Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Kwaliteit van zorg en Zorgcongres Achmea 2014

 Bewerkt 
Webcare
ZORGCONGRES 2014: HET CEMENT VAN KWALITEIT VAN ZORG IS BEGRIP HEBBEN EN LUISTEREN

‘Intermenselijke zaken en aandacht zijn het cement van kwaliteit in de zorg. Je ‘gehoord voelen’ door de zorgverlener geeft dan het benodigde vertrouwen.’

Dat zei Jolanda Prijs tijdens het Achmea congres ‘Zorguitkomsten: Het gaat om de klant!’ op 23 september 2014 in het NBC in Nieuwegein. Jolanda Prijs is naast manager en consultant ook moeder en projectmanager van het zorgproces rondom haar zoon. Jelle is geboren met nierproblemen en een grootverbruiker van zorg. Van volstrekt onbekend met de zorg werd ze noodgedwongen expert. Om te begrijpen wat er nodig was stelde zij heel veel vragen. Dat bleek de eerste stap naar regisseur in de zorg voor haar kind, dat door zo veel artsen werd begeleid. Zelf de regie hebben en keuzes kunnen maken vindt Jolanda heel belangrijk.

'DÉ PATIËNT' ALS STANDAARD BESTAAT NIET
Het belang van keuze-informatie voor de klant stond in dit congres van Kwaliteit van Zorg centraal. De ruim 350 aanwezigen gingen in workshops op zoek naar het antwoord op de vragen ‘Hoe gaan patiënten om met kwaliteitsinformatie? Wil hij de zorg dichtbij of reist hij liever verder voor betere zorg? En wat is dan betere zorg?’. Een belangrijke conclusie is dat patiënten erg verschillen in wat zij willen weten, maar wel steeds meer op dit vlak begrijpen. Kortom: ieder individu met een zorgvraag benadert die vraag anders en dat maakt dat ‘dé patiënt’ als standaardfactor niet bestaat.

JOURNAAL KWALITEIT VAN ZORG
Voormalig NOS-presentator Gijs Wanders en dagvoorzitter van het congres presenteerde een speciaal Journaal van films en interviews, dat helemaal in het teken stond van het bieden van inzicht in kwaliteit van zorg. Minister Edith Schippers zegt daarin blij te zijn met de stappen die gezet worden in zorgkwaliteit.



Deze topic is een vervolg op eerder bericht op dit forum: Kwaliteit geboortezorg voor eerst inzichtelijk

Wordt lid om te reageren en deel te nemen aan deze community.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Kwaliteit van zorg en Zorgcongres Achmea 2014

2 ANTWOORDEN

Re: Kwaliteit van zorg en Zorgcongres Achmea 2014

Fanatiekeling
Wat een onzin! Kwaliteit van zorg wordt niet bepaald door geklets, maar wordt bereikt door kennis, kunde, en intelligentie.

Re: Kwaliteit van zorg en Zorgcongres Achmea 2014

Moderator
Hoi Elze,

ik snap je reactie niet helemaal. Wat vind je precies geklets? Je geeft aan dat je kennis en kunde belangrijk vindt voor kwaliteit van Zorg. Binnen het programma Kwaliteit van Zorg (en ook in het congres hiervan) worden juist ervaringen gedeeld, waardoor de kennis en kunde verbeterd kunnen worden. Voor meer informatie kun je ook even op onze website kijken onder Kwaliteit van Zorg.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.