Prinsjesdag: "Meer geld voor persoonlijke aandacht verpleeghuisbewoners"

Bewerkt 
Moderator

Het kabinet kondigde op Prinsjesdag een forse investering aan in de verpleeghuiszorg: 210 miljoen euro. Dit geld komt onder meer terecht bij de dagbesteding - gemiddeld één uur per dag extra persoonlijke aandacht voor bewoners van een verpleeghuis.

Geef jij regelmatig aandacht aan iemand in een verpleeghuis?

Vind je het goed dat de overheid deze zorgtaak (meer) naar zich toetrekt?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Prinsjesdag: "Meer geld voor persoonlijke aandacht verpleeghuisbewoners"

11 ANTWOORDEN

Re: Prinsjesdag: "Meer geld voor persoonlijke aandacht verpleeghuisbewoners"

Voorbijganger

Meer geld , ben bang dat het geld bij het Management blijft hangen en niet bij de persoonlijke aandacht. Hoop dat er een goede controle op is.

Moderator
Moderator

Hallo Nel,

Wat leuk dat je jouw mening deelt op de community. Het geld is echt voor persoonlijke aandacht en dus niet voor het management. Dit zal de overheid ook zeker gaan controleren. 

Groet, 

Jan 

Voorbijganger

Zowel TV als kranten zeggen de ene keer 1 uur per dag en de andere keer 1 uur per week peersoonlijke begeleiding. Wat is het nu ECHT ??

Nieuwkomer

Er is iets vreemds aan de hand. Jaren lang hoort bij de zorgtaken rond de verpleeghuisbewoner de fysieke zorg en de psychosociale zorg. En nu noemt men het mogelijk maken van die psychosociale zorg 'een taak van de overheid' ? Er is een kaalslag gaande geweest in de zorg. Daarbij legde voldoende aandacht het loodje. Dat er een poging wordt gedaan dat gedeelte te herstellen vind ik niet meer dan een plicht.

Ik vind het ontbreken van kennis wat zorg zou moeten inhouden onthutsend. Zowel bij degenen die dit land 'regeren' als bij hen die aan de touwen trekken bij de zorgverzekeraars.

Webcare

Hoi PtatZK, het gaat om uitbreiding van gemiddeld één uur dagbesteding.  Je leest hier meer over in het artikel van de Rijksoverheid over verpleeghuiszorg. Er wordt ook meer rekening gehouden met de wensen van de bewoners. Wat vind jij van deze nieuwe plannen?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Webcare

ES20 Dank voor het delen van je zorg over het  ontbreken van gebrek aan kennis wat zorg moeten inhouden. Hoe zou het volgens jou beter ingeregeld moeten worden? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Geregelde bezoeker

Ik vind het heel goed dat de overheid deze taak meer naar zich toetrekt ,dat had al veel eerder moeten gebeuren ,dit kun je niet overlaten aan naasten. Ik lijd zelf nog steeds aan de gevolgen van een zware burnout vanwege veel te zware overbelasting van mantelzorgperiode. Wat mensen zich niet schijnen te realiseren (zeker als ze het nog niet hebben meegemaakt aan den lijve hoe dat is,en dat geldt zeker voor mensen uit financieel rijke families ,want die huren gewoon particuliere hulp in,veel vvd mensen zullen hierin niets echt kunnen inschatten of meevoelen,ze zouden eerst eens een twee weken intensief moeten meedraaien op de vloer voor ze een mening vormen) is dat onze sociale structuren zo niet (meer) in elkaar zitten ,we zijn er niet in opgegroeid (we zijn juist gestimuleerd naar studie,verhuizen etc.,alles voor het werk ipv familie en contacten e.d.,dat zijn de cultuurwaarden geworden,niet zorg en aandacht) en vanwege alle veranderingen in wonen en werken is het niet meer reëel om dat te verwachten. De last wordt meestal niet verdeeld ,en komt dan op de schouders van 1 familielid ,als die in de buurt woont (meestal wonen naasten niet meer in de buurt) ,en die gaat er dan aan onderdoor. Ik zou ook geen burnout hebben gekregen als het hele gezin had kunnen meezorgen ipv ik als hoofdverantwoordelijke zonder hulp. Mijn slaap is eraan stuk gegaan en niet meer hersteld. Sociale verbanden zijn meer dan ooit onderontwikkeld ,verstoord, veel gebrek aan zorg en aandacht in gezinnen,en dan zou ineens iemand die zorg moeten voelen en vormgeven ? naïef om te denken dat dat vanzelf zo gaat. Mantelzorg is geen réele oplossing zeg ik uit ervaring. Wat veel beter zal zijn (om die zorg weer te ontwikkelen) is bv ipv dienstplicht die je vroeger had ,een jaar zorgplicht voor adolescenten die de middelbare school verlaten. het is heel goed (in deze tijd waarin we van iedereen of een studiebol of een beroemdheid willen maken) als adolescenten in aanraking komen met die zorgkant van de maatschappij,we hebben niks aan een land vol academici etc.. Dan moet het ook een betere status en beloning krijgen dan dat het nu heeft, dat is ook zo afschuwelijk aan die mantelzorg. mensen zijn blij dat je het voor ze opknapt ,maar je krijgt er niks voor ,terwijl ik drie jaar lang meer gewerkt heb dan wie dan ook met een baan ,de mijne ging 24/ 7 door zonder dagen of zelfs maar uren vrij of vakantie ,op drie dagen slaap per week, zonder financiële beloning.....dat maakt me nog steeds woedend als ik eraan terugdenk ! hogere salarissen in de zorg en lagere in allerlei luxe en onzinnigheid. Zorg is de basis van je maatschappij,die laat je niet over aan willekeur en vrijwilligers of uitbuiten van sociaal empathische mensen,meestal vrouwen. Toen mijn buufje van 93 naar het verpleegtehuis ging ,ging ik haar regelmatig bezoeken,maar niet te vaak (de eenzaamheid was schrijnend) omdat ik door zorgen al mn gezondheid ben kwijtgeraakt. Mn hart brak daar van alle eenzaamheid die zo onnodig zou zijn als onze maatschappij niet draaide om geld maar om mensen. Er moet een heel andere verdeling komen van salarissen e.d. zodat hulp in de zorg net zo wordt beloond als bv IT zaken,en niet op mantelzorg wordt afgeschoven. Zorg voor kinderen ,zieken en oudjes moet status krijgen en een heel andere aanpak,als je daar steeds meer op bezuinigd krijg je een zieke maatschappij,kinderen zonder aandacht groeien niet fijn op en zullen later niet gaan zorgen,alle arbeid moet weer beloond worden ,en geld moet niet gaan naar allerlei onzin managament beroepen ,maar naar de handen op de vloer.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey @Karlein, heel heftig om zo je verhaal te lezen. Lijkt me niet de bedoeling van zorgdragen voor een ander dat je daar zelf een burnout van krijgt. 

Was er geen verpleegzorg mogelijk, of wilde jij/degene waar jij voor zorgde liever dat jij die zorg gaf? 

Gast

@Karlein, een fantastische verwoording van wat heden ten dage zich afspeelt in dit armetierig geregeerde landje! Je slaat de spijker op z'n kop: als wij jongeren na schooltijd leren met mensen om te gaan door hen de nodige aandacht te geven, kan veel worden voorkomen aan elende zoals we die nu al veel te lang ervaren. Doordat er inderdaad uitsluitend aandacht is gegeven, al vele vele jaren, aan leven via ons hoofd i.p.v. ons hart, zijn er veel excessen ontstaan. De meest in het oog springende excessen vinden we terug in de salarissen. Alle mensen aan de top van een onderneming of regering verdienen goudgeld voor werk die qua uren vaak minder uitvalt dan wat mensen krijgen die op lagere "niveaus" werken.  Topmensen krijgen absurde salarissen en bonussen terwijl alle anderen die geen topbaan hebben zich een slag in de rondte werken voor een habbekrats. Voor mij is het 't meest eerlijk dat elke vorm van werk in 40 uur per week evenveel salaris zou moeten bieden voor iedereen. Dus als een topman 40 uur werkt, is het voor mij niet meer dan logisch dat hij net zoveel uitbetaald krijgt voor zijn inspanningen dan iedere andere werknemer, ongeacht het werk wat hij doet. Het is allemaal zo gigantisch scheef gegroeid in dit land, alleen maar omdat we zo nodig Amerika moeten volgen in hun waanzinnigheden. Alle besluiten van de regering zijn gebaseerd op angst, angst om mensen te verliezen, angst voor wat dan ook.

Het is van de zotte dat een mabafer of directeur van een zorginstelling een giga salaris binnensleept, terwijl hij de moeilijkste taken aan de mensen overlaat op de werkvloer, die óf een habbekrats verdienen, óf zelfs ontslagen worden omdat dat geld gebruikt kan worden voor andere zaken, wat ze bezuinigingen noemen. Er wordt altijd bezuinigd op de allerbelangrijkste mensen, de echte werkers, maar nooit op de salarissen van die geldverslindende managers, die maar al te vaak ook een absurde manier van werken hebben verzonnen, denkende dat dat hun 'bedrijf' goed zal doen. Het tegendeel is bewaarheid geworden, wat wij al ver van tevoren allemaal al zagen aankomen.

Dus, als er geld in de zorg gestoken moet worden, dan zijn die paar centen die de regering daarvoor over heeft een fooitje van niks. Eén uurtje meer aandacht voor een patiënt? Belachelijk!!!! En die andere 23 uren per dag dan? Tjongejonge, wat is de politiek toch weer sociaal aan het doen, maar niet heus!

Inderdaad zal geen enkele rijke persoon zich hier zorgen om aken, laat staan er ook maar een seconde over nadenken, want zij kunnen alle kanten op met verzinnen van oplossingen. Zij hebben toch geld zat. Het interesseert hen daarom ook nauwelijks wat de burgers te lijden hebben onder hun onzinnige besluiten. Nog steeds wordt teveel geld over de balk gegooid aan zaken die nergens toe doen, alleen maar een uiterlijk vertoon omhoog houden. Gebakken lucht noem ik dat.

En zijn we nu werkelijk zeker van het feit dat er goede controle zal plaatsvinden dat het geld werkelijk naar de zorg gaat en niet naar die geldzuchtige managers en directeuren? Ik vertrouw inmiddels deze regering voor geen cent nadat ze vele vele beloften hebben verbroken en allerlei zaken achter onze ruggen via Brussel hebben weten door te drammen, tegen onze wensen in. We zijn er ontzettend de dupe van geworden, van dit hele EU gedoe.....!

Nieuwkomer

Maar waarom verdwijnen deze banen (dagbesteding) bij de verpleeghuizen ??? 

Rogier schreef:

Het kabinet kondigde op Prinsjesdag een forse investering aan in de verpleeghuiszorg: 210 miljoen euro. Dit geld komt onder meer terecht bij de dagbesteding - gemiddeld één uur per dag extra persoonlijke aandacht voor bewoners van een verpleeghuis.

Geef jij regelmatig aandacht aan iemand in een verpleeghuis?

Vind je het goed dat de overheid deze zorgtaak (meer) naar zich toetrekt?

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey Richard, als ik het artikel lees ie ik dat er geld vrij komt voor extra persoonlijke aandacht en opleiding. Ik lees hierin niet zo gauw terug dat er banen in de dagbesteding bij de verpleeghuizen word weggehaald. Waar haal jij dit precies vandaan?