Hoe kies jij je zorgverzekering voor 2016?

Bewerkt 
Moderator

"Eén op de twintig mensen heeft een verkeerde zorgverzekering afgesloten." Tot die conclusie kwam patiëntenorganisatie NPCF onlangs. Het pakket dat zij kozen, vergoedt namelijk niet alle zorg die ze nodig hebben. Of ze kunnen niet terecht bij de zorgverlener van hun keuze.

In de komende maanden kun je weer je verzekeringspakket wijzigen. Kans dus om te bekijken of je (nog) goed zit. Wij zijn benieuwd waar jij dan op let. Een scherpe prijs, keuze uit zorgverleners, een deskundige klantenservice, snelle afhandeling van declaraties…

Hoe kies jij je zorgverzekering voor 2016, en wat geeft voor jou de doorslag?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Hoe kies jij je zorgverzekering voor 2016?

16 ANTWOORDEN

Re: Hoe kies jij je zorgverzekering voor 2016?

Medewerker
Ik heb afgelopen jaar de selectief polis gekozen en dat doe ik dit jaar weer. Ik heb gekeken naar de ziekenhuizen waar ik terecht kan voor geplande zorg en dat zijn ook de ziekenhuizen waar ik normaal ook heen zou gaan. Voor mij is er daarom geen verschil tussen de standaard polis en de selctief polis terwijl ik toch minder premie betaal.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Dat klinkt als een duidelijk overwogen keuze Ron! Er is voor jou geen goede reden om niet voor Basis Budget te kiezen zo te horen. Maak je ook gebruik van het vrijwillig eigen risico of is dat niet handig in jouw situatie? Anton

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.

Medewerker
Ik heb nog nooit de stap durven te zetten om inderdaad een vrijwillig eigen risico op te nemen. Ik kom zelden boven het verplicht eigen risico uit. Vorig jaar net wel, aangezien ik mijn verstandskiezen moest laten trekken. Achteraf gezien had ik al die jaren beter gebruik kunnen maken van het vrijwillig risico. Ik durf alleen die stap niet te zetten. Zul je zien dat je het doet en dan heb ik volgend jaar wel plotseling veel kosten. Ik vind het verplichte eigen risico al hoog genoeg.

Voorbijganger

Ik zit pas bij zilveren kruis met een aanvullende verzekering, helaas moet ik op januari wachten op de aanvullende te verhogen naar plus 3, daar heb ik nu niets aan ik krijg nu toch veel kosten voor de fysio ik krijg de 19e een nieuwe heup dat betekent dat ik 10 behandelingen zelf moet betalen wat voor mij ook heel veel geld is, helaas wist ik in september nog niet (bij het afsluiten vd verzekering)  dat ik een nieuwe heup krijg.

Nu moet ik op de blaren zitten.

Heel erg zuur

Starter
Ik heb een 1 ster polis en max eigen risico, geen tandartsverzekering
Zo spaar ik elk jaar veel geld uit. Meer dan ik voor de tandarts betaal als ik een keer wat heb. Ik ben gezond en kan het eigen risico makkelijk betalen mocht het een keer nodig zijn.

Starter
De vraag was hoe ik volgend jaar kies: dan vergelijk ik de verzekeraars en kies degene die voor de minste premie het meeste biedt

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

@Astrid66 Slimme zet om premie te besparen Astrid! Hoe ga jij de vergelijking maken? Alle websites af of direct naar een vergelijkingssite toe? Zijn er verder zaken die je belangrijk vindt? Zoals digitale mogelijkheden, apps, klantenservice e.d.

@Ron Burgers Er is een makkelijke manier om de kosten en baten af te wegen. Een vrijwillig eigen risico van 500 EUR zorgt voor een premiekorting van 250 EUR. Dat betekent dat wanneer je onverhoopt toch één keer per twee jaar in het ziekenhuis komt, je alsnog quite speelt. Maarja, voor hetzelfde geld kom je twee jaar achter elkaar in het ziekenhuis. Hopelijk niet natuurlijk! Goed dat je niet zonder erbij na te denken kiest voor de premiekorting Ron.

@Corrie62 Zuur zeg! Dat zijn flinke kosten. Bij het kiezen van de zorgverzekering loopt vrijwel iedereen tegen hetzelfde dillema aan. Wat wil je verzekeren en wat niet? Alles verzekeren is geen optie maar te krap verzekeren kan duur uitpakken. Heb je advies voor andere mensen?

Anton

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.

Bewerkt 
Uitblinker

@Anton

keuze maken voor volgend jaar? lastig

ik heb nog geen site gevonden waar je daadwerkelijk kunt vergelijken wat ik wil weten.

alle verzekeraars doen zich beter voor dan dat ze zijn.

voorbeeldje, diabetestestmateriaal, iedereen heeft dezelfde vergoedingen vermeld op hun site, maar in het echte leven vergoeden ze toch niet altijd hetgeen wat jij wil gebruiken en dat vind je op geen enkele site terug.

dus ja, kiezen is mogelijk, maar geeft ook een hoop extra werk (alle machtigingen opnieuw regelen) en geeft geen garantie dat het beter is dan de huidige verzekeraar....

Medewerker
@Anton Helaas is het niet zo dat je de kosten tegen de baten af kunt wegen. Het is meer dat je de baten af gaat wegen tegen een risico op meer kosten. Dat heb ik tot nu toe niet gedaan. Achteraf had ik het beter wel kunnen doen. Maar ja. Achteraf kijk je een koe in de .... En een ongeluk zit in een klein hoekje natuurlijk. Onlangs gevallen met de fiets. Met het hoofd op het asfalt en een scheur in mijn wenkbrauw. Gelukkig kon ik het af met een bezoekje aan de huisartsenpost. Gelukkig valt de huisartsenpost niet onder het eigen risico. Het had ook maar zo op de spoedeisende hulp kunnen eindigen en dan was ik al weer door mijn eigen risico heen.

Bewerkt 
Moderator

@Ron BurgersEen ongeluk zit inderdaad in een klein hoekje, zo te lezen. Ik hoop dat je geen last meer hebt van die val! Deze situatie laat in mijn ogen wel duidelijk zien dat het echt lastig kan zijn om polis te kiezen. We hebben helaas geen glazen bol. Ook een aanvullende verzekering brengt weer allemaal andere keuzeopties met zich mee. Hoe kies jij je aanvullende verzekering? 

@diadino24Vervelend dat je nog geen fijne website hebt gevonden die het vergelijken makkelijker maakt. Misschien hebben de andere leden nog tips. Welke website(s) gebruiken jullie? 
Ik lees dat je aangeeft dat de website soms niet helemaal toereikend. Ontbreekt er informatie die jij graag zou willen zien? 

Bewerkt 
Medewerker
@Eva Ik heb er een mooi litteken aan over gehouden ;-). Bij mijn aanvullende verzekeringen ben ik wel strenger. Een aanvullende verzekering heb ik helemaal niet. Voor de tandartsverzekering heb ik gekozen voor een 2 sterren polis. Meestal heb ik wel genoeg aan de 1 ster. Met een wortelkanaalbehandeling zit je echter zo aan de € 500,00. Ik vind dan het prijsverschil tussen de 1 en 2 sterrenpolis zo klein dat ik daar niet het risico wil lopen voor € 250,00 extra.

Uitblinker

@Eva S

meestal met vergelijken gaat het om de grote lijnen die te vergelijken zijn terwijl voor mij juist de details belangrijk zijn.

dan moet je vaak al op de site van een verzekeraar gaan zoeken naar antwoorden of zelfs contact op nemen om een passend antwoord te krijgen.(als je al een goed antwoord krijgt, want vaak heeft een callcentre medewerker dezelfde info als die ik als klant kan terugvinden op hun site)

als chronisch zorggebruiker is het best onhandig vergelijken op dat moment

Nieuwkomer

Is toch elk jaar weer eens nagaan wat nu echt de beste is. Op de vergelijkingssite is dat lastig te beoordelen vind ik want ieder persoon heeft toch weer andere dingen die belangrijk zijn. En vind die site,s niet echt duidelijk dus daar maak ik weinig gebruikt van.

Voor mij is keuze ziekenhuis redelijk belangrijk, en de tandarts verzekering. Wil kijken of ik iets meer kan verzekeren volgend jaar en wat ik dan kwijt ben aan premie. Staat dat in verhouding. En wat wordt er nu wel en niet vergoed ook daarbij moet je goed lezen.

Bewerkt 
Moderator

@donker 7 Je geeft aan dat ziekenhuis keuze belangrijk voor je is. Heb je liever veel keuze? Of gaat het je juist om een bepaald ziekenhuis? Ik lees ook dat je weinig gebruikt maakt van de vergelijkingswebsites. @diadino24 kan hier denk ik over meepraten. 

@Ron Burgers Erg duidelijk waarom je voor de tandartsverzekering met twee sterren kiest. Hoe kiest iedereen zijn of haar tandartsverzekering? Wat vinden jullie belangrijk? 

Nieuwkomer

Allereerst, keuze vrij heir ziekenhuizen, voor de aanvullende verzekering ga ik komend jaar kijken of het abonnement van fit20 wordt vergoed, desnoods een aanvullende verzekering bij de concurrent, er wordt veel te weinig gedaan aan ondersteuning bij preventie op het gebied van sport door verzekeringen, jammer

tandartsverzekering skippen

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ron Burgers schreef:
Ik heb afgelopen jaar de selectief polis gekozen en dat doe ik dit jaar weer. Ik heb gekeken naar de ziekenhuizen waar ik terecht kan voor geplande zorg en dat zijn ook de ziekenhuizen waar ik normaal ook heen zou gaan. Voor mij is er daarom geen verschil tussen de standaard polis en de selctief polis terwijl ik toch minder premie betaal.
Ik vind dat Zilveren Kruis jou had moeten waarschuwen: je moet ELK JAAR controleren of jouw ziekenhuis er nog bij zit: Zilveren Kruis kan dat zomaar veranderen en ze waarschuwen de bestaande verzekerden, die bekend zijn met het betreffende ziekenhuis, NIET!
Groet, Feina.