Tandartskosten voor volwassenen in de basisverzekering. Goed idee of niet?

Bewerkt 
Moderator

“Tandartskosten voor volwassenen in de basisverzekering in 2018, wat zou dat kosten?” Dat vroeg de minister aan het CPB. Een flink bedrag bleek uit onderzoek: 1,2 miljard.  Wat de minister op basis van deze informatie besluit is nog niet bekend.

De belangrijkste verschillen, als dit wordt ingevoerd:

• Iedereen is verplicht verzekerd voor tandartskosten
  • Tandartskosten worden voor iedereen vergoed
  • Iedereen betaalt meer premie voor de basisverzekering
  • Het eigen risico geldt voor vergoeding uit de basisverzekering
  • Geen aparte tandartsverzekering meer nodig  

Nu ben ik benieuwd hoe jullie hierover denken: tandartskosten voor volwassenen in de basisverzekering, goed idee of niet?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Tandartskosten voor volwassenen in de basisverzekering. Goed idee of niet?

9 ANTWOORDEN

Re: Tandartskosten voor volwassenen in de basisverzekering. Goed idee of niet?

Bezoeker

Slecht idee. Als je naar de tandarts wilt kun (je hoeft het niet ) dit apart verzekeren. Zelf ga ik 1 keer per jaar op controle. Ben niet voor tandarts verzekerd, deze betaal ik zelf. (nog geen 25 euro per keer). 

Daarnaast komt dan weer een premiestijging. Dit vind ik niet gewenst. Waarschijnlijk gaat de premie met meer dan 25 euro stijgen, waardoor het nog duurder wordt. Dit is niet wenselijk voor veel mensen. Laat mensen zelf keuze maken wat ze willen (zoals nu is), en stop met het opdringen van verplichte verzekeringen. Ik betaal al genoeg.  

Bekend gezicht

Goed idee!

Mits de premie dan niet weer gaat stijgen!

Of je doet byv: standaard schoonmaak kosten in het basispakket 

Geregelde bezoeker

In het verleden was dat voor het ziekenfonds zo. Alleen nu is er nauwelijks een break even point. Tandartsen moeten wel een contract aan willen gaan.

Bewerkt 
Moderator

Leuk om jullie reactie te lezen, voor- en tegenstanders zo te lezen! 

Als de vergoeding uit de basisverzekering zou komen, betaal je als het ware mee aan de zorg voor een ander. De reactie van @Martin1980 past hier mooi bij. Er zijn mensen die veel kosten maken en mensen die weinig kosten maken. 

@Nanda komt met een tussenweg. Waarom niet maar een bepaald aantal behandelingen meenemen in de verzekering. Je hebt het over schoonmaakkosten. Misschien ook een controle? Waar zou voor jou de grens liggen? 

Ik ben ook benieuwd hoe jullie hier over denken: Zouden er ook voorwaarden aan de vergoeding moeten zitten? Bijvoorbeeld een jaarlijkse controle, zodat eventuele problemen snel worden gezien en opgelost.

Hoe ging dat vroeger @Anja Tek? Was het 'all in' of zaten er voorwaarden aan vast? 

Je laatste zin "Tandartsen moeten wel een contract aan willen gaan." Gaat het je dan om gecontracteerde zorg vs niet gecontracteerde zorg (en het verschil in vergoeding)? Of bedoel je wat anders? 

@Tandarts Hoe denk jij hierover?

@PetraKrebaum Jij hebt kort geleden ook een topic gemaakt over tandartskosten, waar het verschil tussen de basisverzekering en de tandartsverzekering aanbod is gekomen. Wat zijn jouw gedachten hierover? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Nieuwkomer

Het hangt van de premieverhoging af, maar omdat men zich nu apart moet verzekering gaan veel mensen niet meer naar de tandarts omdat ze dit niet kunnen betalen. Vroeger zat alles er automatisch bij in en ging je 2x per jaar naar de tandarts.

Alleen voor stiftanden/kronen moest je zelf betalen behalve als er geen andere oplossing was. 

Nieuwkomer

Zou willen zien dat de controles incl. foto's maken en max 1 vulling van 1/2 x pj in de basisverzekering zitten zonder verhoging van de premie. Een ieder die zich wil beschermen voor een tandartsrekening voor aanvullende behandelingen kan zich dan aanvullend verzekeren. Aanvullend dan eventueel met een optie orthodontie vanaf 18 jaar uitbereiden? Bij vele mensen kan orthodontie voor volwassen resulteren in een beter schoon te houden gebit en dat zorgt er weer voor dat de kosten die evt uit de basis verzekering gemaakt worden beperkt kunnen worden. Daarnaast kunnen problemen die ontstaan door fouten (orthodontist) van vroeger voor iedereen hersteld worden.

Wie weet wat de toekomst ons brengt!

Moderator

Zo te lezen was het vroeger dus niet 'all in'. Sommige behandelingen vielen buiten de basisverzekering, zoals ik lees in de reactie van Marry. 

Nanne komt ook met een leuke invalshoek, hoe dan om te gaan met orthodontie? 

Orthodontie zit op dit moment niet in de basisverzekering. Voor kinderen onder de 18 komt het uit de aanvullende verzekering. Meer informatie staat op de pagina over orthodontie.

Hoe zou volgens jullie orthodontie passen in dit plaatje? 

Bezoeker

@Eva S 
Ik vind het een heel erg goed idee. Ben nu al jaren extra verzekerd Tandarts 3 en krijg dus maar een heel klein gedeelte voor de aanschaf van mijn brug terug.
Natuurlijk snap ik wel dat het voor mensen die geen tot weinig kosten maken meer gaan betalen. Maar je bent nooit zeker van een ongeluk. Dit geldt voor alle verzekeringen. van gezonheidszorg tot een inboedel en aanspraakelijkheid verzekering. Als ik had geweten dat een vervanging niet gedekt was in de huidige verzekering dan had ik me al die jaren nooit zo uitgebreid bijverzekerd.

Iemand die een voor de 2e keer een nieuwe heup moet krijgt dit toch ook vergoed? 

Tanden zijn een heel belangrijk deel van je uiterlijk en ik vind dat dit zeker in de basis verzekering moet! 

Bewerkt 
Moderator

Een voorstander erbij, leuk om te lezen hoe iedereen erover denkt.

Zou jij gaan voor een 'all in' variant of iets anders Petra?