Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Is er verschil met het aanmelden van een pasgeboren kind

Bewerkt 
Starter

Hoi,

Drie weken geleden ben ik van mijn zoon bevallen. Zijn vader en ik zijn beide verzekerd bij Zilveren Kruis Achmea. Van de kraamverzorgster begreep ik dat we onze zoon moeten bijschrijven bij degene die het hoogst verzekerd is, zodat hij ook het meest profiteert van de vergoedingen. Klopt dit? Of maakt het niet uit bij wie hij bijgeschreven wordt?

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Marloes

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Is er verschil met het aanmelden van een pasgeboren kind

OPGELOST
7 ANTWOORDEN

Re: Is er verschil met het aanmelden van een pasgeboren kind

Fanatiekeling
In artikel 2.3 van het gedeelte aanvullende verzekeringen op pagina 29 van de polisvoorwaarden staat:

2.3 Het is voor kinderen jonger dan 18 jaar niet mogelijk een aanvullende
verzekering af te sluiten die uitgebreider is dan de aanvullende verzekering van (één van) de bij ons verzekerde ouders.

Het is normaal dat je het kind aanmeldt voor de basis en tevens aanmeldt voor de aanvullende verzekering. Het BSN moet al bekend zijn. Er zijn zorgverzekeraars die dat niet automatisch doen. Er is ook geen sprake van " bijschrijving op de polis" , aangezien ieder individu een eigen polis behoort te hebben. Je meldt het kind dus aan en geeft daarbij de aanvullende verzekering van de hoogst verzekerde ouder op. Als vader bijvoorbeeld maar 1 ster heeft en moeder 3 sterren, dan geef je voor het kind drie sterren op. Op basis van bovenstaande polisvoorwaarde is dit mogelijk en ( impliciet) kosteloos. 

Zilveren Kruis maakt inderdaad nog gebruik van een procedure die "bijschrijven" heet. Maar ik meen dat het ook mogelijk moet zijn om voor elke gezinslid een aparte polis te krijgen. De bijschrijfprocedure is enkel administratief voor de berekening van de collectiviteit. Op de website staat een tekst over bijschrijven , maar geen uitleg over de aanvullende verzekering.
Hier een link naar de bijschrijving via internet. Hierop worden de gegevens van de verzekeringnemer gevraagd. De verzekeringnemer is meestal degene die de verzekering betaalt. Er wordt niet gevraagd om een keus voor een aanvullende verzekering te maken. Dus als u samen op een polis staat en uw man is verzekeringnemer dan vraag ik me af wat er gebeurt. In feite kunt u dan niet kiezen om uw kind bij u erbij te laten zetten. Maar dat is heel vreemd, in vergelijking met andere zorgverzekeraars. Ik ga er toch van uit dat ZK uw kind automatisch de hoogste AV zal geven als u samen op de polis staat. 

Ik heb met ZK gechat en zij zeggen het volgende:
Ik: Als een baby wordt ingeschreven, krijgt deze dan vanzelf de hoogste aanvullende verzekering van een van de ouders.? En wat als de ouders ieder een eigen polis hebben?
Robert : Goedemiddag. Als de ouders beide een aparte polis hebben, is het verstandig om de baby bij te schrijven bij de hoogst verzekerde.

Fanatiekeling
Toevoeging. Ik heb dit ook bij een andere verzekeraar van het Achmea label nagevraagd, namelijk bij Agis. Zij antwoorden alsvolgt:
Agis:
lo, ik wil graag weten hoe het zit bij de inschrijving van een baby. Als die aangemeld wordt bij de verzekeringnemer, en deze heeft een lagere AV dan zijn echtgenote, welke AV krijgt de baby dan?
Michiel: Als de echtgenote op de zelfde polis staat dan volgt de baby de AV van de echtgenote. Kinderen volgen de hoogste AV op de polis

Conclusie: als u twee verschillende polissen heeft bij ZK, meldt u de baby aan op de polis van de hoogste AV. ( zie reactie van Robert ZK).

Als u een polis heeft , waarop u beide staat en ieder heeft een verschillende AV, dan is het heel waarschijnlijk, dat ZK de baby de hoogste van u beiden geeft. ( omdat dit namelijk bij de meeste verzekeraars zo gaat)

Webcare
Hallo Marloes86
Van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoon.
Leuk dat je ons forum uitkiest om je vraag te delen met ons.
Jouw kraamverzorgster heeft het goed gezegd, jullie kindje kun je bijschrijven bij één van jullie.
Het is handig om de polis te kiezen met de beste aanvullende verzekering.
Dit betekent dat je zoon automatisch gratis recht krijgt op deze vergoeding.

Is het zo duidelijk voor je?
Elze30. dank voor het meedenken met Marloes86, het bsn-nummer is echter niet noodzakelijk om een boreling aan te melden.
Het GBA- vult dit persoonlijke nummer automatisch bij ons aan in het systeem.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling
Op de website en het onlineformulier wordt wel om het BSN nummer gevraagd. Als het BSN dus niet nodig is, is het waarschijnlijk handiger om te vermelden dat het BSN automatisch via de GBA wordt ingevuld.

Als u eerst inlogt met DIGID, dan blijkt u geen BSN nummers nodig te hebben. Dat is niet duidelijk op de website. Via googelen kom ik bij de andere twee links uit.

Via Independer vond ik een webpagina met links naar alle zorgverzekeraars over inschrijven baby. Bij Agis ( ook Achmea dochter) staat wel de tekst over de GBA. De website van ZK is dus niet up-to-date?
Wanneer en hoe kind bijschrijven Agis
Ben je klant bij Agis? Dan krijgen zij de meldingen van geboortes al door via de GBA (gemeentelijke basisadministratie). Naar aanleiding daarvan sturen ze je automatisch een aanmeldingsformulier toe. Je kunt je kind ook online bijschrijven via 'Mijn Agis' of een bijschrijvingsformulier downloaden. Of kijk op de site van Agis zelf voor meer informatie over je kind bijschrijven op je zorgverzekering.

PS via Independer staat de volgende tekst bij ZK. Ik vind de termijn van een maand onnodig bezwaarlijk, aangezien de wettelijke termijn 4 maanden is. 
Wanneer en hoe kind bijschrijven Zilveren Kruis Achmea
Als je baby geboren is, kun je dit het beste binnen uiterlijk 1 maand aan Zilveren Kruis Achmea doorgeven. Zij schrijven je baby bij op je polis. Lees meer op de site van Zilveren Kruis.

Ook zijn er verzekeraars die in de tekst onder de link van Independer al informatie geven over de aanvullende verzekering. Bijvoorbeeld unive: Je kind wordt bijgeschreven met hetzelfde verzekeringspakket als je zelf hebt. Als de ouders verschillende verzekeringspakketten hebben, kun je kiezen uit één van deze twee verzekeringspakketten.  Je moet je kind aanmelden binnen 4 maanden na de geboorte. Dit kan zowel telefonisch als schriftelijk, maar ook online.

Medewerker
Hoi Elze,

Het klopt dat voor de aanmelding bij de geboorte het Burger Service Nummer (BSN) niet noodzakelijk is. Wij adviseren wel om aan te melden met BSN omdat wij dan direct de polis kunnen activeren. Als de aanmelding plaats vindt zonder BSN wordt de controle uitgevoerd via de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) en kan het langer duren voordat de polis geactiveerd wordt.

Bij Zilveren Kruis Achmea is bij de geboorte de aanmeldperiode 4 maanden. Ik vind het vervelend dat dit verkeerd vermeld staat bij Independer. Goed dat je deze informatie gevonden hebt en ons hierop wijst. Ik zal contact op nemen met de persoon die de informatie aanlevert naar Independer. Zodat de informatie aangepast kan worden. Zodra ik meer weet zal ik dit laten weten.

Groetjes,
Robert

Starter
Hoi Pauline,

Begrijp ik goed, dat als mijn man en ik samen op 1 polis vermeld staan, dat onze zoon automatisch de hoogste AV krijgt? Want sommige vergoedingen gaan alleen, of extra vanuit AV. Als dat zo is, dan zou dat natuurlijk het makkelijkste zijn, want dan hoef je niet na te denken over eventuele wijzigingen later. (want ik neem aan dat als wij onze AV aanpassen en bijvoorbeeld mijn man daardoor hoger verzekerd is, terwijl onze zoon bij mij staat bijgeschreven, we hem niet over kunnen zetten).

Ik heb wel gezien dat je op MijnZilverenkruis je partner kun aanmelden. Kom je dan op 1 polis? Kun je dan beide je eigen AV en Tandarts kiezen? Of gaat dan niet omdat we beide al bij ZilverenKruis zitten? Zijn dan onze polissen samen te voegen?

Een hoop vragen van mijn kant die nu komen door de informatie die ik hier in de antwoorden lees Smiley Vrolijk

Alvast bedankt, sowieso al voor eerdere reacties van iedereen.

Groetjes, Marloes

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Hey Marloes, als je zoon op een polis komt met beide ouders krijgt hij inderaad standaard de hoogste AV. De tandartsverzekering heeft hij tot zijn 18e niet nodig. Je kunt je partner per 1 januari op je polis bijschrijven als hij nu zijn eigen polis heeft. Dit kan niet door het jaar heen. Je hebt dan inderdaad wel de vrijheid om te kiezen voor je eigen AV en TV (tandartsverzekering).

Ik hoop dat alle vragen zo beantwoord zijn. Heb je nog vragen dan hoor ik het graag.