Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Wat verandert er al een kind 18 wordt?

Bewerkt 
Voorbijganger

Onze zoon wordt in mei 18 jaar. Als wij niets aangeven blijft hij collectief bij het gezin mee verzekerd. Wij als ouders zijn verzekeringnemer en betalen de premies. Er staat op de site: als we niets doen, verandert er niets.
Betekent dit dat hij automatisch ook het gelijke verzekerde pakket houdt als nu? Ik vind met name de tandatrtsverzekering belangrijk, dienen we dit apart ergens te melden?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Wat verandert er al een kind 18 wordt?

OPGELOST
9 ANTWOORDEN

Re: Wat verandert er al een kind 18 wordt?

Fanatiekeling
Ik ben niet van ZK.
Omdat een kind onder de 18 voor de tandarts is verzekerd via de basisverzekering, is er geen tandartsverzekering. Dus als u niets aangeeft, krijgt uw zoon niet automatisch een tandartsverzekering.
Let u op de aanvullende verzekering? In veel gezinnen hebben de ouders een twee of drie sterren aanvullende verzekering, hetgeen te duur en te veel is voor een jongere. Ook kunt u overwegen om een verhoogd eigen risico te nemen. 

Webcare
Hai Lilian,
Als je zoon 18 wordt kun je via Mijn Zilveren Kruis de tandartsverzekering toevoegen.
Je kunt kiezen hoe uitgebreid deze vergoeding moet zijn.
Elze30 geeft je al goede en belangrijke informatie over de aanvullende verzekeringen.
Goede tip @Elze30, om ook het vrijwillig eigen risico te noemen!

Goed om kritisch te kijken naar welke vergoedingen belangrijk zijn voor uw zoon.
Gaat hij eventueel studeren na de zomer?
Let dan ook even op de studenten collectiviteiten voor zowel HBO/ISO als MBO.

We sturen je zoon ook informatie met wat er gaat veranderen voordat hij 18 jaar wordt.

Laat je het weten als er verder nog vragen zijn?
Ik verplaats de vraag naar het forum voorwaarden en vergoedingen.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling
De link in de reactie van Pauline " 18 jaar"  linkt terug naar dit topic zelf. Is dat de bedoeling ?

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
@Elze30: Hierbij de juiste link: 18 jaar

Fanatiekeling
Achter de link staat een tekst die ik niet begrijp: " want die is sinds 1 januari niet meer gratis" ?

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
@Elze30: Bedankt voor je signaal. Wij hebben de tekst aangepast, wat dit moet uiteraard zijn: Deze kosten worden vanaf je 18e verjaardag niet meer uit de basisverzekering vergoed.

Bewerkt 
Nieuwkomer

Mijn dochter wordt in augustus 18. Ik wil haar graag op onze polis laten staan ivm collectiviteit.
Ik wel wel andere aanvullende verzekeringen voor haar omdat de aanvullende verzekeringen die wij hebben te hoog zijn voor haar.
Kan dit?

Bewerkt 
Moderator

Hoi Ingrid,

Alvast van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je dochter. Goed dat je nu al aan het rond kijken bent voor haar zorgverzekering. Je dochter kan gebruik blijven maken van de collectieve korting wanneer zij nog financieel afhankelijk is van een van de ouders. Uiteraard heeft zij wel de mogelijkheid om haar pakket aan te passen naar een pakket wat bij haar past. Op onze website kan je dochter kijken welk pakket het beste bij haar past. Uiteraard mag je dochter ook telefonisch contact opnemen voor een advies op maat! Ze kan ons bereiken op 071 751 00 25.

Kan je hiermee verder? 

Bewerkt 
Fanatiekeling

Je dochter is vanaf haar achttiende ook niet meer verzekerd voor de tandarts!
Denk aan de mogelijkheid van een extra eigen risico. Dat is gemiddeld voor iemand die gezond is, altijd voordelig, tenminste als de premiekorting voldoende is. De premiekorting voor een extra eigen risico is afhankelijk van de zorgverzekeraar. 
De premies voor de aanvullende verzekeringen zijn leeftijdsafhankelijk bij Zilveren Kruis, en studenten krijgen soms zelfs een gratis eensterren verzekering. Misschien dat ZK dat nog kan toelichten. 
Het is afhankelijk van de korting op de collectiviteit of het voordelig is om bij ZK te blijven. Er zijn ook ook algemene collectiviteiten, bijvoorbeeld van de ANWB, Eigen Huis, Kruisvereniging , voetbalbond, etc. Die korting geven. De maximale korting die een zorgverzekeraar (wettelijk) op de basisverzekering mag geven is 10%. Er zijn algemene, dus geen werkgeverscollectiviteiten, die ook al 8 procent geven en incidenteel zelfs 10%. Voor aanvullende verzekeringen is geen wettelijk maximum. Ook de inhoud van een aanvullende verzekering is soms uitgebreider bij een collectiviteit ( bijvoorbeeld 25 ipv 15 fysiotherapie behandelingen per jaar). 
Een kind dat 18 jaar wordt, mag op dat moment wisselen van zorgverzekeraar.