Gelukkig maak je geen tot weinig gebruik van je zorgverzekering. Wat kunnen we toch voor je doen?

Expert

In een eerder topic geeft @Fada aan veel te veel zorgkosten te betalen in verhouding met wat hij/zij daadwerkelijk gebruikt. Interessant punt wat ik vaker hoor. De verzekering in Nederland is natuurlijk gebaseerd op solidariteit. We betalen met z’n allen voor elkaar. Heel zwart wit gezegd betalen de gezonde mee voor de zieken. Maar vinden jullie dat er meer aandacht moet komen voor de premie betalers die weinig tot geen gebruik maken van de zorg. En zo ja, hoe dan? Is bijvoorbeeld extra aandacht rondom preventie een idee?

@Fada, hoe sta jij hierin? Ik ben erg benieuwd.

• Beleid
  • Gezond leven
  • Innovatielab

Gelukkig maak je geen tot weinig gebruik van je zorgverzekering. Wat kunnen we toch voor je doen?

6 ANTWOORDEN

Re: Gelukkig maak je geen tot weinig gebruik van je zorgverzekering. Wat kunnen we toch voor je doen

Vaste bezoeker

Gelukkig dat je maar weinig gebruik hoeft te maken van je zorgverzekering. Je bespaart daardoor al de eigen bijdrage van €370 die ieder jaar alleen maar hoger wordt terwijl de verzekering steeds verder uitgekleed wordt. Dus als je niks gebruikt zou je misschien kunnen volstaan met alleen de basisverzekering. 

Een oplossing voor velen zou zijn om de eigen bijdrage eruit te gooien en mensen die weinig gebruik maken een bepaald bedrag terug te betalen van de winst die jullie maken zodat een deel van de winst nu eens niet bij de grote, rijke bazen terecht komt maar bij de mensen die ervoor betaald hebben. Maar dat gaat vast niet gebeuren. 

Re: Gelukkig maak je geen tot weinig gebruik van je zorgverzekering. Wat kunnen we toch voor je doen

Expert

Nou @nanny, dan heb je het mooi mis! Elk jaar kijken wij namelijk of er via de premie geld terug kan naar de verzekerde. Elke verzekeraar moet geld op de plank hebben om tegenvallers op te vangen, en hiervoor zijn er wettelijke eisen. Omdat een verzekeraar vooraf een inschatting maakt wat de zorg gaat kosten in het aankomend jaar, blijkt achteraf of er geld van de premie overblijft of niet. Voor 2015 hebben wij aan elke premiebetaler voor de basisverzekering € 84 teruggegeven via een lagere premie. Dit alles kun je op onze website teruglezen Toelichting premieberekening  voor de basisverzekering 

Dus naast een lagere premie vind jij (en natuurlijk ook de andere communityleden) of we nog iets anders terug kunnen doen voor de premie betaler die weinig tot geen zorg verbruikt?

Nieuwkomer

Een verzekering is zorgen voor en met elkaar, het ene jaar heb je meer, het andere jaar minder zorg nodig.

Een collectief /soliair geheel dus, doe daar geen afbreuk aan.

Mocht je weinig zorg gebruiken, fijn dan ben je gezond!,

Medewerker

Hallo @ krab,

allereerst van harte welkom bij de community en goed om te zien dat je jouw blik op de zorgverzekering met ons deelt!

Gelukkig is de verzekering inderdaad uit solidair oogpunt ingestoken en moet daar geen afbreuk aan worden gedaan. Een goede gezondheid is natuurlijk het belangrijkste wat er is en als je daardoor geen gebruik hoeft te maken van de verzekering is dat erg fijn voor iemand. Begrijp ik vanuit jouw bericht dat wij dus geen extra aandacht moeten besteden aan deze groep en dat gezondheid dus voldoende is?

Bezoeker

Ik ben het helemaal met je eens krab. Ik hoef niet beloond te worden als ik gezond ben.Er moet wel eens verder gekeken worden waarom de zorg zo duur is.

Voorbeeld.

Ik ga naar het ziekenhuis voor mijn schouderprobleem. Doe onderzoeken zoals rontgenfoto, echo, toch ook nog maar een mri. Wordt verwezen naar het volgende ziekenhuis en moet dezelfde onderzoeken laten doen voordat ik geholpen wordt. Dat gebeurd heel vaak en ondanks het electronische dossier wordt het nog steeds gedaan. Maakt niet uit wat voor ziektebeeld je hebt. Ziekenhuizen willen hun eigen onderzoeken doen. En waarom zou ik nog terug gaan naar het eerste ziekenhuis om hem te vertellen dat ik weer gezond ben. Alweer een consult wat betaald moet worden.

Medewerker

Hallo @dolpha,

het is een heel goed punt dat je aankaart. Waarom moet er nog een onderzoek gedaan worden als deze onlangs al is gedaan? Zeker in dit digitale tijdperk zou het toch niet zo moeilijk moeten zijn om de gegevens door te sturen. Wat precies de reden is kan alleen de instelling aangeven. Een reden die wij vaker horen is dat ze zeker willen zijn van een bepaalde kwaliteit. Zeker met bepaalde behandelingen, denk bijvoorbeeld aan neurologie, kan ik me hier iets bij voorstellen. 

Heb jij wel eens nagevraagd waarom de onderzoeken weer gedaan moeten worden?