Overstappen van zorgverzekeraar? Stel hier je vragen!

Bewerkt 
Moderator

Zo aan het einde van het jaar krijgen we aardig wat vragen over het overstappen van zorgverzekeraar.

Daarom maken we dit verzameltopic aan. Hier staan alle vragen en antwoorden overzichtelijk bij elkaar. 

Het maakt niks uit in welke situatie je zit. Stap je in 2016 over naar een andere verzekeraar? Of kom je in 2016 juist bij ons? Stel hier je vragen! 

Alvast opzoek naar informatie? Bekijk ook eens onze 50 vragen pagina. Hier worden veelvoorkomende vragen beantwoord, ook over overstappen. 

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Overstappen van zorgverzekeraar? Stel hier je vragen!

36 ANTWOORDEN

Nieuwe zorgverzekeraar. Teruggave premie januari

Nieuwkomer

Beste Zilveren Kruis,

Na een jaar bij jullie verzekerd te zijn, ga ik per 1 januari overstappen.

De (nieuwe) premie voor januari 2016 is echter al van mijn rekening afgeschreven.

Nu maak ik me geen zorgen dat ik dit bedrag terugkrijg, maar ik vraag mij af of ik hier nog actie op moet ondernemen.

Mijn nieuwe zorgverzekeraar heeft als het goed is bij jullie mijn huidige polis beëindigd.

Dus mijn vraag:

Moet ik nog actie ondernemen om het vooruit betaalde bedrag voor januari 2016 terug te krijgen (door bijvoorbeeld via de Rabobank het bedrag terug te laten storten)? Of gaat dit van zelf? En zo ja, kunt u een indicatie geven binnen welke termijn ik dat bedrag weer op mijn rekening heb.

Met vriendelijke groet,

Rik Talens.

Re: Nieuwe zorgverzekeraar. Teruggave premie januari

Moderator

Hallo Rik,

Jammer dat je ons na een jaartje weer gaat verlaten! Je hoeft je geen zorgen te maken over de al geincasseerde premie. Deze krijg je vanzelf weer van ons terug. We adviseren je om niet de premie terug te laten storten bij de bank. Meer informatie vind je ook op onze website

Binnen enkele dagen kan je je premie terug verwachten.

Wellicht dat we je in de toekomst weer mogen verwelkomen. Ik wens je alvast een goed en gezond 2016!

opzeggen per 1 januari 2016

Nieuwkomer

Ik wil mijn verzekering opzeggen maar ik zie dat er nog er nog een achterstand is. Ik heb januari al wel betaald volgens mijnzilverenkruis maar december niet? Kan dit niet verrekend worden. Ik heb een zorgpolis waardoor ik niet naar het ziekenhuis kan in mijn eigen stand als je niet extra betaald. Daar heb ik het geld niet voor en ben reumapatient. Het afgelopen jaar ben ik niet naar mijn arts gegaan alleen daarom. Nu moet ik echt opzeggen want dit kan niet langer. Ik heb de betalingsafschriften kan ik die mailen naar een afdeling bij het zilveren kruis? Ik wil dit wel geregeld hebben want verleden jaar kon ik ook al niet opzeggen omdat ik een achterstand had terwijl dat niet het geval was. 

geld extra gestort op rekening

Nieuwkomer

Hallo,

Ik stap over naar FBTO aankomend jaar en nu zag ik dat er €125,91 euro gestort is op mijn rekening met de melding dat dit met periode 01-01-2016 tot 01-02-2016 te maken heeft. Mijn premie was normaal €116,46

Er is deze maand ook geen premie afgeschreven (nog).

Hoe kan dit zo, moet dit terug gestort worden of krijg ik dit terug van Zilveren Kruis?

Met vriendelijke groet,

Bianca van Steen

Overgestapt naar andere verzekering, maar premie bij Zilveren Kruis 2016 al afgeschreven

Starter

Ik heb vandaag mijn zorgverzekering bij Zilveren Kruis opgezegd, en ben overgegaan naar een andere zorgverzekering.
Toch heeft Zilveren Kruis mijn premie van 2016 al afgeschreven. 

Dit gaat ook niet om een maandpremie, maar om een jaarpremie, wat dus een groot bedrag is. 

Krijg ik automatisch restitutie? En zo ja, op korte termijn? 

MvG,

Sabine. 

Betaling jaarpremie en overstap naar andere verzekeraar kruisen elkaar

Nieuwkomer

Afgelopen week ben ik overstapt naar een andere verzekeraar, het stopzetten van de huidige polis bij Zilverenkruis zal hierbij door de nieuwe verzekeraar gebeuren. Echter nu is vandaag al de jaarpremie voor 2016 afgeschreven! hierover twee vragen:

1. Hoe lang duurt het voordat dit bedrag terug gestort wordt? Het gaat om een flink bedrag voor ons gezin en ik wordt er niet blij van dat dit nu mis gaat, als de nieuwe verzekeraar ook december nog de jaarpremie wil afschrijven dan gaat het over bijna 5.000,- dat afgeschreven wordt.

2. Is het niet handiger gezien het feit dat in december veel mensen hun verzekering wijzigen of opzeggen om de jaarpremie pas in januari af te schrijven?

Ik verwacht dat er wellicht meer mensen zijn met deze vraag vandaar dat ik hem hier even stel.

Re: Overgestapt naar andere verzekering, maar premie bij Zilveren Kruis 2016 al afgeschreven

Community Manager

Hoi Sabine,

Het wordt inderdaad automatisch teruggeboekt zodra wij de opzegging binnen hebben. Als het financieel geen probleem is zou ik even de terugbetaling afwachten. Dat is het makkelijkst.

Overstappen

Nieuwkomer

Hallo, 

Deze maand ben ik overgestapt naar een andere zorgverzekering. 

Deze zorgverzekering heeft mijn polis bij Zilverenkruis opgezegd.

Nu is er toch een bedrag van mijn rekening afgeschreven voor de maand januari. 

Hoe kan dit en wanneer krijg ik dit geld terug?

Groetjes Margriet

Ps. ik probeerde telefonisch te bellen maar na een heel keuzemenu werd de verbinding verbroken. Een beetje raar!

Premie betalen voor 2016

Starter

Als ik vandaag nog een verzekering afsluit voor 2016, en ervoor kies om de premie in 1 keer te betalen voor 't hele jaar, wanneer wordt deze dan van mijn rekening afgeschreven ? Kan hierover niet zoveel vinden. Mvg, janine

Re: Premie betalen voor 2016

Moderator

Hoi Janine,

Je bent van harte welkom bij Zilveren Kruis! Goed dat je even checkt hoe het zit met het incasseren van de premie. Wanneer je je nu aanmeld zullen wij in de loop van januari de jaarpremie incasseren. Ik kan helaas geen exacte datum aangeven.

Kan je hiermee verder Janine?

Re: Overstappen

Moderator

@Margrietbouwhuis Hierboven zie je dat mensen een soortgelijke vraag hebben gesteld en dat mijn collega Kim reactie heeft gegeven.

Erg vervelend dat de verbinding werd verbroken Margriet. Mag ik je vragen welk telefoonnummer je hebt gebeld? Geef graag het signaal even door.

Insurer switched, but still charged for premie

Bezoeker

Hello, From 1st Jan I've switched to another insurer. On 29th I've received from ZK the "bewijs van uitschrijving" (so my change is processed) but then, one day after I'm charged the premie for January 2016 (?). How can I get my money back? It's there an automatic procedure to return it, or an action is required on my part? Thanks in advance, Cristian

Re: Insurer switched, but still charged for premie

Fanatiekeling

There are more questions about such situations. 

Hallo @arievanloo, @Louisee25, @heleenj, @Stefff87, jullie lopen allemaal tegen hetzelfde aan, vandaar dat ik in 1 berichtje reageer.
De betaalopdrachten waren al naar de bank gestuurd toen jullie de wijzigingen doorgaven. Hierdoor is de oude premie nog afgeschreven. Wij verrekenen het verschil in januari met jullie. Jullie krijgen automatisch bericht, daar hoef je niks voor te doen.
Groet, Kim

can you understand the Dutch? 

Groet, Feina.

Wijziging ER en betaling

Bewerkt 
Nieuwkomer

Ik heb 27 december de hoogte van mijn ER gewijzigd en vandaag 31 december de betaling van mijn premie op jaarlijks gezet ipv maandelijks. Nu had ik als optie dat mijn termijnbedrag altijd de 27ste afgeschreven mocht worden. Dit zou betekenen dat de premie voor januari de 27ste van december afgeschreven had moeten worden, toch? Dit is nu dus niet gebeurd en dat is dus ook niet erg, omdat ik wat wijzigingen heb aangebracht. Wordt nu januari misschien toch afgeschreven met mijn oude gegevens (en dus een hogere premie, want bij jaarlijks krijg je 3% korting en bij een hogere ER krijg je ook premiekorting)? Er gaat dan in ieder geval niks meer kloppen van de facturen. Stel dat in januari alles gewoon op tijd verwerkt is en de premie wordt in één keer afgeschreven is er geen probleem. Maar stel dat januari nou 1x een maand wordt afgeschreven met een hogere premie, kan ik dan nog wel jaarlijks betalen? Wordt het dan in mindering gebracht op de jaarpremie die maand? 

Oh ja dit is het eerste jaar (2016) dat ik bij jullie verzekerd ben.

Moderator

@cristian To bad you are going to leave us in 2016. But maybe we might be able to welcome you back again, somewhere in the future. 

You are not the only one with this question. That's why i've added your post to this topic. @Feina gave you the correct anwser. Thanks Feina!

I'm not sure if you are able to read dutch. So just in case the English version: 

You will get your money back. This will happen automatically. I would recommend you to wait a couple of days. By then the money will be returned on your back account. There is no action required on your part. 

Bezoeker

Thanks for your quick reply!

@Feina and @Eva S I get most of the Dutch reply, but English version is also welcome. Dank u wel!

Last but not at least, Gelukkig nieuw jaar!

Re: Wijziging ER en betaling

Webcare
Webcare

Hoi @martazz, welkom bij Zilveren Kruis én welkom op ons forum!
Je hebt een aantal dingen op het laatst gewijzigd. Dat is helemaal niet erg, maar zoals je al aangeeft gaat de eerste rekening waarschijnlijk niet kloppen :-)
Wij gaan de wijzigingen verrekenen met elkaar. Je krijgt hier in januari bericht over. Mocht de maandpremie dan al afgeschreven zijn, dan wordt dat in mindering gebracht op je jaarbetaling. Het komt allemaal goed, heeft alleen wat tijd nodig!
Fijne jaarwisseling en een gezond 2016!
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: Overstappen van zorgverzekeraar? Stel hier je vragen!

Starter

Allereerst de beste wensen voor 2016.

Ik ben nieuw bij ZK en kwam er na het afsluiten via zorgwijzer.nl achter dat wij collectiviteits korting krijgen via het werk van mijn echtgenote.

Ik heb hierover gebeld met de klantenservice en kreeg daar te horen dat ik het contractnummer later vandaag kon invullen...

Tot op heden krijg ik de mededeling dat mijn bsn niet bekend is bij ZK.

Hoe los ik dit op?

( de mevrouw van de klantenservice heeft wel een nototie van het nummer gemaakt)

Met vriendelijke groet,

Edwin Prasing

Re: Overstappen van zorgverzekeraar? Stel hier je vragen!

Bewerkt 
Fanatiekeling

Collectiviteit

Wijzigingen in uw collectiviteit gaan in per de 1e van de volgende maand.

Dus mocht het mislukken dan kan de korting in ieder geval per 1 februari ingaan.

Als u meer zekerheid wilt, is de beste weg om vanuit Mijnzilverenkruis, een email te sturen vóór 24:00 uur vanavond. 

Groet, Feina.