Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Hoe vind jij dat met bloeddonatie van homo- en biseksuele mannen moet worden omgegaan?

Moderator

Homo- en biseksuele mannen mochten voorheen geen bloed doneren. Nu mogen zij dat weer wel, maar alleen als zij minstens een jaar geen seks hebben gehad. Zo denkt minister Schippers de veiligheid van donorbloed te kunnen garanderen, en tegelijk de gelijke behandeling van mensen te bevorderen. COC-voorzitter Tanja Ineke is kritisch: “Nauwelijks van praktisch belang voor homo- en biseksuele mannen."

Wat vind jij: Hoe moet met bloeddonatie van homo- en biseksuele mannen worden omgegaan?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Hoe vind jij dat met bloeddonatie van homo- en biseksuele mannen moet worden omgegaan?

5 ANTWOORDEN

Re: Hoe vind jij dat met bloeddonatie van homo- en biseksuele mannen moet worden omgegaan?

Bewerkt 
Community Manager

Ik zelf, als homoseksuele man, vond het mooi gebaar dat een (heteroseksuele) vriend van mij elk half jaar bloed ging doneren. Toen ik dat zelf wilde doen bleek dat niet te kunnen. En dat maakte me boos. Vooral omdat het criterium dat gehanteerd wordt niet aansluit op het probleem. Volgens mij zijn het de seksuele handelingen die je verricht en met wie je dat doet die de kans op HIV-infectie vergroten. Ja, homoseksuele mannen lopen  een groter risico met HIV besmet te raken maar een hele groep uitsluiten, nu voor een jaar, op basis van geaardheid is niet de oplossing. Er bestaan namelijk ook monogame homoseksuele stellen en homo's die nooit seks hebben. Maar er zijn ook hetero's die risicovolle seksuele handelingen verrichten maar zich geen homo noemen. Die worden door dit beleid niet uitgesloten en de monogame homo wordt gestraft. Ben benieuwd wat jullie vinden.

Re: Hoe vind jij dat met bloeddonatie van homo- en biseksuele mannen moet worden omgegaan?

Bezoeker

ben zelf hetro sexueel , en heb jaren plasma gegeven.

Elke x word je gekeurd en en je bloed onderzocht op allerlei ziektes , ook op hiv.

Binnen n kwartier weten ze de uitslag, . 

Dit kan toch bij iedereen onderzocht worden? 

Kunnen deze mensen ook gewoon geven,

want ik kan tocjh ook onveilige dingen doen? en van alles oplopen?

Waarom n hele groep uitsluiten puur om hun geaardheid?

is belache;ijk. 

ook deze mensen hebben vaak een vaste relatie net als hetro mensen.

dus is er geen verschil. Dus ik vind dat ook zij geeoon moeten kunnen doneren!!!!!!!!!!!!!

Bezoeker

Alles heeft hier te maken met risico's en niet met discriminatie. Helaas wordt die kaart weer eens getrokken. Het blijkt dus dat bij sommige groepen kans groter is dan ze bepaalde ziektes hebben/ kans hebben om deze op te lopen.

Als sommige ziektes pas na jaar kan uitsluiten, probeer je toch minder risico te nemen door sommige groepen uit te sluiten/ beprekingen te leggen. Heeft dus niks met discrimintatie te maken. 

Dit is kansberekenng/ statitsitek. MAar daar hebben veel mensen niks van begrepen

Community Manager

@Martin1980 Leuk dat je reageert op dit onderwerp. Ik ben het alleen niet helemaal met je eens. Zoals je ook in mijn vorige reactie kan lezen gaat het volgens mij ook om risico. De vraag is hoe je dat effectief uitsluit. Volgens mij gaat het eerder over zaken als monogamie en onveilige of veilige seks. Ben je bijvoorbeeld een monogaam homo-stel? Dan zie ik geen reden waarom het risico in dat geval groter is. Daarnaast is HIV in de meeste gevallen al na 25 dagen detecteerbaar en zeker na 3 maanden dus iemand een jaar laten wachten voordat hij bloed kan geven lijkt me niet nodig.

Bewerkt 
Bezoeker

HIV en alle andere ziektes komen ook bij hetro mensen voor dus waarom groepen uitsluiten?

een wachttijd zegt mij niets, 

Heb zelf jaren plasma gegeven, en vragenlijsten ingevuld, en testen ondergaan 

is niets mis mee , de uitslag is er heel snel,

ik vind t hypocriet om mensen uit te sluiten omdat ze homo of wat ever zijn ,

Hetromensen zijn echt niet heiliger  en kunnen ook van alles onder de leden hebben

Gewoon accepteren deze mensen