Opzeggen door verzekeringnemer

Fanatiekeling

Ik las op de website van Zilveren Kruis https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/wijzigen/paginas/samenwonen-trouwen-uit-elkaar-gaan... deze tekst: "De verzekeringnemer mag het hele jaar de zorgverzekering van partner en kinderen opzeggen. "

Ik denk dat dit niet juist is? Volgens mij kan een verzekeringnemer alleen een verzekering van een partner of kind opzeggen onder overlegging van het bewijs dat er een nieuwe polis elders is afgesloten. 

Klopt mijn idee? 

En nog een vraag: ik kon niet vinden welke eisen er aan een "partner" worden gesteld.

Groet, Feina.
  • Beleid

Opzeggen door verzekeringnemer

1 ANTWOORD

Re: Opzeggen door verzekeringnemer

Community Manager

@Feina Dat het heel het jaar door kan is in principe juist maar de toevoeging ontbreekt inderdaad dat wel bekend moet zijn of een ex-partner of kind ergens anders verzekerd is. Een opzegbericht vanuit de nieuwe verzekeraar is dan voldoende om de polis te beëindigen. Als niet bekend is of een ex-partner zich heeft aangemeld bij een andere verzekeringsmaatschappij, dan kan de verzekering nog wel verzelfstandigd worden. Ik heb aan de beheerders van de online pagina doorgegeven dat de tekst nu niet volledig is.

In principe kan elke meeverzekerde tussentijds opzeggen, dus zolang het geen verzekeringsnemer is, is overstappen mogelijk. Wat partner precies inhoudt is daarvoor dus niet relevant.