Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Mijn bijstandsuitkering stopt, ik wil wel verzekerd blijven. En nu?

Bewerkt 
Starter

Mijn bijstandsuitkering stopt per 1 jan dit jaar, Ik wil de verzekering , plus de aanvullende verzekeringen aanhouden, maar zal zelf de premie moeten betalen.Hoe nu verder ik wil voorkomen dat ik onverzekerd rondloop.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Mijn bijstandsuitkering stopt, ik wil wel verzekerd blijven. En nu?

OPGELOST
4 ANTWOORDEN

Re: Mijn bijstandsuitkering stopt, ik wil wel verzekerd blijven. En nu?

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik ben niet van ZK, maar ik heb wel ideeën over de manier waarop u dit het veiligst kan doen. 
Kijk ten eerste heel kritisch naar uw aanvullende verzekeringen. Als u daarop de laatste jaren geen essentiele zorg op hebt gebruikt, raad ik aan op te zeggen, of, indien dat niet mogelijk is, naar de goedkoopste te verlagen. U kunt nog tot en met tot en met aanstaande donderdag, 31 januari, veranderen. ( maar of u ze ook helemaal kan wegdoen, weet ik niet). NB dring aan op opzegging. In polisvoorwaarde staat trouwens dat ZK de aanvullende beeeindigt zodra u niet meer kan betalen. Dus dit kan beter direct gebeuren. 
3.2.2 Wij beëindigen zowel de aanvullende verzekering van uzelf als van de verzekerde(n) die op uw aanvullende verzekering zijn meeverzekerd:
? op een door ons te bepalen tijdstip wanneer de verschuldigde bedragen
binnen de door ons in de tweede schriftelijke aanmaning gestelde
betalingstermijn nog niet zijn betaald; ? met onmiddellijke ingang:

Dan de basisverzekering. De prijs van de basisverzekering is ca. ?108 euro. Zie premieoverzicht.Als u die niet betaalt, dan wordt u aangemeld bij het CVZ en moet u EN de hele achterstand betalen EN krijgt u een verhoogde premie (30% hoger). Deze premie wordt dan ongeveer 150 euro per maand! De oplossing hiervoor is om nu in een keer de premie van 2013 te betalen. U kunt dit geld misschien van uw spaarrekening afhalen of lenen van een familielid. Dan kunt u niet meer aangemeld worden bij het CVZ. U ontvangt een betalingskorting van 3%. Zie betalingswijzen. Ik raad u voorts aan om per acceptgiro te betalen en niet per automatische incasso, zorg ervoor dat u die toestemming intrekt! Want anders doet ZK inhoudingen ivm bijvoorbeeld eigen bijdragen of Eigen Risico of betalingen die zij onverschuldigd aan zorgverleners hebben gedaan en dan op momenten dat het u niet uitkomt. Maar bedenk wel dat u gehouden bent om Zilveren Kruis te betalen als u acceptgiro's krijgt, anders komen er incassokosten bovenop. Dat moet u in ieder geval vermijden.
Verder moet u in ieder geval gebruik maken van een collectief. Iedereen in Nederland krijgt eigenlijk korting op zijn zorgverzekering. Hetzij via de werkgever, hetzij via de voetbalclub of kruisvereniging. Dat scheelt al vlug 5 %. Zorg dat u in ieder geval deze korting binnenhaalt, liefst zo hoog mogelijk. ( zelf zit ik op 8% op de basis bijvoorbeeld). Dat kunt u nog het hele jaar veranderen, maar niet met terugwerkende kracht. Dus als u het nu regelt, gaat de collectieve korting pas op 1 februari in. 
Ik raad ook aan het eigen risico te verhogen naar ?500 euro. ( helaas is dit vermoedelijk niet meer mogelijk, omdat wijzigingen in de basisverzekering voor 1 januari moeten worden doorgegeven). Zo bent u toch verzekerd en betaalt u een veel lagere premie. 
Een andere tip is om, indien mogelijk, niet van de zorg gebruik te maken. Omdat eigenlijk voor alles het eigen risico van 350 euro geldt. Alleen een consult bij de huisarts, zonder onderzoek en zonder medicijnen, is uitgezonderd van het eigen risico. Dus u moet " zorgmijder" worden, want gebruik maken van de zorg kost u geld!

En heeft u de zorgtoeslag al aangevraagd met uw digid via de site van de belastingdienst ? Die is dit jaar verhoogd naar ?88 per maand. ( in de ideale situatie zoals ik die aan u voorstel, is de zorgtoeslag hoger dan de gemiddelde premie per maand). 

En als ZK een betalingsregeling aanbiedt? Persoonlijk denk ik dat u daar niet veel aan heeft. U moet namelijk toch betalen. U zult geen korting krijgen. Als het nu niet mogelijk is om de aanvullende verzekeringen op te zeggen, zou ik dit alvast voor 2014 doen. En zet in uw agenda dat u in november 2013 het eigen risico van 2014 verhoogt naar 500 euro. ( Afhankelijk van uw medische situatie op dat moment)

Bewerkt 
Starter

Dag Elze.\,
dank je wel voor je reactie ben er blij mee,heb er veel aan ,en ga er morgen direct werk van maken
Groet Marian Feuth

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik wil nog iets toevoegen. Als u zelf niet de verzekeringnemer bent ( dus als iemand anders voor u de premie  betaalt en als dit ook zo geregistreerd staat bij ZK) , dan kunt u zelf een andere verzekering nemen, gewoon, midden in het jaar. Direct daarop zegt uw verzekeringnemer de ZK polis op. Dit is een extra mogelijkheid om halverwege het jaar van een verzekering af te komen die een ballast vormt. Ik verwacht niet dat de situatie in uw geval zo is, maar er is een kleine kans. Vandaar dat ik het nog even noem. In dat geval zou u dus wel een extra eigen risico kunnen nemen bij de nieuwe verzekeraar etc. Bovendien kunt u ook over naar een andere zorgverzekeraar. Kiest u dan voor een restitutieverzekering! ( mits die niet meer dan enkele euro's per maand duurder is). Voor een restitutieverzekering met verhoogd eigen risico betaalt u , inclusief kortingen, ca. 78 euro per maand. ( varieert van73-80) . In die range moet u proberen uit te komen. Zie www.kiesbeter.nl/zorgverzekeringen. 
Een andere mogelijkheid is misschien nog de volgende: als u nu zelf verzekeringnemer bent, dan kunt u voorstellen dat een familielid verzekeringnemer wordt. Misschien zal ZK dit accepteren op basis van uw financiele toestand nu? Ik meen zelfs dat het familielid helemaal geen verzekerde hoeft te zijn, hij is enkel de betaler. Wel is het zo dat dit familielid wel verantwoordelijk wordt voor uw kosten en ook aangesproken kan worden door ZK. Dat zal niet iedereen willen. Maar voor de toekomst geeft deze constructie dus wel een extra "escape". 

Bewerkt 
Webcare
marianfeuth schreef:
Mijn bijstandsuitkering stopt per 1 jan dit jaar, Ik wil de verzekering , plus de aanvullende verzekeringen aanhouden, maar zal zelf de premie moeten betalen.Hoe nu verder ik wil voorkomen dat ik onverzekerd rondloop.

Hai Marian,
Het is altijd mogelijk met de afdeling klantenservice in gesprek te gaan over de mogelijkheid om in termijnen te betalen.
Je kunt met ons nog eens kritisch kijken naar je aanvullende verzekering, en wat écht belangrijk voor je is om vergoed te krijgen.
Tot 1 februari kun je de aanvullende verzekering nog wijzigen. Dus neem contact op met ons als je een advies wilt.

Elze30 geeft je al veel info waar je terecht over zegt dat je hier veel aan hebt.
Jij ook bedankt hiervoor Elze,
Marian, ik verplaats je vraag naar het forum betalingen en declaraties.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.