Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Snel naar huis, weinig pijn of een vriendelijke arts: wanneer ben jij tevreden over je behandeling?

Moderator

Snel naar huis, weinig pijn of een vriendelijke arts: wanneer ben jij tevreden over je behandeling? Allemaal zou natuurlijk ideaal zijn, maar wat geeft voor jou de doorslag? Over deze en andere vragen gaan we hier en op ons congres in gesprek.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

• Beleid
  • Gezond leven
  • Huisarts
  • Ziekenhuiszorg (MSZ)

Snel naar huis, weinig pijn of een vriendelijke arts: wanneer ben jij tevreden over je behandeling?

7 ANTWOORDEN

Re: Snel naar huis, weinig pijn of een vriendelijke arts: wanneer ben jij tevreden over je behandeli

Gast

- Snel naar huis alleen als dat het genezingsproces niet achterop zet.

- Weinig pijn is natuurlijk aantrekkelijk, daar kan goede zorg aan besteed worden. Maar soms kan een behandeling met weinig pijn ook wel eens verkeerd uitvallen, omdat het dan niet grondig genoeg wordt uitgevoerd. Denk maar aan een tandarts die niet dieper wil boren vanwege de pijn en zodoende de kies onvoldoende goed behandelen kan.

- Vriendelijke arts is te allen tijde een must. Zonder vriendelijkheid ontstaan de gekste en meest ongezonde situaties. Ik heb ooit een reuma arts gehad die ik voor het eerst bezocht bij ons in het ziekenhuis. Na onderzoek op de onderzoekstafel kon ik door veel pijn onmogelijk zelf van de tafel af klimmen en vroeg hem dus of hij me even wilde helpen (ik weeg 54 kilo, is niet veel), maar hij weigerde. Hij was niet van plan om zijn rug eraan te bezeren, zei hij cru. Ik wist niet wat ik hoorde! Ben met heel veel moeite toch van de tafel gekomen en heb direct een klacht ingediend bij de directie van het ziekenhuis. De arts is gevraagd om zijn reactie en hij bleef erbij. Ik kreeg wel excuses van de directeur zelf, maar die arts heb ik voorgoed de rug toegekeerd en heb daarna een andere arts gevonden die wél die vriendelijkheid en behulpzaamheid heeft, in een ander ziekenhuis. Heel schrijnend dat zulke mensen nog als arts werken, ik vind dat zij zulk werk nooit zouden mogen uitvoeren, ook al hebben ze nog zoveel kennis van zaken. Als mensen zich niet veilig voelen bij een arts, nogmaals, dan kunnen er hele rare dingen gebeuren. Zulke artsen zijn niet serieus genoeg en denken alleen maar aan zichzelf en juist niet aan hun patiënten. Ze raffelen hun programma's af en gaan zo snel mogelijk naar huis, hebben nauwelijks compassie voor hun patiënten. Het getuigt van een uiterst slechte uitvoering van hun eed van Hippocrates, die ik overigens zelf ook ooit heb afgelegd, dus ik weet waar ik over spreek.....

Dus voor mij valt of staat elke behandeling qua positieve resultaten als het om vriendelijkheid en compassie gaat. Zij zijn tot de beste resultaten in staat, want warmte in contact op zich is altijd al genezend gebleken. ik heb daar mijn hele leven ervaring mee, omdat ik zelf vele jaren als ntuurgeneeskundige gewerkt heb, en heb door die houding een overvolle praktijk gedraaid, omdat mensen zich veilig, prettig en op hun geak voelden daardoor. Dat is het geheim voor de beste genezing....

Re: Snel naar huis, weinig pijn of een vriendelijke arts: wanneer ben jij tevreden over je behandeli

Moderator

Hoi fpo, leuk om je uitgebreide reactie te lezen. Volgens mij heb je echt een duidelijk beeld van wat voor jou belangrijk is en ga je daar ook volledig voor! Leuk ook om te lezen dat je in het verleden als natuurgeneeskundige heb gewerkt. Dat doe je nu niet meer begrijp ik?

Ik weet niet of je het aanbod al gelezen hebt maar aankomende vrijdag (2 oktober) is er een zorgcongres 'Kies de beste zorg!' Ook jij bent daar van harte welkom! Meer informatie lees je in het eerder geopende topic van @diadino24 en via www.achmeacongres2015.nl 

Uitblinker

eigenlijk verwachten we allemaal een soort duizendpoot aan de andere kant van het buro,

een vriendelijke arts natuurlijk, maar ook iemand die kan luisteren en begrijpt wat je bedoel, hoe vaag je je klachten ook omschrijft.

iemand die met je mee voelt, mee denkt en als nodig ook tegengas kan geven.

iemand die je het gevoel geeft dat hij/zij alle tijd voor je neemt en niet constant op de tijd zit te letten.

vanmorgen even uitgeprobeert bij de huisarts en ging prima, snel buiten zonder het gevoel gehad te hebben dat je naar buiten gewerkt wordt ;-) , een luisterend oor en medicatie voor je klacht, nu zien of het ook zo werkt zoals zij heeft gezegd, maar het klonk allemaal in ieder geval vertrouwenwekkend.

kwam in ieder geval met een goed gevoel buiten.

hoe anders dan bij mijn vorige huisarts, daar was het vertrouwen grotendeels verloren gegaan door zijn eigen manier van handelen, ik heb hem lang het voordeel van de twijfel gegeven, maar er komt een moment waar de balans de andere kant op gaat en je op zoek gaat naar een beter alternatief.

Moderator
Moderator

Hallo @diadino24

Fijn om te lezen dat je bij je nieuwe huisarts een goed gevoel hebt. Je geeft aan dat het vertrouwen bij de vorige huisarts vooral verloren is gegaan door zijn eigen manier van handelen. Bedoel je daarmee dat hij niet goed luisterde naar jouw wensen? Daarnaast ben ik nieuwsgierig hoe jij je nieuwe huisarts hebt gevonden / huisartsen hebt vergeleken. 

Uitblinker

hoi @Jan

lange tijd ging het best goed mt mijn vorige huisarts, in +/-1998 bij hem terecht omdat mijn vrouw weg wilde bij de vorige. toen gekeken naar een arts dichtbij die ook aan homeopatie deed en daar voldeed hij aan.

in 1999 werd bij mij diabetes geconstateerd (tijdens een keuring van het werk, er was nog geen lampje gaan branden bij mij voor die tijd dat het niet goed ging, alle symptomen toen nog toegeschreven aan andere oorzaken ).

op zich toen goed begonnen met de behandeling daarvan, maar toen ook al gemerkt dat hij niet echt pro-actief was in de zorg. dit stimuleerde mij dan wel weer om zelf zo veel mogelijk de regie over diabetes in de hand te nemen en te zorgen dat ik de noodzakelijke onderzoeken kreeg en zelf ging zoeken naar info over diabetes.(toenmalige vriend van mijn zus was huisarts dus daar kon ik ook info verzamelen in zijn praktijk aan huis)

huisarts was toen al niet erg actief, maar alle zorgvragen werden door hem dan wel weer gedaan, alle onderzoeken die ik vroeg kreeg ik ook van hem, dus niet ontevreden op het persoonlijke vlak, wel al vraagtekens hoe hij dat deed bij andere, minder mondige patienten.

via via had ik toen een boekje gekregen van prof. rutten, betreffende de uitleg over de eerste NHG zorgstandaard betreffende diabetes en dat toen eens aan zijn assistenstre uitgeleend. vervolgens werd er een jaar later gestart met o.a. een diabetesspreekuur, eerst nog door een van de assistentes, later door een beter onderlegde praktijkondersteunster.

op zich groeide de kwaliteit van zorg dus wel in z'n algemeenheid, maar merkte ook dat de huisarts minder actief werd, nog wel een diagnose stellen, maar niet informeren over de diagnose, gewoon verder gaan met een volgend punt. uitslagen werden ook niet altijd meer verteld, druppel was destijds de uitslag van oogonderzoek, volgens de brief in de computer was de uitslag niet goed, maar is mij nooit verteld, kwam ter sprake omdat ik iets op de pc van de POH zag betreffende dat onderzoek en nieuwsgierig was naar de inhoud, die was niet eenduidig, onderzoek goed, conclusie niet goed.

aangegeven dat ik dit vreemd vond en toen zou POH of huisarts navragen bij ziekenhuis.

toen ik aan het eind van de dag terug belde bleef hij erbij dat de conclusie klopte, ik bleef het raar vinden.

ik dus een afspraak gemaakt bij de oogarts en die zag al gelijk dat het woordje "GEEN" weggevalen was bij de conclusie, misschien dus wel haar fout geweest, maar de huisarts verweet ik het meer omdat hij blijkbaar de oogarts helemaal niet gecontacteerd had, anders was hij tot eenzelfde conclusie als mij gekomen dat er iets niet klopte aan de uitslag.

toen ook al in strijd met hem geweest over de instelling op insuline, hij dacht volgens de protocollen en ik dacht anders, dat ik niet in het protocol te plaatsen was en daar wilde hij niet goed naar luisteren.

al met al werd het steeds onaangenamer en viel de beslissing dat ik geen energie meer in de relatie wide steken en het tijd werd voor een nieuwe huisarts.

dan wordt het dus weer zoeken naar een nieuwe, praktische criteria als bereikbaarheid en toegankelijkheid waren van belang, net als dat sommige huisartsen aangeven om alleen nieuwe patienten aan te nemen die niet in bepaalde gebieden wonen(randje centrum) of te ver bij hun praktijk vandaan.

dus maar eens kijken op diverse sites wie er allemaal beschikbaar waren in de omgeving en wie nog nieuwe klanten aannemen en voorzichtig reviews bekijken.

daarna de groep beperkt tot mogelijke kandidaten en gewoon maar eens gaan bellen om een afspraak te maken om kennis te maken en in een persoonlijk gesprek te zien of iemand je een goed gevoel geeft (erg belangrijk).

bijkomend voordeel ook dat apotheek en fysiotherapie in hetzelfde gebouw zitten, alles dus dicht bij de hand en een rechtstreeks contact onderling.

arts gaf al gelijk toe dat ze niet goed thuis was in diabeteszorg met insulinetherapie, assistente deed de diabeteszorg, maar al voor de eerste controle was dat verandert doordat ze een POH ingehuurd hebben via de ketenzorg die wel verstand heeft van insulinetherapie. 

op dit moment in ieder geval helemaal tevreden over de zorg bij de huisarts.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

@diadino24

Interessant om te lezen hoe er met jouw uitslagen werd omgegaan. Ik kan me voorstellen dat het vertrouwen snel verdween toen je erachter kwam dat je niet werd betrokken in je eigen medische situatie. Mag ik je vragen hoe jij in de jaren '90 een nieuwe huisarts had gevonden? En hoe heb je die recentelijk gevonden? Ik neem aan dat je begon met een zoekmachine en toen hebt gezocht naar reviews van andere patienten? Zijn er ook nadelen aan de nieuwe huisarts? Ik bedoel - iemand kan wel vriendelijk zijn en toch weinig capabel. Dit kan natuurlijk ook andersom: onvriendelijk maar erg capabel. Hoe denk je hierover?

Anton

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.

Uitblinker

@Anton

vertrouwen verliezen gaat niet van de ene op de andere dag, dat gaat heel geleidelijk.

in het begin vertrouw je nog wel blind op de kennis van de arts, later brokkelt het een beetje af.

jaren 90 was zoeken via internet nog iets lastiger, nu kan je veel info vinden op internet, alleen oppassen met de interpretatie van de reviews.

vinden van info ging toen ook nog via de gemeentegids bv en via vrienden/kennissen/familie in de directe omgeving.

of er nadelen zijn aan de nieuwe huisarts? 

vast wel, niemand is perfect, maar nog geen negatieve ervaringen gehad die meetellen op de balans.....

tot nu toe is het in ieder geval een vriendelijke huisarts die best capabel is (of in ieder geval durft aan te geven dat haar capaciteit op gebied van insulinetherapie onvoldoende is, en het passend oplost door een capabele POH in te huren)