Kan jij de benodigde informatie vinden als je zoekt in de polisvoorwaarden?

Expert

Als je iets wilt weten over een vergoeding, dan kijk je vaak op onze website. Voor meer details kun je ook kijken in onze polisvoorwaarden. Dat is het officiële document waar in staat wat je vergoed krijgt.

Je weg vinden in de (digitale) polisvoorwaarden is best lastig. Daarom hebben we in het boekje met polisvoorwaarden een inhoudsopgave en kun je ook op alfabet naar je vergoeding zoeken. Voor komend jaar hebben we twee opties voor de polisvoorwaarden. Een boekje zoals nu (versie A), met een inhoudsopgave en de mogelijkheid om alfabetisch te zoeken. Of een nieuwe vorm met een gedetailleerdere inhoudsopgave, maar zonder alfabetische lijst (versie B). Je vindt hierin je weg meer via verschillende kleuren en icoontjes. In de bijlage vind je voorbeelden van beide opties.

Voor iemand die elke dag met voorwaarden bezig is, is het moeilijk om te beoordelen of een boekje duidelijk is voor iemand die er maar af en toe in kijkt. Daarom ben ik benieuwd wat jullie van de opties vinden. Bijvoorbeeld als je zoekt naar de vergoeding van medicijnen of kraamzorg. In welk boekje vind jij het makkelijkst de informatie over jouw vergoeding en waarom?

• Beleid
  • Innovatielab

Kan jij de benodigde informatie vinden als je zoekt in de polisvoorwaarden?

10 ANTWOORDEN

Re: Kan jij de benodigde informatie vinden als je zoekt in de polisvoorwaarden?

Bekend gezicht
Ik vindt eigenlijk allebei wel wat hebben,ik hou van duidelijke tekst en uitgebreide uitleg erbij en ook dat je even kunt stoppen met lezen en als je terug komt weet waar je gebleven bent.De kleur bij de tekst vindt ik ook prettig.

Expert
@monique, bedankt voor je reactie en fijn om te horen dat allebei de versies je bevallen. Het zou ons erg helpen als je wilt aangeven welke versie jou het meest bevalt. Om dit goed te testen kan je bijvoorbeeld een willekeurige vergoeding (zoals bijvoorbeeld het artikel hulpmiddelen) proberen op te zoeken en dan te kijken in welke versie dit het voor jou het prettigst werkt. Ik ben benieuwd naar je reactie!

Gast
De B versie vind ik het prettigst omdat je vanuit de inhoudsopgave direct door kunt linken naar de betreffende pagina. In de A versie moet je nl. scrollen.

Expert
@Centientje, bedankt voor je reactie en het meedenken over dit onderwerp!

Bekend gezicht
De B versie dan,ik heb er niet zo een behoefte aan om dat helemaal uit te zoeken.

Fanatiekeling
Wat betreft versie A of B.  Een forumlid geeft de voorkeur aan B omdat je daarin kan doorklikken. Daar geef ik om die reden ook de voorkeur aan, maar ik vind dat die mogelijkheid duidelijk aangegeven moet worden. Ik had het zelf niet gezien.
Verder is de alfabetische lijst onnodig, omdat digitaal zoeken mogelijk is. 
Groet, Feina.

Expert
@monique, bedankt voor je reactie!

Expert
@Feina, bedankt voor je reactie. Wij gaan ons best doen om in versie B duidelijk naar voren te laten komen dat het doorklikken naar de artikelen mogelijk is!

Fanatiekeling

Ik vraag nog om een andere aanpassing van de polisvoorwaarden.

Eenzelfde artikelnummer, bijvoorbeeld artikelnummer 2, komt nu in de polisvoorwaarden meerdere malen voor. Één keer in de Algemene Voorwaarden, één keer in de basisverzekering, één keer in de aanvullende verzekering , één keer in de aanvullende verzekering-sport etc. 

Dit geeft verwarring. 

Ik heb vergeleken met polisvoorwaarden van andere zorgverzekeraars. Daar heeft men dit anders opgelost. Bijvoorbeeld door verschillende boekjes te maken, door het gebruik van een extra letter etc. 

Graag reactie!

Groet, Feina.

Expert

@Feina, bedankt voor je goede suggesties! Wij zijn heel blij met je kritische blik en stellen het erg op prijs dat je de moeite neemt om vergelijkingen te doen met andere zorgverzekeraars. Op dit moment hebben wij een breder onderzoek lopen over dit onderwerp. Wij nemen jouw aanbevelingen zeker mee in ons onderzoek!