Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Is belastingaftrek mogelijk voor zorgkosten?

Starter

In uw Nieuwsbrief zie ik een artikel over belastingaftrek voor ziektekosten.

Klopt het dat daar tegenstrijdige informatie instaat of lees ik het verkeerd?

U schrijft:

Eigen bijdrage Zorgverzekeringswet zijn niet aftrekbaar.

Iets verder schrijft u:

Door een arts voorgeschreven medicijnen (ook homeopathische middelen) zijn wel aftrekbaar.

Kan ik door de arts voorgeschreven farmaceutische middelen, die nog binnen mijn eigen eigen bijdrage vallen, nu wel of niet van de belasting aftrekken?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

• 2015
  • Overig - polis en financieel

Is belastingaftrek mogelijk voor zorgkosten?

OPGELOST
10 ANTWOORDEN

Re: Is belastingaftrek mogelijk voor zorgkosten?

Fanatiekeling

Volgens mij kunt u kosten die onder het EIGEN RISICO vallen niet aftrekken. U kunt wel betaalde eigen bijdragen ( betaald in de apotheek) wel aftrekken en u kunt ook niet vergoede middelen, zoals homeopatische middelen ( die wel door een arts voorgeschreven moeten zijn ) aftrekken.

PS ik ben niet van Zilveren Kruis, maar een enthousiaste amateur.

Groet, Feina.

Webcare
Webcare

Hallo Remi,

Er is een verschil tussen het eigen risico en de eigen bijdrage. Zorgkosten die onder jouw eigen risico zijn verrekend, zijn niet aftrekbaar. Zorgkosten die wij niet vergoeden is je eigen bijdrage. Denk daarbij aan fysiotherapie, tandartskosten of door huisarts voorgeschreven medicijnen. Die zijn wel aftrekbaar. Hier staat welke zorg wel en niet aftrekbaar is.

Wat Feina zegt klopt dus. Bedankt voor jullie bijdrage!

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

"Zorgkosten die wij niet vergoeden is je eigen bijdrage. Denk daarbij aan fysiotherapie, tandartskosten of door huisarts voorgeschreven medicijnen. Die zijn wel aftrekbaar. Hier staat welke zorg wel en niet aftrekbaar is."

Dit klopt niet of de Nederlandse taal is fout gebruikt. Kosten voor fysiotherapie zouden vallen onder eigen bijdrage? Een eigen bijdrage is een aparte term in de zorgverzekering en kan mijns inziens niet tegelijkertijd en dan nog wel op een forum van een zorgverzekering als een soort belastingterm gebruikt worden.

Kan dit nog verduidelijkt/verbeterd worden?

Groet, Feina.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Ik begrijp je onduidelijkheid op het gebruik van de benaming eigen bijdrage in deze context.

Eigen bijdrage is eigenlijk een andere naam voor gedeeltelijk niet vergoed. We hebben het over eigen bijdrage als we een deel wel vergoeden, en een deel niet. Het deel dat we niet vergoeden noemen we dan "eigen bijdrage". Als we een behandeling, medicijn etc. helemaal niet vergoeden dan benoemen we dit als "geen vergoeding"

Heeft dit het voor jou verduidelijkt Feina?

Starter

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.

Met die vereende krachten en samen met onderstaande link (waarin het verschil tussen eigen bijdrage en eigen risico uit de doeken wordt gedaan) ben ik er helemaal uit.

http://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2014/eigen-risico-en-eigen-bijdrage-wat-is-het-verschil

Groeten Remi

Belastingaftrek

Voorbijganger

Bij het jaaroverzicht van de zorgverzekering staan de volgende termen:

Totaal gedeclareerd-Totaal vergoed-Totaal zelf betaald

Is het totaal zelf betaalde deel het deel dat ik kan aftrekken van mijn belastingaangifte? Of moet het Eigenrisico hier nog vanaf?

Alvast bedankt!

Re: Belastingaftrek

Moderator

@Inge1 Welkom op de community Inge. Leuk dat je hier je vraag stelt. 

Ik heb je topic verplaatst en samengevoegd met dit topic. Zoals je ziet, zijn we hier al met elkaar in gesprek over de belastingaftrek. Lees het topic gerust even door, er staat vast nog wat handige informatie in. 

Wat kan je dan nu precies aftrekken? Alleen specifieke kosten kunnen kan je aftrekken. Het eigen risico is bijvoorbeeld één van de kosten die je niet kunt aftrekken. Wil je weten welke kosten jij kan aftrekken en wat de voorwaarden zijn? Kijk dan op de website van de belastingdienst

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger

Beste Eva,

Dank je wel!

Ik heb alle gegevens van de belastingdienst al. 

Ik wil alleen weten of het bedrag 'Totaal zelf betaald' bij het zorgverbruik het bedrag is dat ik echt zelf heb betaald omdat het niet vergoed is, of dat het gedeelte dat ik zelf moest betalen omdat het onder het eigen risico valt er ook bij zit.

Als het allemaal zelf betaald is buiten het eigen risico hoef ik namelijk alleen nog maar te controleren of al deze kosten voor aftrek in aanmerking komen. En anders wordt het alsnog een hele klus...

Inge

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hi Inge1, de kosten die staan bij "totaal zelf betaald" daar valt ook het eigen risico onder inderdaad. Je kunt op basis van de stand van je eigen risico nagaan welk deel we daadwerkelijk niet hebben betaald. 

Voorbijganger

Dank je wel! Dan red ik het helaas net niet geloof ik... 

Groet, Inge