Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Verschil Basis Zeker 2015 t.o.v. Basis Zeker 2016

Bezoeker

Klopt het, dat de huidige Basis Zeker polis (2015) een restitutie polis is en de nieuwe Basis Zeker polis (per 2016) een natura polis is geworden?

Met vriendelijke groet,

MB1

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Verschil Basis Zeker 2015 t.o.v. Basis Zeker 2016

OPGELOST
8 ANTWOORDEN

Re: Verschil Basis Zeker 2015 t.o.v. Basis Zeker 2016

Bewerkt 
Fanatiekeling

Nee, in 2015 waren het dezelfde verzekeringen: de Budget, de Zeker en de Exclusief. ( van laag naar hoog) . 

Hetis wel mogelijk dat deze verzekeringen soms in een andere volgorde genoemd worden, maar de namen zijn niet gewijzigd. De EXCLUSIEF is de restitutiepolis.

Bent u misschien ex-Agis verzekerde? Het schijnt dat de ex-Agis verzekerden die bij Agis een restitutieverzekering hadden, zijn omgezet naar de natura polis, de Zeker. Maar dit is pas in noevember 2015 gebeurd met ingang van 2016. In 2015 hadden ex-Agis verzekerden nog hun eigen verzekering. Aanvulling: de Agisverzekerden hadden een polis met de naam " Basis" ( zij hadden dus de basisverzekering "Basis") ,

zie een ander onderwerp hierover, ik heb dit gekopieerd: " Ik lees dat jullie niet blij zijn met de keuze om de Basispolis (Agis) om te zetten naar de Basis Zeker (Zilveren Kruis). Er is inderdaad sprake van een verandering. Van een restitutie basisverzekering naar een natura basisverzekering. "

Groet, Feina.

Moderator

Hi MB1,

Feina heeft gelijk. De Basis Zeker is in 2016, net als in 2015, een natura polis. Als laatste geeft Feina nog iets aan over oud Agis verzekerde met een Basispolis. Deze zijn inderdaad per 1 januari 2016 omgezet naar de Basis Zeker. 

Ik quote @Eva_S even uit een eerder topic met informatie over waarom hiervoor is gekozen  "We kiezen voor de omzetting naar de Basis Zeker, omdat het grootste deel van de verzekerden dan een polis krijgt die bij ze past. Hoe komen we hiertoe? Vorig jaar zijn er klanten van Agis naar Zilveren Kruis overstapt. Van deze groep klanten heeft er 98% gekozen voor de Basis Zeker. Daarnaast hebben we gezien dat in 2014 maar 5% gebruik heeft gemaakt van niet gecontracteerde zorg. Deze 5% betreft voornamelijk tandheelkundige zorg, alternatieve zorg en zorg uit het buitenland."

Vanwaar je vraag hiernaar MB1? Is er misschien ergens onduidelijkheid over? 

Bezoeker

Ik lees het toch anders! 

De Basis Zeker (2015) is een combinatiepolis:

Dit betekent dat u in sommige gevallen recht heeft op zorg in natura en dat u in andere gevallen recht heeft op vergoeding van de kosten van zorg (restitutievergoeding).

De Basis Zeker (per 1-1-2016) is een naturaverzekering.

Moderator

MB1, je hebt gelijk. Sorry voor de verwarring. De Basis Zeker is tot 1 januari 2016 een 'combinatiepolis' Vanaf 1 januari 2016 verandert dit naar 'Naturapolis'.

Omdat de term combinatiepolis nogal onduidelijk bleek en de verzekering eigenlijk voornamelijk een naturapolis is wordt dit aangepast. De wijziging heeft weinig invloed maar wat er dan wel veranderd lees je in dit wijzigingenoverzicht direct op de eerste pagina. Het heeft vooral invloed op de vergoeding van voetzorg.

Ik zal het juiste antwoord ook markeren als antwoord zodat dit voor iedereen duidelijk is die het topic leest.

Bewerkt 
Fanatiekeling
mb1 heeft gelijk wat de eerder gebruikte termen betreft. ( zoals ZK, Michelle, ook bevestigt). Echter eigenlijk gebruikte ZK de term " combinatiepolis" onterecht. Het was eigenlijk altijd al een gewone naturaverzekering. Zodra niet alle zorgverleners gecontracteerd waren, mocht een polis een " combinatiepolis" genoemd worden, namelijk gedeeltelijk restitutie (ook als bijvoorbeeld slechts een soort zorgverlener gecontracteerd werd) en de rest natura.( alle andere soorten zorgverleners, zoals huisartsen, ziekenhuizen, fysiotherapeuten, apotheken, hulpmiddelenleveranciers etc. etc.). ZK maakte van deze mogelijkheid gebruik, om de polis voor het oog een beetje te " upgraden", maar het had dus niets om het lijf. Het is echter ook zo, dat er " restitutiepolissen" op de markt zijn, die zo mogen heten, omdat ze recht geven op restitutie van zorg. Echter dit zijn eigenlijk ook gewone naturapolissen, omdat er wel contractering is en de restituties bij niet-gecontracteerde zorgverleners heel laag zijn. Op deze manier zijn natura en combinatie en restitutie-varianten door elkaar gaan lopen en de ZorgAutoriteit, de NZA, wil daar kennelijk niets aan verbeteren ( besproken in Radar of Kassa). Toen was de woordvoerder van de NZA in de studio ( eind november 2015) en toen dit aan de orde werd gesteld was het enige antwoord dat " de verzekerde zelf de polis goed moest lezen"! Dat is voor de meeste mensen niet haalbaar! Maar ik wil hierbij toch gezegd hebben dat volgens mij DSW een voorbeeld is van een restitutieverzekeraar die dit eigenlijk niet is. Eigenlijk is het gewoon natura bij hen. Als iemand een ander idee heeft dan hoor ik het graag.
Groet, Feina.

Moderator

@Feina Zoals Michelle aangeeft in haar laatste post (en het linkje in die post) waren er twee zorgsoorten waarbij de restitutievergoeding wel van toepassing was. Nu is de Basis Zeker een volledige natura polis. Hoe het precies zit met de andere verzekeraars en of ze de juiste benaming hebben voor hun polis durf ik zo niet te zeggen.
Maar al staat er nu best wat informatie over de verschillende soorten basisverzekeringen in het topic. Is de situatie zo duidelijk voor je @MB1?

Bezoeker

Eva S, Michelle en Feina,

Bedankt voor de info.

Het is mij nu duidelijk.

Moderator

@MB1 Fijn dat het zo duidelijk is. Nu ben ik wel benieuwd. Welke van onze basisverzekeringen heeft jouw voorkeur? Weetje al wat je gaat kiezen? 

Benieuwd hoe andere mensen hun polis kiezen, wat ze belangrijk vinden? Lees dan ook eens dit topic.