Vragen van forumleden beantwoord door directievoorzitter Norbert Hoogers!

Moderator

De informatie over de zorgverzekering 2016 is bekend. Zoals elk jaar het moment om even naar je zorgverzekering te kijken. De vragen stromen dan ook langzaam binnen.
Donderdag 19 november vanaf 15.00 beantwoordt onze directievoorzitter Norbert Hoogers zoveel mogelijk vragen in dit topic. Stel daarom hier je vraag!

P.S. Heb je nog geen community-account? Registreer je dan in 1 minuut en stel je vraag!

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

• Beleid

Vragen van forumleden beantwoord door directievoorzitter Norbert Hoogers!

28 ANTWOORDEN

Re: Vragen van forumleden beantwoord door directievoorzitter Norbert Hoogers!

Nieuwkomer

Goedemiddag,

Naar aanleiding van uw email met daarin de nieuwe premie en voorwaarden 2016, heb ik eigenlijk één centrale vraag: heeft u een goede reden waarom ik als klant bij u aangesloten moet blijven?

Als ik kijk naar de veranderingen die u voorspiegelt dan ga ik er eigenlijk op meerdere punten op achteruit. Terwijl de premie hoger wordt.

Afgezet tegen de berichtgeving dat de premie bij andere xorgverzekeraars omlaag gaat zie ik totaal geen reden om klant bij u te blijven. Ongetwijfeld zie ik zaken over het hoofd. Wilt u zo vriendelijk zijn mij erop te attenderen welke zaken dat zijn?

Met vriendelijke groet,

Hans-Peter Vloemans

Nieuwkomer

Helemaal mee eens hoor. Hoor je op het nieuws van grote verzekeraars die hun premie laten dalen of slechts met 2% tot 4% verhogen en dan krijg je hier zo'n 9 EURO per maand per persoon voor de kiezen. Die 18 euro per maand kan ik echt niet extra missen (los van de 15 euro eigen risicoverhoging). Ik ga ook maar eens kijken bij de concurrent.

Voorbijganger

Geachte meneer Hoogers,

Mijn tante van 94 jaar is jaren lid geweest bij Agis. Op de polis was een collectiviteit Gezondheidspolis gekoppeld van 5%. Per 2016 is zij overgezet door het Zilveren kruis naar polis Zeker zonder korting. Een korting kan zij nu niet meer krijgen omdat zij bij geen enkele organisatie o.i.d. lid van is. Het betekent wel dat zij op jaarbasis in 2016 € 133,20 meer moet gaan betalen dan in 2015.

Met vriendelijke groet,

G. van Voorn ( haar neef en ook lid bij het Zilveren kruis )

Met vriendelijke groet,

Geert van Voorn

Starter

Geachte Norbert Hoogers,

Er moet mij toch iets van het hart, na jaren met mijn gezin lid te zijn geweest van Agis zijn we vorig jaar overgeheveld naar Zilveren Kruis.

Wij hadden bij Agis een collectiviteits verzekering de zogenaamde gezondheidspolis..5% korting op de basisverzekering en 10% op de aanvullende verzekering.

Ik heb nu voor mij zelf via een mail, ik verwacht hem ook nog via de post neem ik aan mijn nieuwe polis aanbieding gehad

Hierbij ben ik toch wel geschrokken van uw premie verhoging, de zogenaamde collectiviteits verzekering wordt bij u zomaar gecanceld.

Eerst worden alle zieltjes overgeheveld van Agis naar Zilveren Kruis en als alle zieltjes binnen zijn, krijgen we allen die met een collectiviteits/ gezondheidspolis heeft te maken met een fikse verhoging voor mij bijna €14,00 euro per maand om over de verhoging van mijn vrouw nog maar niet te praten. Dus even rekenen 24 x €14,00 = 336 euro daar komt nog bij 2 x de eigenrisico verhoging van 2 x €10 =€20,00 totale verhoging is voor ons alleen al €356,00

Bedankt Zilveren Kruis, maar wij gaan kijken naar een andere verzekering tenzij u voor ons en vele anderen die in het zelfde schuitje zitten een oplossing heeft.

Met vriendelijke groet,

Willem Elsendoorn

Sophie schreef:

De informatie over de zorgverzekering 2016 is bekend. Zoals elk jaar het moment om even naar je zorgverzekering te kijken. De vragen stromen dan ook langzaam binnen.
Morgen vanaf 15.00 beantwoordt onze directievoorzitter Norbert Hoogers zoveel mogelijk vragen in dit topic. Stel daarom hier je vraag!

P.S. Heb je nog geen community-account? Registreer je dan in 1 minuut en stel je vraag!

Community Manager

Beste Norbert,

Ook op Facebook hebben we vragen binnengekregen. Ik heb er een aantal verzameld:

19-11-2015 11-51-34.png

19-11-2015 11-49-34.png

19-11-2015 11-53-57.png

19-11-2015 11-34-40.png

19-11-2015 14-50-12.png

Ik ben benieuwd of jij een antwoord hebt op deze vragen.

Starter

Hoi ik heb een vraagje , via de automatische incasso liep het telkens mis jullie incaseren als bij Mike er niks op staat en zovoort, heb nou al zoveel medewerkers aan de lijn gehad mails gestuurd , nee ik doe het dan fout en komt afspraak te vervallen, ik ben in de financiele problemen gekomen door onterechte declaratie van stichting alltrecht , waar door ik me eigen rsico moest ophoesten , en omdat de automatische regeling niet goed verloopt, steeds dieper in schulden kom, door incasso op incasso moet ik nu noodgedwongen me eigen spieren botten opeten, is toch niet normaal dat ik door hulpverlening en zorgverzekering diep in de problemen kom en staks in de schuldsanering eindig??? Hoe denkt u dat ik de premie verhoging van volgend jaar kan ophoesten ?Mocht ik in het ziekenhuis belanden vanwege geen eten spieren botten opeten is dat nu wel vergoed of kom ik dan met levenslange schulden te zitten, Ik word hier een beetje dood moe van.

Tip aan de andere forumbezoekers geef nooit je zorgpasje af, behandel die als je bankpas, met een gesprek van 2 minuten weer buiten kan je een rekening van 601 euro krijgen blijven zitten met je eigen risico etc.

Medewerker

@hpvloemans Bedankt voor je vraag.

Het klopt dat er steeds meer in de basisverzekering wordt gedekt en zorgkosten eigenlijk ieder jaar stijgen. Dit zie je ook terug in de premie bij ons en andere verzekeraars. De verschillen in de premie van de basisverzekering worden dit jaar veroorzaakt door hoeveel reservers worden ingezet. De premies worden dit jaar gesubsidieerd door de zorgverzekeraars. Aan de andere kant zijn onze premies voor de aanvullende verzekeringen scherper dan bij andere zorgverzekeraars. Maar net zo belangrijk als premie vind ik dat wij er zijn als we u kunnen helpen. Als u zorg nodig heeft, als u wilt weten waar u voor passende zorg terecht kunt, over kwaliteit van zorg, over vergoedingen. Dat moet de belangrijkste reden zijn om bij ons te blijven. In uw geval wil ik dat best persoonlijk waarmaken. Mijn collega's doen dat dagelijks voor al onze verzekerden. 

Directievoorzitter Zilveren Kruis

Medewerker

@Diekmann Afgelopen dagen lezen en horen we veel over de premies van 2016. Terecht dat het veel aandacht krijgt al zijn de verschillen bij de natura verzekering kleiner dan vorig jaar. Verzekeraars waar de premie daalt bij de natura verzekering heb ik nog niet gezien. Je wil kijken bij de concurrent en eigenlijk vind ik het heel goed dat je rondkijkt om zo te kiezen wat bij je past. Dat gaat niet alleen over premie maar ook over wat wordt vergoed. Past de natura verzekering bij je, restitutie of misschien zelfs een selectief product waardoor je goedkoper uit kan zijn. Belangrijk dat je heel bewust kiest en dat kost misschien even tijd. En kijk dan ook naar de premies van de aanvullende verzekering want die zijn bij ons scherper dan bij onze concurrenten. 

Medewerker

@Geert en Kelly: We hebben veel trouwe klanten die bij ons via een collectiviteit zijn verzekerd. Dat vinden we belangrijk want via een collectiviteit kunnen we vaak bijzondere afspraken maken, soms bijzondere voorwaarden, extra diensten afspreken. We geven korting maar vaak krijgen we ook gericht feedback hoe we dingen kunnen verbeteren. Collectiviteiten zijn belangrijke gesprekspartners voor ons. Wat we ook hebben gemerkt is dat er collectiviteiten zijn waar het alleen over korting gaat. En we willen meer dan dat. Dit betekent dat we die collectiviteiten waar we naast korting weinig andere dingen mee samen doen afbouwen. Waarschijnlijk is dat ook het geval bij je tante van 94. De premiestijging van je tante wordt niet alleen veroorzaakt doordat de korting ontbreekt maar ook omdat er steeds meer zorg in de basisverzekering komt en we ook steeds meer geld aan gezondheidszorg besteden in Nederland. Meer hierover vind je hier

Medewerker

Geachte meneer Elsendoorn,

Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent. Ik kan me ook voorstellen dat je de indruk krijgt dat dit te makenheeft met de overgang van Agis naar Zilveren Kruis. Ik begrijp uit je bericht dat de korting voor de collectiviteit is verlaagd. Heb ik eerder vandaag ook een toelichting op gegeven bij @Geert. Er zou ook nog iets anders kunnen zijn. We krijgen veel reacties over het aantal polissen. De media noemt het zelfs een oerwoud. Dat betekent dat we ook kijken naar hoe we het aantal polissen kunnen verminderen. Bij Agis hadden wij een polis die deels het karakter had van een natura verzekering en deels restitutie. Voor veel klanten was dat echter niet duidelijk. Vandaar dat we deze polis stoppen en klanten adviseren een keuze te maken tussen echt een zuivere natura polis, die is ook een beetje goedkoper, of een restitutie polis die iets duurder is. Ik weet niet of dat bij u het geval is. Om het precies te kunnen bekijken kunnen wij u even bellen. Stuur mij dan een privebericht op de community met relatienummer en geboortedatum. 

Starter

Beste meneer Norbert,

Ik weet nog niet hoet het op dit forum werkt, maar hoe kan ik u hier een prive bericht sturen.

Graag verneem ik uw antwoord,

Met vriendelijke groet,

Willem

Norbert1 schreef:

Geachte meneer Elsendoorn,

Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent. Ik kan me ook voorstellen dat je de indruk krijgt dat dit te makenheeft met de overgang van Agis naar Zilveren Kruis. Ik begrijp uit je bericht dat de korting voor de collectiviteit is verlaagd. Heb ik eerder vandaag ook een toelichting op gegeven bij @Geert. Er zou ook nog iets anders kunnen zijn. We krijgen veel reacties over het aantal polissen. De media noemt het zelfs een oerwoud. Dat betekent dat we ook kijken naar hoe we het aantal polissen kunnen verminderen. Bij Agis hadden wij een polis die deels het karakter had van een natura verzekering en deels restitutie. Voor veel klanten was dat echter niet duidelijk. Vandaar dat we deze polis stoppen en klanten adviseren een keuze te maken tussen echt een zuivere natura polis, die is ook een beetje goedkoper, of een restitutie polis die iets duurder is. Ik weet niet of dat bij u het geval is. Om het precies te kunnen bekijken kunnen wij u even bellen. Stuur mij dan een privebericht op de community met relatienummer en geboortedatum. 

Elsendoorn

Medewerker

Beste Mehmet,

Waarom is de korting bij een vrijwillig eigen risico in 2016 lager dan in 2015?

Het vrijwillige eigen risico komt bovenop het verplichte eigen risico. Omdat het verplichte eigen risico elk jaar stijgt, wordt het totale maximale eigen risico steeds hoger. Net als veel van onze klanten vinden wij het geen goed idee als het (verplichte) eigen risico steeds verder stijgt.

Zorgverzekeraars hebben daarom de minister gevraagd om de hoogte van het verplichte en vrijwillige eigen risico aan elkaar te koppelen en vast te leggen dat deze samen niet meer mogen zijn dan 650 euro (zoals bij de invoering van het huidige zorgstelsel). Op dit moment is dat nog niet zo.

We willen dat het totale eigen risico lager wordt, omdat we zien dat sommige mensen voor een vrijwillig eigen risico kiezen vanwege de premiekorting, maar in de problemen komen als ze onverwacht toch zorg nodig hebben en het hele eigen risico moeten betalen. Daarom hebben we de korting iets verlaagd. Daarmee geven we nog steeds een hoge korting voor het vrijwillige eigen risico, meer dan het gemiddeld bij de grote verzekeraars.

Korting per maand bij 500 euro vrijwillig eigen risico

2015

Korting per maand bij 500 euro vrijwillig eigen risico

2016

ZK

20,83

18,50

CZ

17,50

17,50

VGZ

15,-

15,-

Menzis

20,-

20,-

Medewerker

Beste Johan,

Ik ben het met je eens dat het natuurlijk ook gaat om hoe we samen de gezondheidszorg kunnen verbeteren. Ook als Zilveren Kruis leveren we daar onze bijdrage aan. Bijvoorbeeld door kwaliteit van zorg inzichtelijk te maken, met ziekenhuizen afspraken te maken over verbeteringen en afspraken te maken over waar zorg het beste kan worden geleverd. Soms hoef je bijvoorbeeld helemaal niet naar het ziekenhuis voor goede zorg en kan het beter via de huisarts. We doen het altijd in gesprek met de dokters. Eerlijk gezegd, denk ik dat er meer winst te halen is uit het samen verbeteren van zorg en te kijken of er niet onder- of overbehandeld wordt. En laten we ook niet vergeten dat we blij mogen zijn met de hele goede zorg in Nederland. Ik ben ook veel in het buitenland geweest en ik zou met niemand willen ruilen. 

Medewerker

Hallo Selena,

Ontzettend leuk om te lezen dat je man fan van ons is. Dat hou ik graag zo. En ik wil natuurlijk ook dat jij fan van ons wordt. Ik heb de indruk dat je je echt hebt verdiept in de nieuwe premies. Je beeld klopt ook. We berekenen de premies van de basisverzekering en aanvullende verzekering eigenlijk apart van elkaar. Onze premies van de aanvullende verzekering zijn scherp waardoor we bijvoorbeeld met de basisverzekering plus een aanvullende verzekering met drie sterren vaak goedkoper zijn dan andere verzekeraars. De aanvullende verzekering met 3 sterren is de verzekering die verreweg de meeste van onze verzekerden hebben. Maar het gaat natuurlijk niet alleen om premie. We willen er ook zijn als we kunnen helpen. Onzettend bedankt voor je compliment voor onze service. Overdag hebben we besloten om van e-mail naar chat over te stappen omdat we merkten dat mensen dit prettiger vinden. We merken wel dat juist wanneer je meer gegevens wil uitwisselen, telefoon het handigst is. Zeker vanwege de privacy. En laat me weten of we nog iets voor je man kunnen doen. 

Voorbijganger

Beste Norbert,

Kunt u uitleggen waarom de miljarden winst niet ten goede komen van uw klanten? Kunt u uitleggen waarom directie en commissarissen veel te hoge vergoedingen krijgen? Kunt u uitleggen waarom winstmaximilisatie tegenwoordig uw doel is, terwijl de gepensioneerden hun eigen verbandmiddelen moeten betalen, deel van de medicijnen moet zelf betaald worden, fysio en podoloog moeten zelf betaald worden. Heeft u enig ideel welk percentage van het inkomen deze bevolkingsgroep moet besteden aan zorg. En dat terwijl het nog niet zo lang geleden allemaal wel vergoed werd. De gemeente noemt ze nu zorgmijders, alsof ze daar bewust voor kiezen. En dat allemaal zodat u uw winst kunt maximaliseren. Slaapt u nog wel goed?

groet, Soraya

Medewerker

Hallo Oscar,

Ik begrijp je verbazing, want je leest veel over de reserves en salarissen bij zorgverzekeraars. Reserves zijn voor ons een soort spaarpot om er zeker van te zijn dat we ook alles kunnen blijven betalen als het even tegenzit. Als er meer mensen zorg nodig hebben dan we van tevoren hadden gedacht bijvoorbeeld. Daar willen we geen risico mee nemen. De spaarpot hoeft natuurlijk niet te groot te zijn. Daarom steken we per verzekerde 11 euro per maand in de premie van 2016. Totaal is dat 400 miljoen euro. Je zegt het snel maar ik vind het een fors bedrag. Betekent dat we met zijn allen nog steeds veel geld uitgeven aan gezondheidszorg. En zeker als je minder verdient is het een fors deel van je salaris. Ik denk daarbij ook aan eigen risico. Dat is toch 30 euro per maand als je zorg nodig hebt en dat hakt er voor veel mensen best in. Daarom is onze inzet ook om te kijken hoe we samen zorg betaalbaar houden en verbeteren. En over mijn bonus: ik kan je met hand op het hart vertellen dat ik die niet heb. 

Medewerker

@mike teeuwen Uit je bericht krijg ik de indruk dat het financieel niet zo lekker met je gaat en dat het gewoon lastig is om er uit te komen. Het klopt dat wij regelingen aanbieden om in termijnen te betalen. Zeker als je je eigen risico opmaakt is dat een groot bedrag in één keer. We vinden het belangrijk die regeling te bieden maar het is natuurlijk ook belangrijk dat we dan samen die afspraken moeten nakomen. En ik begrijp dat je soms het ene gat met het andere moet vullen. Je blijft wel altijd verzekerd. Dus als je in het ziekenhuis terecht komt krijg je altijd de zorg die je nodig hebt, ook als je een betalingsachterstand hebt. Hou je haaks. 

Medewerker

@Soraya1201 Zorg gaat helaas ook over geld. Gelukkig hebben we in Nederland ontzettend goede gezondheidszorg die juist in vergelijking met andere landen goed toegankelijk is voor iedereen. In de basisverzekering - waarvan de inhoud door de regering wordt vastgesteld - betalen mensen voor elkaar. Daardoor betaal je bij een verzekering dezelfde premie ongeacht of je jong, oud, gezond of minder gezond bent. We geven met elkaar wel veel geld uit aan gezondheidszorg. Er wordt ook steeds meer vergoed in de basisverzekering. Belangrijk dat we met zijn allen daarom steeds blijven kijken hoe we dingen kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld hoe we over- en onderbehandeling kunnen voorkomen en waar zorg het beste kan worden verleend. Dat is bijvoorbeeld niet altijd in het ziekenhuis. Je hebt het ook over winsten en salarissen. Over Zilveren Kruis kan ik zeggen dat we op de premie van 2016 in totaal 400 miljoen tekort zullen komen op wat we verwachten aan zorg te betalen voor onze verzekerden. Geen winst dus. We zetten daardoor geld in van onze reserves. Over de salarissen hebben we afspraken gemaakt met de regering. 

Community Manager

@Norbert1 Ik heb nog een vraag van @wijnands:

Geven verzekeraars uberhaupt tegengas op het constant verhogen van eigen risico?