Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Hoe willen jullie het gesprek over zorg op ons forum voeren?

Bewerkt 
Moderator

De eerste 3 weken zijn voorbij van het topic Zorg in Nederland, who cares! We zijn blij met zoveel reacties van jullie. Dit laat zien dat de zorg ook jullie aan het hart gaat. Een aantal keer wordt er, terecht, gevraagd waarom wij dit doen en waarom we de vragen op deze manier stellen. De achterliggende gedachte is dat we iedereen een platform willen geven om zijn of haar mening te geven. Op deze manier kunnen we elkaar inzichten geven.

Gelukkig is iedereen het erover eens dat de zorgverzekering verplicht moet zijn.
Over de solidariteit zijn de meningen wat meer verdeeld. Sommigen vinden dat iedereen de keuze moet krijgen om zich alleen te verzekeren voor de zaken die voor hem of haar van belang zijn. Anderen vinden het zo vanzelfsprekend dat zelfs de vraag gesteld wordt waarom wij dit überhaupt durven te vragen.
Het eigen risico is voor veel mensen een doorn in het oog, zeker wanneer er naar de chronisch zieken wordt gekeken.

Volgende week gaan we door met het nieuwe onderwerp: contracten in de zorg. Belangrijk in deze topics is het gesprek met elkaar. Nu vonden sommigen de vraagstelling suggestief. Daarom willen wij deze week de volgende vraag voorleggen:

Hoe zouden jullie graag het gesprek op het forum willen voeren?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Hoe willen jullie het gesprek over zorg op ons forum voeren?

4 ANTWOORDEN

Re: Hoe willen jullie het gesprek over zorg op ons forum voeren?

Verwijderde account
Ik denk dat het probleem is dat mensen eigenlijk geen gesprek willen voeren, ze willen gewoon hun ziektekosten vergoed krijgen, daar worden premies voor betaald. Dit blijkt ook wel uit het feit dat dit hele forum extreem rustig is gezien het aan verzekerden bij Zilveren Kruis. Zoals bv ook bij deze vraag die een week geleden is gesteld en welgeteld nu 1 reactie krijgt.
Ik zelf wil er eigenlijk ook geen gesprek over voeren maar ja, moet toch ergens mijn ei kwijt?
Als Zilveren Kruis (en eigenlijk alle ziektekosten verzekeringen) voor haar klanten op zouden komen en een vuist maken richting Den Haag en zeggen "Nee, wij doen niet mee aan deze asociale en onmenselijke plannen!!", misschien dat het dan wat drukker op dit forum zou zijn.
Helaas hebben de ziektekosten verzekeraars zichzelf iets aangedaan: door het alleen maar over kosten te hebben, is er nu een beeld dat de verzekeraars gewoon geldmachines zijn waar het enige telt om zorg te vergoeden maar alleen als het zo goedkoop mogelijk kan.
Zilveren Kruis doet hier aan mee: bijna alle vragen gaan om geld, kosten, goedkopere zorg, etc. En mensen hebben daar genoeg van. En helaas zal dit alleen maar erger worden door de huidige plannen in Den Haag die elke menselijkheid hebben verloren en burgers totaal ondergeschikt maken aan geld, geld en nog eens geld Smiley Verdrietig
Ik denk dan ook zeker dat er veel meer gesprekken hier op net forum zouden zijn als Zilveren Kruis (Achmea dus) het (veel) minder over kosten zou hebben en veel meer voor ons zou opkomen en voor ons vechten. Bijvoorbeeld door te zeggen "Okay, we gaan niet meer verplicht zijn kosten te vergoeden bij zorgverleners waar wij geen contract mee hebben. Maar we blijven dit wél doen want wij vinden onze klanten té belangrijk en zorg moet altijd gegeven kunnen worden!". En dan bedoel ik niet door een extra, duurdere verzekering in het leven te roepen maar dit moet gewoon voor iedereen gelden.

Fanatiekeling
Sophie van Zilveren Krui... schreef:
De eerste 3 weken zijn voorbij van het topic Zorg in Nederland, who cares! We zijn blij met zoveel reacties van jullie. Dit laat zien dat de zorg ook jullie aan het hart gaat. Een aantal keer wordt er, terecht, gevraagd waarom wij dit doen en waarom we de vragen op deze manier stellen. De achterliggende gedachte is dat we iedereen een platform willen geven om zijn of haar mening te geven. Op deze manier kunnen we elkaar inzichten geven.

Gelukkig is iedereen het erover eens dat de zorgverzekering verplicht moet zijn.
Over de solidariteit zijn de meningen wat meer verdeeld. Sommigen vinden dat iedereen de keuze moet krijgen om zich alleen te verzekeren voor de zaken die voor hem of haar van belang zijn. Anderen vinden het zo vanzelfsprekend dat zelfs de vraag gesteld wordt waarom wij dit überhaupt durven te vragen.
Het eigen risico is voor veel mensen een doorn in het oog, zeker wanneer er naar de chronisch zieken wordt gekeken.

Volgende week gaan we door met het nieuwe onderwerp: contracten in de zorg. Belangrijk in deze topics is het gesprek met elkaar. Nu vonden sommigen de vraagstelling suggestief. Daarom willen wij deze week de volgende vraag voorleggen:

Hoe zouden jullie graag het gesprek op het forum willen voeren?
Ik vind dat ZK bij " moeilijke vragen " eerlijker en duidelijker antwoord moet geven.
Moeilijke vragen: de kaakchirurg, eigen risico bij zwangerschap, restitutieverzekering, gecontracteerde vaccinatieinstellingen, de gebrekkige informatie over een rekening. Vooral over dit laatste moeten afspraken en toezeggingen gedaan worden. ZK is namelijk een van de weinige zorgverzekeraars die verzekerden terug verwijst naar het ziekenhuis ivm info over de rekening. De NZA heeft bepaald dat deze informatie zowel door het ziekenhuis ( in het algemeen de zorgverlener) als door de zorgverzekeraar gegeven kan/moet worden.
Daarbij vind ik dat de discussie niet behoort te gaan over zorg in NL, maar de zorg die Zilveren Kruis levert. Zilveren Kruis heeft bijvoorbeeld geen medische informatielijn, die andere zorgverzekeraars wel hebben.
Verder vind ik dat er zeer dringende verbeteringen aan de website gedaan moeten worden. Hier staat veel verwarrende en onduidelijke informatie op. En het feit dat verzekerden tegenwoordig elke keer dat ze zorg nodig hebben, contact moeten opnemen, klopt ook niet. Zo worden de personele kosten veel te hoog. Zorg dat het niet nodig is dat mensen bellen. Zorg dat de informatie op de website eerlijk en duidelijk is.
Het feit dat ZK de Selectief Polis in 2014 heeft aangepast, zonder dit de bestaande verzekerden dmv een brief te vertellen, doet mij twijfelen aan de oprechtheid. Andere zorgverzekeraars met een Selectief-achtige polis hebben naar mijn idee veel betere polisvoorwaarden. Voorzover ik weet heeft Zekur van Unive bijvoorbeeld een maximaal bedrag van €500 ingebouwd, voor het geval een verzekerde toch van een ongecontracteerd ziekenhuis gebruik maakt. Zekur heeft slechts 11 gecontracteerde ziekenhuizen, maar het niveau van deze ziekenhuizen is hoger. Dus ik vind dat de verzekerde met de Selectief polis de slechtste polis heeft van NL.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Ik merk veel betrokkenheid in jullie reacties Elze en Meegja. Ik begrijp dat het prettig is als wij als verzekeraar gewoon alles 100% vergoeden. Dat is echter geen realiteit. De realiteit is dat we moeten zoeken naar de juiste balans. De geleverde zorg moet goed zijn (minimaal aan de kwaliteitseisen voldoen). Er word ook meer op prijs gestuurd. Dit komt omdat er grote verschillen zitten in de kosten van behandelingen of onderzoeken. Er zijn al sites die deze verschillen inzichtelijk maken. Is het belangrijk dat we dergelijke informatie en inzichten beschikbaar maken bij het strten van een discussie? Of wellicht tijdens een discussie (om zo min mogelijk vooraf te sturen)?

Verwijderde account
@ Jeppe
Ik moet eerlijk toegeven dat het niet zozeer betrokkenheid is als wel gewoon botte irritatie en onbegrip. Maar ok, ook dat is een soort betrokkenheid.
En het gaat ook niet om 100% vergoeden, dat zal nergens gebeuren. Waar het bv wel om gaat is dat ZK kan (en wil) bepalen waar wel en waar geen zorg wordt vergoed. Dit alles door die koehandel, handjeklap met contracten.
Hierdoor wordt het hele credo dat iedereen recht heeft op zorg totaal teniet gedaan. Het gaat alleen maar om geld. Meer niet. Daarom reageer ik.
Ik reageer op mijn gevoel wat ZK mij geeft in dit alles. En dat gevoel is door de enquette en het forum alleen maar slechter geworden. Het heeft mij een enorm gevoel gegeven dat zorg bij ZK niet meer om mensen gaat. Zorg gaat blijkbaar echt alleen maar om kosten, om geld. Dit blijkt ook weer uit jouw reactie hierboven.
Ik heb zeer weinig verstand over de zorg, vergoedingen etc. Ben er bijvoorbeeld pas sinds een paar dagen achter dat er natura en restitutie verzekeraars zijn. En ik weet nu al bijna zeker dat ik naar een restitutie verzekeraar overstap. Zoals ik ergens anders al stelde zal ook daar vast en zeker wat "raars" zijn en niet alles optimaal en ook daar zal het vast en zeker een boel over geld gaan. Maar alleen al het feit dat zij niet bepalen waar ik bijvoorbeeld zorg mag krijgen krijgen, geeft mij een zoveel beter gevoel. Dat klinkt en voelt in ieder geval nog een beetje menselijk. Het hele gebeuren met contracten etc geeft mij alleen maar het gevoel dat mensen niet meer als mensen behandeld worden maar als cijfertjes.
Ik klink nu heel negatief maar dat is niet tegen jullie gericht. Ik ben er van overtuigd dat de ZK medewerkers met volle overtuiging hun werk doen maar dat doen binnen de mogelijkheden die zij hebben.