Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Namens een ander bellen met zorgverzekeraar: belemmeren privacyregels naastenzorg?

Bewerkt 
Moderator

Stel, iemand belt Zilveren Kruis en vraagt naar jouw medische details of jouw declaraties. Dan geven wij die informatie natuurlijk niet zomaar. Eerst willen we weten: wie hebben we aan de lijn? En: wat mogen wij deze persoon over jou vertellen? Jouw privacy staat hoog in het vaandel.

Toch levert dit soms ook onhandige situaties op. Bijvoorbeeld als een moeder vraagt naar het bloedonderzoek van haar 12-jarige zoon. Of als een mantelzorger uitleg wil bij een afgekeurde declaratie van haar zieke buurvrouw. Meestal geven wij dan geen (volledig) antwoord, vanwege strikte privacywetgeving die kleeft aan medische en financiële details. En tegelijk denken we: doen we hier altijd verstandig aan? Vooral als het gaat om bezorgde ouders en mantelzorgers.

Wat vind jij: Onder welke voorwaarden mag Zilveren Kruis medische en financiële details delen als iemand namens jou belt?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Namens een ander bellen met zorgverzekeraar: belemmeren privacyregels naastenzorg?

7 ANTWOORDEN

Re: Namens een ander bellen met zorgverzekeraar: belemmeren privacyregels naastenzorg?

Bewerkt 
Medewerker
Ik heb er überhaupt moeite mee als er medische of financiële informatie via de telefoon wordt verstrekt. Ik ben namelijk wel benieuwd hoe er wordt vastgesteld of diegene die je aan de telefoon hebt ook daadwerkelijk de verzekerde is. Het is allemaal op basis van goed vertrouwen, maar kwaadwillenden kunnen zich ook voordoen als de verzekerde.

Re: Namens een ander bellen met zorgverzekeraar: belemmeren privacyregels naastenzorg?

Bewerkt 
Uitblinker

@Ron Burgers,

probeer het eens uit, zo moeilijk is het niet om je voor je buurman uit te geven.

telefonische check stelt veel minder voor dan het inchecken met je DIGID.

als ik mij goed herinner werd je geboortedatum en postcode/huisnummer gevraagd,

en toevallig weet ik die allemaal van mijn buurman ;-)

moet hij natuurlijk wel bij jullie verzekerd zijn ;-)

Medewerker
Ik zal het niet uit gaan proberen. Maar ik denk zeker dat het niet moeilijk is om je voor een ander uit te geven.

Moderator

Hey Ron, de controle aan de telefoon vindt zorgvuldig plaats door inderdaad een aantal controle vragen te stellen. Toch lees ik in je reactie je twijfels rondom het verstrekken van gegevens aan de telefoon. 

Het meest veilige zou misschien zijn om mensen alleen informatie te verstrekken wanneer ze langs komen en hun paspoort laten zien. Ik denk alleen dat we wel kunnen zeggen dat dit niet de makkelijkste manier is voor iedereen. Het is zoeken naar een juiste en veilige manier. 

Ben dus best benieuwd naar jouw gedachte hierover. Heb jij een idee hoe dat dan eventueel anders zou moeten/kunnen? 

Bewerkt 
Moderator

We ontvingen van jullie al tientallen reacties op deze vraag, vooral op Facebook. En we ontvangen er graag meer! Om het overzicht te bewaren, heb ik een korte samenvatting gemaakt van al jullie tips tot nu toe.

In een notendop: veel mensen vinden het onhandig dat je niet zomaar andermans gegevens kunt opvragen aan de telefoon, maar onderstrepen toch het belang van goede bescherming van medische en financiële details.

Jullie hebben interessante ideeën over hoe we hier het beste mee kunnen omgaan. Dit is de top 3:

1. De verzekerde geeft vooraf schriftelijk toestemming wie namens hem mag bellen
  2. Of als dat niet geregeld is, beantwoordt de beller een paar controlevragen
  3. Of de beller laat de verzekerde zelf kort aan de telefoon voor mondelinge toestemming

Overigens is een ander toestemming geven (of: machtigen) al mogelijk. Ook controlevragen stellen en mondelinge toestemming geven aan de telefoon gebeurt al. Wat dat betreft lijkt het dus goed geregeld.

Daarnaast hebben jullie nog andere ideeën om het gemakkelijker te maken:

• Maak een register voor mantelzorgers en geef hun een unieke meldcode
  • Zet de telefoon op de meeluisterstand als de verzekerde in de buurt is
  • Ontvang automatisch een machtigingsformulier op een bepaalde leeftijd (tieners, ouderen)
  • Beantwoord controlevragen waarin ten minste voorkomt: nota-/klantnummer, adres, geboortedatum, Burger Service Nummer (BSN)
  • Maak het mogelijk real-time te machtigen, bijvoorbeeld identificatie via DigiD of sms
  • Maak het mogelijk om in Mijn Zilveren Kruis gezinsleden op de polis te machtigen
  • Gebruik het gezonde verstand: deel alleen informatie als die een doel dient in acute situaties
  • Deel alleen informatie als de vraag al iets controleerbaars in zich heeft, bijvoorbeeld de beller beschrijft uitgebreid iemands behandelgeschiedenis of medicijngebruik
  • Verwijs door naar de zorgverlener of apotheek, bijvoorbeeld bij vragen over medicijngebruik

Zit er een idee tussen waar jij enthousiast van wordt, of juist tegen bent? Of heb jij een idee waar nog niemand op is gekomen? Klik hieronder op 'Beantwoorden' en praat mee!

Nieuwkomer

Ik denk dat het ook binnen de top 3 nog steeds mogelijk is om jezelf namens een ander voor te doen. Het wordt wel al moeilijker. De enige manier om het helemaal dicht te timmeren is denk ik real time machtigen met DigiD en sms controle.

Moderator

Hoi Arja, 

Wat leuk dat je een account hebt gemaakt. Welkom! 

Het blijft inderdaad een tricky onderwerp! Een realtime machtiging met DigiD is zeker een veilige optie. 
Is dit voor jou dan ook de enige optie? Denk bijvoorbeeld aan mensen die moeite hebben met computers en digitaal inloggen. Heb je nog andere ideeën? 
Je bent ook welkom om je ideeën te delen in het Denk Mee onderdeel op de community. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.