Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Patient meer centraal bij beoordelen vergoeding?

Bewerkt 
Moderator

De regels van de basisverzekering zijn soms streng. Nu wordt vooral per behandeling gekeken of deze vergoed wordt. Sommige behandelingen worden niet uit de basisverzekering vergoed, of alleen bij bepaalde ziektes. Heeft iemand vergelijkbare klachten en niet de aangewezen ziekte, dan is er geen vergoeding. Minister Schippers wil meer de situatie van de patiënt laten bepalen of de behandeling vergoed wordt. Dat betekent dat behandelingen niet altijd voor iedereen wel of niet worden vergoed maar dat de vergoeding per situatie en dus per patiënt verschilt.

Vinden jullie dat er meer ruimte moet komen om per situatie en dus per patiënt te beoordelen of een behandeling vergoed wordt?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Patient meer centraal bij beoordelen vergoeding?

5 ANTWOORDEN

Re: Patient meer centraal bij beoordelen vergoeding?

Fanatiekeling
Dit komt toch wel heel vreemd over. Dat kan ook betekenen dat een vergoeding wordt afgewezen omdat jij bent die je bent. Misschien krijg je wel discriminatie: en belangrijk persoon wordt eerder geholpen dan een arme sloeber.
Groet, Feina.

Uitblinker

krijg ik toch een vergelijkbaar gevoel als feina, 

als ik bij een arts goed kan verwoorden wat er mis is,

kan ik dus meer voor elkaar krijgen dan iemand die niet goed uit zijn woorden kan komen.

vergelijkbaars zie ik op mijn werk ook, omdat ik wel gefundeert weet te zeuren, krijg ik wel een extra beloning en de rest die er ook recht op heeft, maar minder in de materie zit, krijgt nul eurootjes extra.

je kunt dus ook krijgen dat mensen het dan met verbaal geweld voor elkaar gaan proberen te krijgen, niet echt een wenselijke situatie

Moderator

Ik heb na jullie meningen nog even het artikel via de rijksoverheid gelezen over dit onderwerp. Naar aanleiding van het lezen van het artikel, waarin de rol van artsen ook benoemd wordt,  denk ik inderdaad dat daar een grote verantwoordelijkheid ligt. Als ik er persoonlijk naar kijk denk ik: een arts zou inderdaad moeten kunnen bepalen of een behandeling doelmatig en effectief is. Dit is toch uiteindelijk het belangrijkste. Of iemand mondiger is dan een ander zou daar, naar mijn idee, geen invloed op moeten hebben. Is het voor jullie dan met name de twijfel of dit in de praktijk ook wel echt zo werkt? 

Uitblinker

of het in de praktijk zo werkt?? JA

bij mijn vorige huisarts zeker, beste man, maar eigenlijk had ik de meeste regie over de behandeling van mijn diabetes en deed hij wat ik wilde.

niet op een rotte manier, maar er kwam gewoon weinig initiatief uit hem.

heb toen ooit ook het boekje "glucose bespiegeld" van prof. rutten via de assistente gegeven, dat was een verkorte versie van de toen nieuwe NHG standaard over behandeling van DB type 2 door de huisarts.

daarna isn hij toch begonnen met o.a. een diabetesspreekuur en meer aandacht ervoor.

ikzelf was mondig genoeg, maar ik had toen wel het vermoeden dat als hij bij iedereen zo terughoudend was in de behandeling, er een hoop mensen(voornamelijk de iets ouderen) te weinig zorg kregen op dat gebied dan waar ze medisch gezien recht op hadden

Bewerkt 
Moderator
Moderator

Wel goed om te zien dat je vorige huisarts uiteindelijk toch iets doet met jouw suggesties. Het is natuurlijk wel jammer dat hij dit niet uit zichzelf doet.  

Het is zeker van belang de juiste vragen te stellen aan de zorgverlener en in die zin 'mondig' te zijn zodat je de juiste beslissingen kunt nemen. Dit is helaas iets wat niet iedereen kan, zeker in het geval van slecht nieuws is dit lastig omdat informatie door de schrik vaak nauwelijks binnenkomt. Een goede tip is in dit geval de co-patient