Ik heb 2 keer een verzekering aangevraagd, gaat dit nu wel goed?

Nieuwkomer

Ik word dus binnenkort 18 en daarvoor heb ik een zorgverzekering aangesloten bij Zilveren Kruis. Maar dit was dus niet helemaal goed gegaan, ik heb paar dingen verkeerd aangevinkt dat moest ik dus weer wijzigen en dat wilde gisteren niet meewerken door technische problemen. Ik moest dus met een oplossing komen voor 1 jan 2016. Dus heb ik een nieuwe zorgverzekering aangevraagt. Nu is mijn vraag wordt mijn oude dan gewijzigt of heb ik nu 2 zorgverzekeringen dat ik dan één daarvan moet opzeggen?

mvg,

Cemre

• Beleid

Ik heb 2 keer een verzekering aangevraagd, gaat dit nu wel goed?

4 ANTWOORDEN

Re: dubbele zorgverzekering aangevraagd

Fanatiekeling
De siuatie is mij niet helemaal duidelijk.
Maar een zorgverzekering gaat pas in op de eerste van de maand na je verjaardag. Dus ik denk dat er nog meer fouten zijn gemaakt.

Jij hoefde niet op 1 januari te switchen.
Stel jij bent op 10 februari jarig dan kun jij per 1 maart een eigen verzekering afsluiten, maar niet eerder. Dit kan ook bij een andere zorgverzekeraar, maar de verzekeringnemer van jouw kinderverzekering moet de verzekering wel zelf opzeggen bij de oude verzekeraar .

Groet, Feina.

Moderator
Moderator

Hallo @csari61

Je kunt bij ons nooit twee verzekeringen hebben. Het is per burgerservicenummer maar mogelijk één verzekering af te sluiten. De ingangsdatum is zoals @Feina aangeeft de 1e van de maand na jouw 18e verjaardag. In dit geval moeten wij even checken wat de status van jouw aanmelding precies is. In tegenstelling tot wat @Feina zegt beëindigen wij wel jouw oude verzekering. 

Wil je mij jouw achternaam en geboortedatum sturen in een privebericht? Wij kunnen dan even met je meekijken. 

Groet,

Jan

Fanatiekeling

@zk" In tegenstelling tot wat @Feina zegt beëindigen wij wel jouw oude verzekering. "

Weten jullie dat wel heel zeker? Ook midden in het kalenderjaar?

zie polisvoorwaarde 13.2.c op pagina 17:

c Heeft u (verzekeringnemer) een ander dan uzelf verzekerd en heeft deze verzekerde een andere basisverzekering afgesloten? Dan kunt u (verzekeringnemer) een brief of e-mail sturen om deze verzekering voor de verzekerde op te zeggen. Is deze opzegging bij ons binnen voor de ingangsdatum van de nieuwe basisverzekering? Dan eindigt de basisverzekering met ingang van de dag dat de verzekerde een nieuwe basisverzekering krijgt. In andere gevallen is de einddatum de eerste dag van de tweede kalendermaand die volgt op de dag waarop u (verzekeringnemer) heeft opgezegd.

In het algemeen kan een verzekerde die geen verzekeringnemer is, op elk moment zelf een andere verzekering afsluiten. Dus degene die op 10 februari 18 jaar wordt, blijft bij de ouders verzekerd, als hij niets onderneemt. Maar als hij op gegeven moment in augustus een nieuwe zorgverzekering afsluit die op 1 september ingaat, dan kan door opzegging vóór 1 september voorkomen worden dat dubbele premie wodt betaald. 

Zegt ZK dus dat als een verzekerde, niet zijnde verzekeringnemer, op 20 augustus een basisverzekering afsluit met ingangsdatum 1 september bij de concurrent, dat de verzekering bij Zilveren Kruis dan niet behoeft te worden opgezegd? Als ik verzekeringnemer was, dan zou ik voor de zekerheid toch graag zelf de verzekering opzeggen tegen die tijd ( tussen 20 augustus en 1 september). 

Groet, Feina.

Moderator
Moderator

@Feina   het klopt dat wij de zorgverzekering bij de vorige verzekeraar in dit geval (verzelfstandiging) opzeggen. Dit is ook zo midden in het kalenderjaar. Wij doen de opzegging digitaal via Vecozo. Voor zover ik weet doen alle verzekeraars dit, maar dit kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. Wij doen het in iedergeval wel voor onze nieuwe klanten.