Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Mijn zoon wordt volgend jaar 18. Hoe kan ik zijn polis aanpassen?

Voorbijganger

Mijn zoon wordt in aug 2016 18 jaar. Nu al staat zijn preme al bij ons op de factuur. Echter, er staat alleen een basis verzekering op. Geen tandarts verzekering. Ook willen we een vrijwillig eigen risico. Ik kan dit nergens wijzigen. Bovendien willen we niet nu zijn premie betalen maar pas in 2016 bv in juli.  Hoe kan dit worden aangepast? M.vr.gr. Dirk.

• Beleid

Mijn zoon wordt volgend jaar 18. Hoe kan ik zijn polis aanpassen?

OPGELOST
4 ANTWOORDEN

Re: Mijn zoon wordt volgend jaar 18. Hoe kan ik zijn polis aanpassen?

Moderator

@dirk1 Bedankt voor het stellen van je vraag. 

Ik heb even gekeken hoe dit precies gaat. Dan ga ik er wel vanuit dat jullie op dit moment een jaarbetaling hebben. Klopt dit?

Je geeft aan dat je graag de premie van je zoon later in het jaar zou willen betalen. Daarnaast willen jullie ook een aantal wijzigingen doorgeven. Er zijn een aantal mogelijkheden:

1. Alle polissen worden op maandbetaling gezet. Hierdoor komt de premie van je zoon pas later binnen. Het nadeel is wel dat je zo de korting van jaarbetaling verliest.

2. Wil je de jaarbetaling korting behouden? Dan is het mogelijk om je zoon nu alvast een eigen polis te geven. Dit noemen ze verzelfstandigen. Zijn premie wordt dan per maand betaald, later in het jaar.

Wanneer jullie een optie gekozen hebben, neem dan even contact op. Dan kunnen we ook kijken naar de wijzigingen van de polis van je zoon, voor in de toekomst. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger

OK bedankt. We laten het even zo. Het is wel van de gekke dat ZK zonder overleg bepaald hoe mijn zoon verzekerd gaat worden. Dit zou niet mogen.

Moderator

Ik snap je verbazing Dirk.

Wij bepalen echter niet hoe jouw zoon verzekerd gaat worden. Jouw zoon heeft altijd vanaf zijn 18e verjaardag de keuze hoe hij zichzelf wil verzekeren. Omdat de premie per jaar wordt betaalt kijken wij naar het gehele aankomende jaar en daarin zien wij natuurlijk dat jouw zoon 18 jaar worden! We baseren vervolgens de premie op de huidige situatie. 

2 maanden voor zijn 18e verjaardag zal jouw zoon een brief ontvangen waarin staat uitgelegd wat er voor hem veranderd qua zorgverzekering en over het aanpassen van zijn pakket.

Als je tegen die tijd, of tussen door vragen hebt laat het gerust weten!

Voor nu een hele fijne jaarwisseling en een mooi 2016 gewenst.

Fanatiekeling

dirk1 schreef:

OK bedankt. We laten het even zo. Het is wel van de gekke dat ZK zonder overleg bepaald hoe mijn zoon verzekerd gaat worden. Dit zou niet mogen.

Zilveren Kruis doet of dit doodnormaal is, maar andere zorgverzekeraars gaan hier netter mee om!

Het is namelijk zeer onwaarschijnlijk dat een 18-jarige ook een (hoge) aanvullende verzekering en tandartsverzekering gaat afsluiten en ook neemt een 18-jarige meestal het maximale eigen risico. Een verzekering kost dan ca. €886 ( bij andere zorgverzekeraar). Uw zoon kan switchen naar een andere verzekeraar als hij 18 is. Hij betaalt premie vanaf de eerste van de maand volgend op zijn verjaardag. Het (maximale ) vrijwillig eigen risico wordt omgerekend naar de maanden die resten. Zilveren Kruis moet wel bericht krijgen van te voren dat uw zoon een andere zorgverzekeraar gaat kiezen. Anders betaalt u dubbel. 

Het is logisch dat een 18-jarige voor een andere verzekeraar kiest dan zijn ouders. 

Groet, Feina.