Verschil Beter Af vs Beter Af Selectief

Bewerkt 
Bezoeker

Op uw website zie ik hier een vergelijking tussen de verschillende basisverzekeringen: http://www.zilverenkruis.nl/consumenten/zorgverzekering/basisverzekering/Pages/default.aspx

Nu staat er bij Beter Af Selectief dat er een "ruime keuze uit geselecteerde zorgverleners" is. Bij Beter Af staat er "zeer ruime keuze uit zorgverleners". Bij Beter Af Exclusief is er een "volledige keuze uit alle zorgverleners". De laatste laat niets aan duidelijkheid te wensen over, maar ik zou graag willen weten of er daadwerkelijk een verschil is tussen de keuze uit zorgverleners bij Beter Af en Beter Af Selectief. Het verschil tussen "ruime keuze" en "zeer ruime keuze" lijkt er op te duiden dat er wel degelijk een verschil is. Dit heb ik echter nergens op uw website terug kunnen vinden. Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Verschil Beter Af vs Beter Af Selectief

OPGELOST
24 ANTWOORDEN

Re: Verschil Beter Af vs Beter Af Selectief

Fanatiekeling
Het komt er op neer dat ik het ook niet weet. Wat ik wel weet, door deelname aan dit forum gedurende een jaar, dat vaak deze polis apart wordt genoemd omdat er beperkende voorwaarden zijn. Ik wilde de link naar de polisvoorwaarden toevoegen, maar die zijn momenteel weer van de website afgehaald. Dus u kunt nu nog niet veel vergelijken. U zou hoogstens de polisvoorwaarden van vorig jaar erbij kunnen pakken. 

Het is in ieder geval zo dat u geen recht hebt om telefonisch contact te zoeken met Zilveren kruis, alles moet via internet. Dat lijkt me een behoorlijke beperking. 

Als voorbeeld van de beperkende voorwaarden verwijs ik naar een topic over vergoeding van kraamzorg. ( arjano 6 uur geleden)
Een ander voorbeeld heb ik uit het farmaceutisch reglement 2013:
"c) Voor de polissen, Beter Af Polis, Principe Polis, Zorgpolis (OZF) en Interpolis Basisverzekering geldt dat u recht heeft op een vergoeding van maximaal 80% van het gemiddeld door ons gecontracteerde tarief.
d) Voor de polissen, Beter Af Natura Polis, Beter Af Selectief Polis, GezondSamenPolis Natura, Agis Basispolis Basic, TakeCareNow! Internetbasispolis, Select Zorg Plan en het Zorg Plan Selectief geldt dat u recht heeft op een vergoeding van maximaal 70% van het gemiddeld door ons gecontracteerde tarief.

Bezoeker
Ik zie inderdaad dat Beter Af Selectief maar een karig aanbod van ziekenhuizen heeft: http://www.zilverenkruis.nl/consumenten/Downloadlijst/Voorwaarden%20en%20vergoedingenoverzichten/Ove... . Maar goed, daar is de prijs dan ook naar. Zijn er naast ziekenhuizen nog andere zorgverleners waaruit Beter Af Selectief minder keuze biedt dan Beter Af Selectief?

Fanatiekeling
Het Overzicht geselecteerde ziekenhuizen voor de Selectief polis is echt moeilijk te vinden! Ik zag in de link " downloadlijst" staan, maar dat hielp me niet. Uiteindelijk via zoeken op " polisvoorwaarde" bij het vergrootglas. Je komt dan bij deze pagina, de Voorwaarden 2014. Daar staat naast de polisvoorwaarden het betreffende overzicht, onder het kopje " overzicht contractering 2014". hé, hé.....

Ik vind eigenlijk dat deze informatie op een plek thuishoort direct bij de uitleg over de Selectiefpolis. 

Fanatiekeling
Maar goed, daar is de prijs dan ook naar. ....

Heeft u wel de juiste prijs gezien op de website van ZK? 
"Eigen risico ? 360,-  : ? 87,50 ? 99,95 ? 109.45." Dus de prijs van de Selectief is nog ?87,50, dat vind ik dus helemaal niet zo voordelig. Zeker als er geen collectieve korting vanaf gaat.

Bezoeker
Met studentenkorting is die een heel stuk goedkoper. Smiley Knipoog

Hier staat overigens de link naar de geselecteerde ziekenhuizen gewoon vermeld: http://www.zilverenkruis.nl/consumenten/zorgverzekering/basisverzekering/beter-af-selectief-polis/Pa...

Fanatiekeling
Met studentenkorting is die een heel stuk goedkoper. Smiley Knipoog

Hier staat overigens de link naar de geselecteerde ziekenhuizen gewoon vermeld: http://www.zilverenkruis.nl/consumenten/zorgverzekering/basisverzekering/beter-af-selectief-polis/Pa...

Dat is dan in principe in orde, maar het feit blijft dat de website overzicht mist, waardoor je het (kennelijk) toch soms over het hoofd ziet. En hoe kun je de studentenkorting bepalen? Moet je dan de landelijke studenten vakbond als collectief opgeven?
En wat wordt de prijs dan voor alleen de basis?

In de " Zorgzoeker" kun je op postcode en woonplaats zoeken, maar bij de gevonden ziekenhuizen wordt niet vermeld dat dit niet geld voor "Selectief": zo ontstaan er fouten denk ik. 

Bezoeker
Ja, dat klopt. De zorgzoeker is sowieso nog niet helemaal up to date denk ik. Voor de studentenkorting moet je inderdaad ISO/LSVb als collectief opgeven.

Bezoeker
Dat collectief kun je alleen afsluiten als je op zijn minst de laagste aanvullende verzekering erbij neemt, die kost voor studenten maar 1 euro per maand. In totaal kom je met Beter Af Selectief dan uit op ? 928,29 per jaar (laag eigen risico) of ? 685,79 per jaar (hoog eigen risico). Als je per maand betaalt zijn de kosten respectievelijk ? 79,75 en ? 58,92.

Bezoeker
Het kan blijkbaar toch nog iets goedkoper. Die aanvullende verzekering is niet verplicht bij het studentencollectief. Er verdwijnen dan alleen wat studentenvoordelen, wat op zich niet zo'n groot probleem is. Dan zouden de kosten neerkomen op respectievelijk ? 916,65 en ? 674,15 als je op jaarbasis betaalt. Vrij goedkoop dus!

Webcare
Hallo Ivo_º en Elze30, Goed om te zien dat jullie samen prima verder komen. Ivo_º, welkom op het forum. De update voor de site voor 2014 is nog volop in beweging. Nog een ander verschil met de Beter Af Polis: met de Beter Af Selectief Polis kun je terecht bij een select aantal hulpmiddelenleveranciers. Je tip om duidelijke content te plaatsen op de site zijn over de voorwaarden van de Beter Af Selectief Polis heb ik intern aangegeven.
Op dit moment zijn we nog volop in onderhandeling met de zorgverleners. Op onze Zorgzoeker lees je vanaf 19 november de zorgverleners met wie wij al afspraken voor 2014 hebben gemaakt. Is een zorgverlener gecontracteerd, dan gelden deze afspraken voor het gehele jaar 2014.
Er is naast de collectiviteit voor ISO/HBO studenten ook een collectiviteit voor MBO-studenten.

Elze30, ik heb ook jouw signaal doorgegeven dat de Zorgzoeker de selectiekeuze maakt voor gecontracteerde ziekenhuizen voor Beter Af Selectief Polis en Beter Af Polis
Ivo_º Vind je het duidelijk, de info over de Beter Af Selectief Polis? We horen graag je feedback, en we zien je graag terug op het forum. Elze30, jij weer bedankt voor je antwoord aan Ivo.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling
Ik heb nog iets anders ontdekt: naast de gewone Beter Af en de Beter Af Selectief( =online), bestaat ook de " Beter Af  Natura". Zie link. Deze kost ?99-?78,17 per maand, afhankelijk van het extra gekozen eigen risico. Dat is maar een heel klein verschil met de gewone Beter Af (?99,95-?79,12).

Bezoeker
Bedankt voor je reactie, Pauline. En Elze30 natuurlijk ook. Het verschil tussen Beter Af en Beter Af Selectief is me zo'n beetje wel duidelijk nu. Dus wat zorgkeuze betreft, is het enige verschil een kleiner aantal geselecteerde ziekenhuizen en een kleiner aantal geselecteerde hulpmiddelenleveranciers bij de Selectief-polis? Is dat juist? Zal dit verschil binnenkort dan ook in de Zorgzoeker terug te vinden zijn? 

Fanatiekeling
Ja, dat klopt. De zorgzoeker is sowieso nog niet helemaal up to date denk ik. Voor de studentenkorting moet je inderdaad ISO/LSVb als collectief opgeven.
Bij de premieberekening wordt het studentencollectief niet gevonden. Geprobeerd: 
iso
lsvb
landelijke studentenvakbond
iso/lsvb
wat moet het zijn?

Fanatiekeling
Bedankt voor je reactie, Pauline. En Elze30 natuurlijk ook. Het verschil tussen Beter Af en Beter Af Selectief is me zo'n beetje wel duidelijk nu. Dus wat zorgkeuze betreft, is het enige verschil een kleiner aantal geselecteerde ziekenhuizen en een kleiner aantal geselecteerde hulpmiddelenleveranciers bij de Selectief-polis? Is dat juist? Zal dit verschil binnenkort dan ook in de Zorgzoeker terug te vinden zijn? 
Wij als gezin kunnen niets met dat overzicht. Er is bij ons geen enkel ziekenhuis in de buurt, en ook geen enkel ziekenhuis met hoger gekwalificeerde zorg op acceptabele afstand.

Bezoeker
Om de collectiviteit te vinden moet je geen zoekwoord proberen, maar rechtsonder in het venster klikken op "Bekijk meer voordelen en kortingen". Dan zie je hem daarna staan onder het kopje "Onderwijs".

Fanatiekeling
Om de collectiviteit te vinden moet je geen zoekwoord proberen, maar rechtsonder in het venster klikken op "Bekijk meer voordelen en kortingen". Dan zie je hem daarna staan onder het kopje "Onderwijs".
het is gelukt. Ik kom uit op ?57,92 voor de Selectief bij ?860 eigen risico. Tijdens het aanmeldproces verschijnt wel een scherm , waarin nogmaals de beperkingen worden uitgelegd. Maar toch vind ik dit een te laat moment. Ik denk dat ik toch de voorkeur geef aan een "gewone " basisverzekering van een tientje duurder. Je krijgt namelijk ontzettend hoge kosten als je moet reizen naar een andere stad. 

Zilveren Kruis: Ik heb nog niet begrepen of je ook niet naar een niet-geselecteerd ziekenhuis mag voor een gewoon consult? 

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Elze30 schreef:
het is gelukt. Ik kom uit op ?57,92 voor de Selectief bij ?860 eigen risico. Tijdens het aanmeldproces verschijnt wel een scherm , waarin nogmaals de beperkingen worden uitgelegd. Maar toch vind ik dit een te laat moment. Ik denk dat ik toch de voorkeur geef aan een "gewone " basisverzekering van een tientje duurder. Je krijgt namelijk ontzettend hoge kosten als je moet reizen naar een andere stad. 

Zilveren Kruis: Ik heb nog niet begrepen of je ook niet naar een niet-geselecteerd ziekenhuis mag voor een gewoon consult? 

Ook voor een consult geldt dan een niet-gecontracteerd tarief. Morgen wordt de zorgzoeker aangepast en zal er ook een verschil zijn in zoeken met de beter af selectief polis en de reguliere beter af polis (er was dit jaar nog geen verschil).

Starter
Heb je bij een Beter af Selectief polis wel de keuze uit je eigen tandarts (aangezien dit zorgkosten zijn die onder de aanvullende verzekering vallen)?
Of kan je dan alleen terecht bij een gecontracteerde tandarts?
alvast bedankt voor het antwoord. 

Fanatiekeling
Pas op: bij Zilveren Kruis  ( en bij bijna alle andere zorgverzekeraars) zijn er 2 soorten aanvullende verzekeringen: de " gewone" aanvullende verzekeringen ( " Beter Af Plus polis: een ster tot vier sterren) en de " tandartsverzekeringen" ( Beter Af Tandarts Polis een ster tot vier sterren). 
Zie deze webpagina: klik. voor het overzicht en de prijzen. Deze aanvullende verzekeringen zijn hetzelfde voor iedereen( resp. Selectief, Normaal, Exclusief/Restitutie). Met andere woorden: de vergoedingen vanuit de aanvullende verzekering zijn onafhankelijk van de basispolis. 

NB de orthodontist hoort bij de gewone Aanvullende verzekering! 
NB Tandartsen worden in NL sinds enige jaren niet meer gecontracteerd. 

NB bij andere zorgverzekeraars kan dit anders zijn. Bijvoorbeeld bij zorgverzekeraar deFriesland ( ook Achmea) horen bij de online-verzorgd-polis aparte  online-aanvullende-verzekeringen. ( deze zijn goedkoper en kunnen niet gecombineerd worden met de andere basispolissen). 
Andere labels van Achmea kunnen ook interessant zijn: bijv. FBTO , deze verzekering is nauwelijks duurder dan de Selectief, maar heeft WEL keuzevrijheid.