Issue Aanvullende Polis / WNSP

Starter

Nu heb ik dooromstandigheden een premie achterstand (lees scheiding / verliesbaan) en sinds eind december 2016 een Beschikking van het WNSP.

Maar nu loop ik alsnog tegen 2 problemen aan.

- Ookal heb ik een beschikking nu kan ik nog steeds geen aanvullende verzekering afsluiten ookal heb ik dit i.v.m. een slechte rug (fysiotherapie) hard nodig.

- Ik kan mij genoodzaakt (door het feit dat ik ook met een beschikking geen aanvullende verzekering kan afsluiten) nu niet meer overstappen naar een

andere zorgverzekeraar omdat dat voor 31-12-2016 had moeten gebeuren.

Dus nu zit ik letterlijk tussen wal en schip, gaarne verneem ik wat er nog mogelijk is.

• Beleid
  • Eigen risico en premie

Issue Aanvullende Polis / WNSP

5 ANTWOORDEN

Re: Issue Aanvullende Polis / WNSP

Starter

Ter Update:

Blijkbaar mag je van de debiteuren administatie ook niet je basis verzekering opzeggen zolang de WNSP loopt, dus Zilveren Kruis houdt mij bljkbaar letterlijk gegijzeld.

Webcare

Goedemiddag Chris,
Wat een vervelende situatie. Het klopt inderdaad dat je met een premieachterstand geen aanvullende verzekeringen kan afsluiten of je zorgverzekering op kan zeggen. Dat is een landelijke afspraak die door onze overheid is bepaald. Onderaan mijn berichtje staat een link naar de pagina van Rijksoverheid waar deze afspraken op staan uitgelegd. 

Op je persoonlijke situatie kan ik niet ingaan in een openbaar bericht, maar als je mij een privéberichtje stuurt met je relatienummer, geboortedatum en adres dan heb ik het er graag verder met jou over.

Groetjes,
Bart

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-ik-de-...

Fanatiekeling

- Door de Rijksoverheid wordt bepaald dat iemand met een schuld niet mag overstappen. Maar geldt dit ook voor iemand in de WSNP? 

- (@BartH schreef .... landelijke afspraak die door onze overheid is bepaald......) : Volgens mij bepaalt de overheid NIET dat er geen aanvullende verzekering kan worden afgesloten: dit bepaalt de individuele zorgverzekeraar: niet alle zorgverzekeraars hebben deze regel. Kan Zilveren Kruis misschien een uitzondering maken ? ("U blijft verzekerd voor de basisverzekering bij uw eigen zorgverzekeraar. Heeft u ook een aanvullende verzekering? Dan kan de zorgverzekeraar die beëindigen.)

Groet, Feina.

Webcare

@FeinaBij een premieachterstand is het niet mogelijk om je basisverzekering op te zeggen.  Gaat het alleen om zorgkosten (zoals het eigen risico), dan kan je wel opzeggen. Dat is hetgene wat is bepaald door de overheid. Om het onderscheid te maken: ons eigen beleid is dat wij de aanvullende verzekeringen stoppen wanneer er een premieachterstand ontstaat (vanaf een 3e herinnering) Pas wanneer die achterstand is betaald kan er weer een aanvullende verzekering afgesloten worden vanaf de 1e van het daaropvolgende jaar. Uitzonderingen op deze afspraak maken wij over het algemeen niet.

Wat betreft je opmerking over de WSNP: bij een WSNP traject is er nog steeds sprake van een achterstand. Als dat een premieachterstand is kan je dus niet opzeggen. Pas aan het einde van een (geslaagd) WSNP traject worden de resterende schulden kwijtgescholden. Dan zou er dus ook geen premieachterstand meer zijn en is het mogelijk om op te zeggen. Het Nibud legt op de onderstaande pagina uit hoe een WSNP traject in elkaar steekt, mocht je daar meer over willen lezen.

Groet,
Bart

https://www.nibud.nl/consumenten/wettelijke-schuldregeling-wsnp/

Fanatiekeling

Barth, op de website van het NIBUD kan ik niet vinden hoe het precies in elkaar zit. Ik begrijp wel / voel aan dat je pas echt schuldenvrij bent, zodra het traject doorlopen is. 

Groet, Feina.