Hoe kan ik de zorgkosten van mijn kinderen opvragen?

Bewerkt 
Starter

Ik wil graag de zorgkosten van mijn kinderen (13 en 15 jaar) opvragen, maar dat kan blijkbaar niet. Zij zouden mij daarvoor moeten machtigen. Maar hoe werkt dit ? Lijkt mij dat ik voor minderjarige kinderen toch gewoon de zorgkosten moet kunnen inzien ?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Hoe kan ik de zorgkosten van mijn kinderen opvragen?

9 ANTWOORDEN

Re: Zorgkosten kinderen opvragen

Fanatiekeling

Het schijnt zo te zijn, dat kinderen vanaf 12 jaar ? eigen beslisrecht en eigen privacy in de zorg hebben ( wettelijk). Waarschijnlijk hangt het hiermee samen. 

Dus ik raad u aan om gewoon de weg van machtiging, waarom Zk vraagt, te volgen. 

Hoe dat moet weet ik niet. 

Groet, Feina.

Uitblinker

je kunt ook een DIGID aanmaken voor ze, dan krijg je ook inzicht ;-)

Moderator

Hoi Brenda, Feina en Mike,

Bedankt voor al jullie reacties! Wat ik graag nog wil toevoegen is een verwijzing naar de website waar uitleg staat over iemand anders machtigen.

Kan je hier iets mee Brenda?

Starter

Dank je wel voor je reactie Michelle. Ik zal die website eens goed lezen.

Fanatiekeling

Dan lijkt de oplossing van Diadino nog het gemakkelijkst (nl. Digid aanvragen/gebruiken kind). 

Maar waarom staat deze mogelijkheid niet op de website van ZK? 

Groet, Feina.

Webcare

Hey Feina,

Zouden wij dat vermelden op de website dan zou dat in strijd zijn met de wet. Om deze reden zullen wij dat ook niet vermelden en houden wij ons aan het machtigen van de ouders/verzorgers. 

Zoals jijzelf al aangeeft Feina hebben kinderen vanaf 12 bepaalde rechten als het gaat om de gezondheidszorg. Kinderen van 12 tot 16 jaar hebben volgens de wet bij medische behandelingen of onderzoeken een belangrijke eigen stem. Behalve de ouders moet ook het kind zelf toestemming geven voor een onderzoek of behandeling. Zowel het kind als de ouders hebben er recht op te worden geïnformeerd. Zowel het kind als de ouders hebben recht op inzage in het medisch dossier. 

Natuurlijk kunnen wij niet controleren wie er achter de computer het Digid invoert, maar volgens de wet is dat voldoende om gegevens te kunnen beschermen. 

Groetjes,

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.

Re: Hoe kan ik de zorgkosten van mijn kinderen opvragen?

Nieuwkomer

Bewerkt 
Fanatiekeling

Als een zogenaamde verzekeringnemer ( diegene die de verzekering betaalt) het zorgverbruik van de gezinsleden online wil inzien, dan is daar een aparte machtiging voor nodig. De gezinsleden ( de verzekerde) moeten mbv hun DIGID de verzekeringnemer hiertoe machtigen. Zie http://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/wijzigen/machtigen/Paginas/zorgverbruik-inzien.aspx 

Als de gezinsleden zelfstandig verzekerd zijn, dus hun eigen polis hebben, dan is dit niet mogelijk. In dat geval moet elke keer het gezinslid zelf inloggen met zijn DIGID. 

Groet, Feina.

Moderator

@Annekie Welkom bij de Community!
Een linkje naar de verschillende machtigingen kan zeker helpen in een gesprek als deze! Ik zie dat jij linkt naar één van de machtigingen die er beschikbaar zijn. Namelijk het regelen van zorgzaken. Kunnen we je daarmee nog helpen? 

Feina linkt naar een andere machtiging, over het inkijken van de zorgkosten. Inclusief wat handige extra informatie.