappen, en het betaalbaar blijft voor ouderen.

Ik lees dat je liever vaker dan 1 keer per jaar je aanvullende verzekering zou willen wijzigen. Hoe vaak per jaar zou jij redelijk vinden?

Bezoeker
Ik vind voor in mijn persoonlijke omgeving psychische zorg vrij belangrijk.

Ook denk ik dat mensen beloond moeten worden voor gezond leven (waar ze grip op hebben en zelf voor kunnen kiezen: niet roken bijv.)

En daarbij vind ik bril, fysiotherapie, tandheelkunde, conceptie (maar ook anti) en die hulp.

Maar ik ben het ook eens met de mensen hiervoor: kiezen naar wat nodig is. Natuurlijk wil je verzekerd zijn uit voorzorg voor dingen en het is fijn dat ik me veilig kan stellen met een bepaald aantal sterren. Maar mijn man heeft sowieso geen kraamhulp nodig en ik geen stotter of dyslexie Hulp en hopelijk allebei voorlopig ook geen hulp die voor ouderen van toepassing zijn. Zo bedoel ik maar, dat ik dat graag uit zou willen zetten.

Nieuwkomer

De vergoeding van de kosten van alternative geneeswijzen zou wat mij betreft NIET automatisch  inbegrepen moeten zijn in de aanvulende (**, *** en ****) verzekeringen. Een dergelijke koppelverkoop is in hoge mate onwenselijk.

Nieuwkomer

Ik kan alleen aangeven waarvoor ik de aanvullende verzekering heb gekozen, aangeven wat ik kan missen is lastig omdat ik niet weet wat een de toekomst brengt.  Daarnaast wat ik nodig heb is niet wat een ander nodig heeft en andersom.

Ik heb het aanvullend pakket gekozen voor de fysio (chronisch oedeem) en de alternatieve geneeswijze (waaronder BSR, die jullie als een van de weinige vergoeden).

Nieuwkomer

Fysiotherapie

Vaste bezoeker

Lastig....voor mij mag de kraamzorg eruit,maar voor jongeren waarschijnlijk weer niet, misschien kan dat iets optioneels worden...een los kraampakket ,zodat je niet ver na de overgang kraamzorg in je pakket hebt zitten....Voor mij moet absoluut blijven; Aanvullende geneeswijzen en antroposofische geneeswijzen ,als ik die niet had gehad was ik er echt slecht aan toe geweest,ik reageer niet goed op reguliere medicijnen/behandelingen en uitstekend op aanvullende geneeswijzen (dat mag zelfs flink uitgebreid voor mij) . Ook tandzorg moet absoluut blijven. En fysio (ik heb ooit een ongeluk gehad waar ik voor mn knie 2 jaar heb moeten revalideren) . Ik vind het eigenlijk een rotvraag,onmogelijk te benatwoorden,je weet niet wat je kan gebeuren....zonder knie ongeluk had ik fysio niet zo belangrijk geacht ,maar er zal je maar iets overkomen....dus je kiest dingen waar je ervaring mee hebt en alle dingen die je nog niet raken mogen dan weg...geeft een slecht beeld vind ik. Voorzieningen voor stoppen met roken mogen ook afgeschaft,ik ben op eigen kracht gestopt destijds en het valt eigenlijk onder verslavingszorg......is eigenlijk mede de verantwoordelijkheid van de overheid die toestaat dat tegenwoordig cigaretten zo verslavend worden gemaakt,dat die verkocht mogen worden met allemaal verslavende troep erin ,hetzelfde geldt voor junkfood e.d. waardoor zoveel mensen nu obesitas  krijgen. Algemene beweeg en sportprogramma's mogen eruit,dat kun je zelf thuis doen ,en na een ongeluk kun je revalideren in een fysiosportzaal. Veel reguliere zorg kan beter en afgeslankt,ik ken mensen met een heel dienblad vol (dure) pillen hebben,omdat het ene middel weer voor een bijwerking van een ander middel is etc....(en dan wat het doet met ons water en milieu) ,ik pleit daarom ook voor veel meer aanvullende geneeskunde (bv chinese) waar medicijnen nooit bijwerkingen hebben,en ze ook nooit een leven lang gegeven worden. Laat huisartsen weer kleine ingrepen doen zoals vroeger ipv alles in het ziekenhuis ,of kleine klinieken werkt ook al beter dan al die logge ziekenhuizen vol miscommunicatie en (dure) fouten.

Starter

Het zou mooi zijn als ieder een eigen pakket kan samen stellen. Ik ben 52 en heb geen kippenhok meer dus kraamzorg niet nodig maar daar tegen ben ik chronisch depresief dus is geestelijk hulp wel van belang.

En zo zijn er nog wel een aantal dingen op te noemen die voor de een van belang is en voor de ander niet.

Leuk om zoveel (nieuwe) forumleden te zien reageren op dit onderwerp. Ik zie een stukje eensgezindheid met betrekking tot het specifiek samenstellen van de aanvullende dekking. Zoals Sunny een aantal weken gelden al aangaf is het idee nu dat zoveel mogelijk mensen hetzelfde pakket hebben om gezamenlijk de zware lasten te dragen. Zo kan het voorkomen dat ouderen veel meer premie gaan betalen voor de zorg die zij nodig hebben, en jongeren juist veel minder. Op welke manier zouden we dat kunnen ondervangen?

Voorbijganger

Ben van mening de basis en aanvullend in een te brengen.

Om dat er mensen zijn die voor een jaar hun verzekeringen verhogen om dat ze dan weten dat het hun finiceel uit komt daar na terug gaan. naar enkel basis.