Waarom krijg ik in 1 jaar tijd, één medicijn van vier verschillende leveranciers?

Bezoeker

Ik zou van u als verzekeraar wel eens clip en klaar antwoord willen hebben op de vraag waarom ik in 1 jaar tijd, van 1 medicijn vier verschillende leveranciers heb mogen zien.

De apotheek zegt dat de centrale inkoop dat zo regelt en dat de verzekeraar  ALLEEN de goedkoopste vergoedt.

Alles is toch hetzelfde mevrouw. O maar natuurlijk maar soms verschillen de hulpstoffen wel en waarom zijn er zoveel leveranciers van 1 middel, je ik begrijp dat er op dit middel geen patent meer zit, maar dan nog ik vind het een beetje in de buurt komen van Russisch roulette.

Waarom laat u de patienten de hoofdprijs betalen en ontvangen we wisselende kwaliteiten en dan gaat het op TIEN cent op een verpakking 

Waarom krijg ik in 1 jaar tijd, één medicijn van vier verschillende leveranciers?

1 ANTWOORD

Re: Waarom krijg ik in 1 jaar tijd, één medicijn van vier verschillende leveranciers?

Community Manager

@Boris Wat de apotheek aangeeft klopt, het gaat altijd om dezelfde werkzame stof van wisselende merken. De reden dat dit beleid door zorgverzekeraars wordt gevoerd is het beperken van onnodig hoge kosten als het gaat om medicijnen. Merkmedicijnen, ook al gaat het om dezelfde werkzame stof, kunnen (vele malen) duurder zijn dan een generiek middel omdat er hier kosten inzitten zoals research en marketing. Merkloze geneesmiddelen zijn dus goedkoper doordat die kosten ontbreken en niet doordat de kwaliteit ervan lager ligt.

Het college ter beoordeling van geneesmiddelen (CBG) beoordeelt deze medicijnen net zo streng als merkgeneesmiddelen. Uiteindelijk heeft het CBG aangegeven dat 'op basis van het onderzoek naar substitutie het CBG geen grote gevolgen verwacht. Zowel het CBG als de EMA zien geen structurele problemen ontstaan'. Daarnaast levert het een besparing op die in de miljoenen loopt. Voor het ene medicijn kan dat gaan om tien cent per verpakking, voor andere medicijnen ligt dat vele malen hoger.

We kennen twee typen contracten met apothekers, een IDEA-contract en een preferentiecontract. Lees hier meer over deze contracten. In het geval van een IDEA-contract bepaalt de apotheker zelf welk merk geneesmiddel iemand krijgt. In het geval van een preferentiecontract kiezen wij het merk. Bij het preferentiecontract proberen we het aantal wijzigingen zo beperkt mogelijk te houden. Je kunt in de zorgzoeker zien welk contract jouw apotheek heeft.

Ik hoop dat dit duidelijkheid geeft over waarom je in een jaar tijd vaak een ander merk geneesmiddel hebt ontvangen van je apotheek. Wanneer je er nog vragen over hebt hoor ik het graag.