Prinsjesdag: "Mannen krijgen 5 dagen vaderschapsverlof"

Moderator

Jonge ouders zitten in een drukke fase van hun leven. Zij vinden het meestal moeilijk om werk en privé te combineren. Om deze groep een steuntje in de rug te geven, stelt het kabinet voor het vaderschapsverlof van 2 naar 5 dagen te verlengen. Kosten: 75 miljoen euro.

RTL Nieuws berichtte eerder dit jaar dat vaders eigenlijk 10 dagen verlof nodig hebben na de geboorte van hun kindje. Wat vind jij: is 5 dagen vaderschapsverlof voldoende?

• Beleid
  • Zwangerschap

Prinsjesdag: "Mannen krijgen 5 dagen vaderschapsverlof"

16 ANTWOORDEN

Re: Prinsjesdag: "Mannen krijgen 5 dagen vaderschapsverlof"

Voorbijganger

Als daar geld voor is dan ook de gepensioneerden een extraatje geven!!  De mannen kunnen ook gewoon vacantiedagen ervoor opsparen !!

Medewerker

Hallo @Nel,

allereerst van harte welkom bij de community. Goed om te zien dat je ervoor gekozen hebt om juist hier je mening met de andere communityleden te delen. Bedankt!

Het is duidelijk dat je het niet eens bent met een extra uitgaven voor vaderschapsverlof. Is het opsparen van vakantiedagen de enige oplossing die je ziet of zou dit op een andere manier geregeld moeten worden? Bijvoorbeeld vanuit het bedrijfsleven zelf, dus niet met tussenkomst van de overheid.

Starter

Als ze het zelf betalen kunnen ze zoveel dagen nemen als ze willen. Het is HUN kind. De werkgever moet wel vergoeding krijgen voor de afwezigheid. Hij mag niet de dupe worden van papa's kindje.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey @cuonalpinus, duidelijk! Jij ziet dus liever dat dit niet word uitgevoerd en dat vaders zelf de vrije dagen opnemen begrijp ik uit je verhaal. Of zie je zelf nog een andere manier? 

Starter

cuonalpinus heeft geen alternatief. Van mij mag het doorgaan als men het maar zelf betaald en de werkgever schadeloos stelt. Je zult maar een vertegenwoordiger op pad hebben die 3 maanden niet voor omzet zorgt.

Wie betaald dat? Werkelijk onvoorstelbaar dit voorstel.

Groet Cuon.

Hey @cuonalpinus 5 dagen en 3 maanden is nogal een verschil natuurlijk. Vind je 5 dagen wel draagbaar, of zou de werknemer dat ook uit eigen zak moeten betalen?

Nieuwkomer

Ik zou willen pleiten voor meer dan 5 vaderschapsverlofdagen. In Scandinavie hebben de kersverse vaders al jaren recht op veel meer vaderschapsverlof (een aantal weken of zelfs langer), Duitsland 60 dagen. Ik heb meerdere artikelen gelezen waaronder deze van de Correspondent https://decorrespondent.nl/685/Zo-krijg-je-mannen-achter-het-aanrecht/26334825-a492b4c6. Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat een langer vaderschapsverlof leidt tot een betere arbeidsverdeling tussen ouders en daarmee een betere emancipatie van de moeder. Ook blijkt dat de vader zich meer verantwoordelijk voelt om voor het kind te zorgen en deelneemt aan de totale opvoeding (ontlasting moeder). Onderzoeken laten zien dat een meer uitgebalanceerde opvoeding leidt tot slimmere en meer empatische kinderen, die zelf ook weer betere vaders worden. Huwelijken schijnen minder vaak te stranden en vaders leven langer door een hechtere band met hun kinderen. Het lijkt mij dat deze toename in kwaliteit van leven zich in praktijk ruim terugbetaald met alle welzijnsvoordelen voor elk lid van het gezin, maar maak dat maar eens hard.. Waarom niet eerst pilots draaien net zoals met een gratis basisinkomen gebeurt in NL en/of een kijkje in de keuken van de 'buurman'?

Ik ben ook benieuwd hoe andere westerse landen het langere vaderschapsverlof financieel regelen. Daar zou ik door Zilveren Kruis heel graag door geinformeerd willen worden met daarbij een toelichting of en welke regelingen ook in Nederland haalbaar zouden kunnen zijn. Dat lijkt mij constructiever dan praktische oplossingen vragen aan klanten (ik spreek namens mijzelf) die te weinig inzicht/overzicht hebben over de landelijke financiele middelen. Een langer vaderschapsverlof lijkt mij een goedbestede investering die veel kosten bespaart (gezondheidskosten voor hechtingsproblematiek of andere gedragsstoornissen onder kinderen van gescheiden ouders?, emancipatieverbetering vrouwen? --> betere arbeidsdeelname, betere mantel-/steunzorg door kinderen aan bejaarde ouders?, etc.) Daar zult u als zorgverzekeraar vast in geinteresseerd zijn, toch?

Met vriendelijke groet,

Roelie Sijbinga

Moderator
Moderator

Hallo @Roelie Sijbinga

De 5 dagen vaderschapsverlof zijn op dit moment nog een plan. Dit moet nu nog door het parlement. Wij gaan de mogelijkheid tot uitbreiden van het vaderschapsverlof op dit moment nog niet verder onderzoeken. Ik ben wel benieuwd of dit iets is dat de overheid in de toekomst nog gaat uitbreiden. Als dit zo is dan zullen wij hier natuurlijk wel weer opnieuw naar kijken.  

Groet,

Jan 

Uitblinker

misschien een idee om de zwangerschapsverlof te verdelen over de beide ouders, nu heeft moeder nog 16 weken en vader 2 dagen, als moeder er een aantal inlevert, kan vader er een paar bij krijgen.

destijds(19 jaar geleden) kreeg ik ook maar 1 dag per kind(tweeling) terwijl mijn vrouw iets langer thuis was.

inclusief 1 maandje ziek en schoolvakantie voor zwangerschapsverlof is ze 7 maanden thuis geweest(begonnen met de zomerschoolvakantie en weer begonnen met werken na de schoolkerstvakantie)

Hey Mike, 1 dag om 70 maanden lijkt mij ook niet helemaal in balans inderdaad Smiley Knipoog

Je werkte toen ook al bij connexxion met wisselende tijden toch? Dat lijkt me al heel zwaar met 1 baby, laat staan met een tweeling! Hoe ben je daar toen mee omgegaan? Heb je wat diensten geruild of verlof opgenomen?

Bezoeker

Nel schreef:

Als daar geld voor is dan ook de gepensioneerden een extraatje geven!!  De mannen kunnen ook gewoon vacantiedagen ervoor opsparen !!

Het lijkt alsof hele samenleving om gepensioneerden en chronisch zieken draait/ moet draaien. Ik help u even uit uw droom, dat is niet zo. Waarom moeten die een extratje? Nergens voor nodig om groep (die statisctisch, volgens CBS, ) gemiddeld het rijkst is nog te gaan sponseren. Maar dat is een ander discussie.

On: Ik vind het een goed idee. Mannen mogen ook wat extra verlof hebben . I stel voor om Zweedse systeem voor dit soort dingen te overnemen. 

Moderator

Hoi Martin, nogmaals welkom! In Zweden hebben ze dit inderdaad heel anders geregeld. Sowieso hebben zij natuurlijk een veel langere tijd verlof. Maar ik vind het vooral mooi dat het ouderschapsverlof daar te verdelen is tussen papa en mama. 

Uitblinker

@Jeppe

70 was een typefoutje ;-), waren maar 7 maanden Smiley Erg vrolijk

destijds werkte ik ook al bij connexxion en met wisselende diensten.

hoe we daar mee omgingen toen?

redelijk makkelijk, juist door die wisselende diensten had je meer tijd om voor de kids te zorgen en mijn vrouw ging na het zwangerschapsverlof deeltijd werken, en beide oma's wilde zeer regelmatig wel een dagje oppassen waardoor het eigenlijk nooit echt moeilijk was om iemand thuis te hebben voor de meiden.

juist door die wisselende diensten komt het vaak voor dat ik vrij ben op doordeweekse dagen terwijl mijn vrouw dan kon werken.

dus heel veel zwaarder dan andere vaders met een kind heb ik het zeker niet gehad, alleen dan wel het dubbele aantal luiers en altijd goed nadenken wie welk kind was ;-)

Webcare

@diadino, dat moet je me toch eens uitleggen Mike: goed nadenken wie welk kind was. ;-)

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Uitblinker

@Pauline, het is wel eens voor gekomen dat ik goed bezig dacht te zijn,  de dames netjes in hun pyjama gedaan en in bed had gelegd, bleek alleen dat ik ze elkaars pyjama had aangetrokken en dus de dochters in het verkeerde bedje had gelegd om te slapen. 

Technisch dus alles goed gedaan, alleen de Kids verwisseld 😂 zo lastig als ze nog zoveel op elkaar lijken in het begin 😀

Lees hier meer

Webcare

Haha, goed verhaal!

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.