Hoe vaak verwacht je bericht over ingediende nota’s door zorgverleners?

Expert
Expert

Van de meeste zorgkosten die je maakt zie je geen nota. Deze worden direct door de zorgverlener bij ons gedeclareerd. Stel dat je digitaal zou kunnen inzien wat de zorgverlener namens jou declareert. Bijvoorbeeld via Mijn Zilveren Kruis of via een app. Hoe vaak zou je daar dan informatie over willen hebben? 

 

A. Iedere maand 
B. Iedere dag
C. Bij iedere declaratie
D. Anders, namelijk…

 

Geldt dit ook voor nota’s die je zelf indient, bijvoorbeeld een tandartsrekening?

 

Ik wissel hierover graag met je van gedachte, zodat we de service rondom declareren samen kunnen verbeteren.

 

Daniëlle

Business Change Manager
  • Beleid
  • Innovatielab
  • Klantcontact
  • Zilveren Kruis Online

Hoe vaak verwacht je bericht over ingediende nota’s door zorgverleners?

54 ANTWOORDEN

Re: Hoe vaak verwacht je bericht over ingediende nota’s door zorgverleners?

Uitblinker

ga ik ook voor optie C,

graag een bericht bij iedere declaratie uit mijn naam,

of die nu door mijzelf is ingedient of door een zorgverlener.
bij mijn eigen declaraties is dat al handig om te kunnen zien dat hij goed is aangekomen,

declaraties van anderen om te kunnen zien of iets terecht is gedeclareerd.

en dan graag ook nog even de ware getallen er bij zetten bij medicatie,

nu is het nog steeds alleen "1x" te zien 

 

Re: Hoe vaak verwacht je bericht over ingediende nota’s door zorgverleners?

Fanatiekeling

Ik kies voor optie C. Ik wil dus direct bericht hebben. Ik wil daarbij graag de ontvangstdatum van de declaratie zien plus alle informatie ( dbccode, startdatum behandeling, omschrijving, prijs, declaratiecode). Ik wil ook alle declaraties zien , die niet onder het eigen risico vallen ( dus bijvoorbeeld huisartsenzorg). 

Verder wil ik duidelijk zien of iets onder de basisverzekering valt.

Er moet ook een totaal zichtbaar zijn met uitsplitsing basis/aanvullend/basis vrijgesteld van eigen risico. 

Ik vind dat Zilveren Kruis geen onverschuldigde bedragen namens mij dient te betalen: de declaratie dient met duidelijke reden afgewezen te worden en teruggestuurd te worden aan de zorgverlener. Bovendien behoort dit duidelijk gemeld te worden aan de verzekerde.

De topicstarter, DHO van Zilveren Kruis, schrijft "wat zorgverleners namens jou declareert". Ik denk dat zij bedoelt:  " wat zorgverleners op jouw naam declareren". 

 

 

Groet, Feina.

Re: Hoe vaak ontvang je het liefst een bericht over nota’s die zorgverleners namens jou hebben in...

Moderator

@Feina & @diadino24,

Bedankt voor jullie reacties. Beide een voorstander van optie C!
Ook goed om te lezen wat jullie dan graag zouden zien in dat bericht. 

 

@gijsbertus, @RobvanJaarsveld, @ThKn, @Karlein, @WimKoerten, @jolandap, @fpo, @HT, @nick1985, @ninn
Jullie hebben een tijd geleden meegepraat over declaraties in mijn Zilveren Kruis. Ik wil jullie daarom via dit bericht verwijzen naar dit topic, ook over declaraties. Voor welke optie zouden jullie kiezen en waarom? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: Hoe vaak verwacht je bericht over ingediende nota’s door zorgverleners?

Gast

Ik kies voor optie C. Het duurt al lang genoeg voordat de zorgverlener[s] hun deklaratie[s] indienen. Verdere vertraging door de zorgverzekeraar is niet gewenst. Misschien is er zelfs in te bouwen dat er een bericht wordt verzonden dát er een deklaratie is of wordt verwerkt.

Re: Hoe vaak verwacht je bericht over ingediende nota’s door zorgverleners?

Gast

Bedankt voor uw "Like" Heel bijzonder lijkt mijn reactie op de stelling echter niet te zijn. Ik ben eigenlijk behoorlijk ONtevreden over de communicatie van het Zilveren Kruis. Maar dat zal ik wel ergens anders moeten aankaarten, om het makkelijk te maken!!

Re: Hoe vaak verwacht je bericht over ingediende nota’s door zorgverleners?

Nieuwkomer

Ik ga voor optie C.

Re: Hoe vaak verwacht je bericht over ingediende nota’s door zorgverleners?

Moderator

Hoi Wim, de like bedoelde ik als bedankje. Dat je een reactie hebt achtergelaten na mijn oproep. 


Ben wel benieuwd waar je ontevreden over bent, zodat we er wat aan kunnen doen! Deel dat gerust in een nieuw topic dan kunnen we ernaar kijken. Je mag ook altijd een privébericht sturen als dat prettiger is voor je. 

Jolanda, bedankt voor je reactie! Ook een voorkeur voor C zo te lezen. 
Zou je dat dan willen voor alle nota's? Ook die je zelf hebt ingediend? Of enkel de kosten waar je de nota niet ziet. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: Hoe vaak verwacht je bericht over ingediende nota’s door zorgverleners?

Vaste bezoeker

optie C 

Re: Hoe vaak verwacht je bericht over ingediende nota’s door zorgverleners?

Nieuwkomer

Om de maand lijkt mij een prima regel

Re: Hoe vaak verwacht je bericht over ingediende nota’s door zorgverleners?

Geregelde bezoeker

Helaas kom ik door mijn chronische ziekten geregeld enkele keren per maand  'in aanraking' (posifief bedoeld..) met zorgverleners. De afrekeningomschrijvingen in 'Mijn Zilveren Kruis' zijn om privacygevoelige redenen vaak niet of heel lastig te herleiden. Jammer, want het is 'MIJN' Zilveren Kruisomgeving waar ik best alles mag zien wat over mijn EIGEN gezondheid gaat. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Ook is het zo dat het voorkomt dat declaraties niet in 'Mijn Zilveren Kruisomgeving' worden getoond. Dit, zo wordt al beschreven, omdat de declaraties rechtstreeks bij Zilveren Kruis worden ingediend. Wij, patiënten, worden zeer met de neus op de feiten gedrukt qua kosten. Je krijgt bijna alleen nog maar generieke medicijnen waarbij het soms 'oorlog' is in de apotheek is. Het is heel erg te moeten meemaken dat mensen op hoge leeftijd vreselijke ruzie daar staan te maken. Soms best begrijpelijk. Toch, de kosten moeten in de hand worden gehouden. En in dát kader vind ik het noodzakelijk dat ik zélf alle declaraties mag [MOET] inzien als deze mijn EIGEN gezondheid betreffen. Alleen zó krijg je een totaalbeeld en kun je het meest open communiceren en hoef je niet meer te raden wat 'verstrekkingen' inhouden. Dat doet al zo geheimzinnig aan. Van 'dat mag jij niet weten'. Hallo, denk ik dan. Het gaat over mij! Wees TRANSPARANT. Dat is toch zo "in" tegenwoordig? Dus wie durft? Dank voor het lezen van dit bericht.

Re: Hoe vaak verwacht je bericht over ingediende nota’s door zorgverleners?

Nieuwkomer
Ik ga voor optie A
Nu hoef ik meestal niet heel vaak gebruik te maken van zorgverleners, maar af en toe wel. Dan is het fijn om niet van ieder wissewasje een mail te krijgen, maar eens per maand.
Met een duidelijke specificatie van datum, behandeling, kosten.
Ik ben het eens met een andere briefschrijver dat het raar is dat ik nu geen inzicht heb in kosten die voor mijn gezondheid zijn gemaakt, omdat ze rechtstreeks gedeclareerd zijn.
Daar heb ik wel behoefte aan.

Re: Hoe vaak verwacht je bericht over ingediende nota’s door zorgverleners?

Gast

"Oorlog" in de apotheek beste HJE wordt in mijn beleven vaak verorzaakt door de onredelijkheid en onduidelijkheid van de zorgverzekeraar en de apotheek. Ik krijg elke keer andere merken met dus ook steeds wijzigende bijwerkingen van die generieke rommel!! En de kosten in de hand houden? Ik ontving ooit Ascal in zakjes die voor mij maar moeilijk te openen/legen waren. Er is echter ook Ascal Brisper, een oplossend tabletje die HETZELFDE kost maar niet vergoed wordt. Waarom wordt niet duidelijk, gemaakt. En de kosten? nog geen 20 euro per 3 maanden! Vervolgens kreeg ik generieke rommel - Apotex - compleet met huiduitslag >> bezoek aan de huisarts, gratis voor mij maar niet voor ZilverenKruis. Afloop? Ik betaal nu de Ascal Brisper maar zelf. Inderdaad best een besparing-sic. Hier gaat trouwens mijn andere post ook over maar het is voor het ZilverenKruis blijkbaar te moeilijk om tot een antwoord te komen maar ik denk dat ik dat ook begrijp want hoe kom je tot een antwoord op een logische vraag zonder je eigen "beleid" onderuit te halen. Dat vergt een soort slimheid waar ik gelijk doorheen prik.

Re: Hoe vaak verwacht je bericht over ingediende nota’s door zorgverleners?

Starter

Ondanks het feit dat ik een hekel heb aan het feit dat ik me moet registreren, heb ik dit toch gedaan, omdat ik dit onderwerp erg belangrijk vind. Ik vind dat er TE veel geld omgaat in de gezondheidszorg en ben er niet van overtuigd (understatement) dat dat allemaal besteed wordt aan datgene waarom het gaat: een gezonde bevolking.

Ik ben het helemaal eens met anderen die op dit topic gereageerd hebben: ik wil weten wat een zorgverlener namens mij declareert, zo specifiek mogelijk (dus inderdaad NIET: een verstrekking van de apotheek, maar een specificatie van het middel), op het moment dat die declaratie ingediend is (na een paar maanden weet ik echt niet meer uit mijn hoofd wat ik ontvangen heb), via een notificatie (het is niet mijn hobby om iedere dag een website te bezoeken). Ik wil ook de mogelijkheid hebben om ertegen te protesteren.

 

Re: Hoe vaak verwacht je bericht over ingediende nota’s door zorgverleners?

Gast

Vandaag, toevallig, "oorlog" in de apotheek. 4 verschillende medicijnen en alle 4 anders dan de vorige keer. 1 ervan zou ik zelf betalen maar dan in de door mij gewenste verpakking welke nu niet geleverd werd. De overigen van een ander merk en het belangrijkste medicijn van een andere samenstelling die ik in het verleden al eens heb gehad maar welke door de cardioloog is vervangen door de nu door mij gewenste maar nu niet geleverd zou krijgen. Men probeerde mij de "oude" weer in de maag te splitsen. Het kan/zal toch niet zo zijn dat een "orgaan" aan een bureau bij het Zilveren Kruis het beter weet of denkt te weten dan de specialist?! Ik liet de apothekers-assistente in tranen achter, hetgeen niet de bedoeling was en ik haar ook uitdrukkelijk heb gezegd, onder weigering de leverantie mee te nemen. Verstandig? Zal wel niet maar ik   verdom het om mij te laten ringeloren door een verzekeraar. Voor de gevolgen hou ik het Zilveren Kruis verantwoordelijk en aansprakelijk. Dom zal wel.........

Re: Hoe vaak verwacht je bericht over ingediende nota’s door zorgverleners?

Moderator

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Erg waardevol om te weten hoe jullie over dit soort zaken denken. Registreren is inderdaad nodig om te kunnen reageren. Fijn dat jullie hier toch voor hebben gekozen, ondanks dat niet iedereen hiervoor zou kiezen, zoals AMJO aangeeft. 

Graag wil ik ook wat opheldering geven over het inzicht in je eigen zorgkosten. Na inloggen op Mijn Zilveren Kruis is het mogelijk om al je zorgkosten terug te zien. Ook de zorgkosten die zijn ingediend / gedeclareerd door de zorgverleners. Bijvoorbeeld een ziekenhuisbezoek of medicijnen bij de apotheker. Maar ook de standaard kwartaalkosten van de huisarts. Het is wel zo dat er vaak de nodige tijd overheen gaat voordat deze gegevens zichtbaar zijn. Wat ook te maken heeft met de huidige manier van declareren.

 

Duidelijk waarom inzage in je zorgkosten zo belangrijk voor je zijn @HJE. Zoals je het terecht aangeeft, het gaat over jezelf! Transparantie is belangrijk. Daar ben ik het helemaal mee eens. Daar zijn we daarom ook druk mee bezig. Het is nu ook al een tijdje mogelijk om in Mijn Zilveren Kruis de volledige medicijnnaam terug te zien in plaats van de eerdere 'verstrekkingen apotheek'.  Heb je dit al kunnen bekijken? 

Extra wensen en verbeterideeën als het gaat over transparantie zijn daarom ook zeker welkom. Ik zie ze ook al voorbij komen in de verschillende reacties in dit topic. Waarin jullie aangeven wat jullie dan graag terug willen zien aan informatie. 

@Anita1703brengt ook nog een mooi onderwerp in. Hoe zou je dan bericht willen ontvangen? Ben benieuwd hoe jullie hierover denken! 
@AJMO heeft daarbij ook nog een interessant idee. Namelijk de optie om deze functie aan of uit te kunnen zetten! Mooi dat neem ik zeker mee. 

Het valt me op dat er een nieuw onderwerp aan het ontstaan is: "oorlog in de apotheek". Is er behoefte om dat onderwerp meer bespreekbaar te maken hier op de community? 

Wim, als ik het zo lees zorgt een bezoekje bij de apotheek voor behoorlijk wat gedoe en irritaties bij je. Het vervolgcontact met ons (niet worden teruggebeld) maakt het natuurlijk alleen maar erger. Pauline kijkt graag met je mee! Ze heeft een bericht achter gelaten in het topic Merk medicijn declaratie

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: Hoe vaak verwacht je bericht over ingediende nota’s door zorgverleners?

Nieuwkomer

optie C

Re: Hoe vaak verwacht je bericht over ingediende nota’s door zorgverleners?

Starter

@Eva SMet het "protesteren" bedoelde ik niet een aan/uit optie op de informatievoorziening, ook al is dat misschien ook een goed idee.

Ik bedoelde protesteren tegen de ingediende nota. Ik heb bijv. onlangs meegemaakt dat in de apotheek men erop stond om de aanschaf van een doosje ibuprofen in mijn medicijnenlijst te vermelden, omdat dat er nog niet in stond (tja, ik gebruik ook weleens paracetamol, of aspirine, of...enz.) en omdat het interactie zou kunnen hebben met andere medicijnen. Ik vroeg me af of hiervoor ook nog de 6 euro voor "uitleg bij eerste verstrekking" gedeclareerd zouden gaan worden. Dure ibuprofen (gelukkig betaalde ik het zelf maar het was sowieso al 3 keer zo duur als wanneer ik het bij de Kruidvat gekocht zou hebben).

Re: Hoe vaak verwacht je bericht over ingediende nota’s door zorgverleners?

Nieuwkomer

Hallo,

Aangezien ik nu (nog) niet veel declaraties heb, zou ik graag elke declaratie van een zorgaanbieder bekijken. Later, als ik meer zorg nodig heb, zal ik dat mogelijk per maand willen inzien.

Groet, René Kemper (68 en ex-Achmeaan)

Re: Hoe vaak verwacht je bericht over ingediende nota’s door zorgverleners?

Geregelde bezoeker

Dag allemaal. Ja "Oorlog in de Apotheek" lijkt me een prima nieuw onderwerp. Het is schrijend wat je soms meemaakt. Ikzelf en mijn partner. Als je niet tegen generieke medicatie kunt omdat je helemaal onder de uitslag komt, moet je behandelend arts nadrukkelijk "Medische noodzaak" op het recept schrijven om een origineel middel te 'mogen' ontvangen. En over drie maanden gaat jou apotheek je opnieuw opzadelen met dat generieke middel waarvan je zo'n bijwerkingen hebt. En dat moet je weer naar je arts om te vragen om "Medische noodzaak" te vermelden op het recept. Enz. enz. Het is wat. Elke drie maanden weer. Dit systeem is te ver doorgeschoten. Super slecht. Ik snap best dat er groep zijn die vinden dat het echt anders moet. Hoe? Tja........maar het moet anders. Fijne avond allen.