Geen betalingsregeling door automatische overboeking?!!!

Starter

Ooit was ik een trouwe betaler. Op de 24e van elke maand voldeed ik de zorgpremie voor de maand daaropvolgend. Niet via automatische incasso, want tja, dat kon niet, aangezien men (toen) niet kon afwijken van de incassodatum van de 15e van de maand. Op de 15e van de maand is het saldo op mijn eigen rekening soms net niet meer voldoende. Vandaar dat ik een automatische overboeking doe.

En toen viel er twee jaar geleden zo'n verzamelde eigen risico-rekening op de mat. 

Ik heb toen gebeld voor een betalingsregeling maar dat bleek niet mogelijk omdat ik niet met automatische incasso betaalde. Ik moest meteen betalen. Dat ik keurig bij was met mijn betalingen en een vaste betaaldatum had, bleek niet afdoende.

Aangezien het bedrag te hoog was om er "even extra bij te hebben" heb ik toen het eigen risico meteen betaald en de maandelijkse overschrijving een maandje op moeten schuiven.

De huidige situatie is nog steeds zo dat ik de maandelijkse overschrijving ca. drie weken later automatisch overschrijf (juni betaal ik op 24 juni, bijvoorbeeld)

Best braaf nog, noodgedwongen door de starre houding van Zilveren Kruis, destijds.

Nu krijg ik echter weer een eigen bijdrage/risico rekening van ca. 270,-. En nog steeds lees ik dat geen betalingsregeling mogelijk is zonder dat de reguliere premie per automatische incasso geïnd wordt. 

Wordt wakker daar!! Ik doe mijn best alles te regelen maar door jullie starre, onvriendelijke houding maken jullie het mensen onnodig moeilijk.

Ik ben best bereid tot het betalen van de eigen risico-rekening per automatische incasso op een door mij gekozen datum.

Maar dit geldt niet voor de premie, want dan innen jullie doodleuk twee termijnen in één keer omdat jullie rond de drie weken een achterstand vinden. En dat levert teveel problemen op voor mijn overige rekeningen.

Het zou fijn zijn als jullie iets zorgvuldiger om zouden gaan met klanten die hun best doen alles op tijd te betalen. Te kijken naar betaalhistorie in plaats van blind de regeltjes te volgen en......het zou fijn zijn als jullie de rekening sturen zodra jullie hem krijgen van de zorgverlener.

Een minder "gestapelde" rekening is immers makkelijker te betalen.

• Beleid
  • Eigen risico en premie

Geen betalingsregeling door automatische overboeking?!!!

3 ANTWOORDEN

Re: Geen betalingsregeling door automatische overboeking?!!!

Medewerker

Beste Sigrid,

Op dit moment is het wel mogelijk om in de Mijn Zilveren Kruis omgeving de incassodatum aan te passen. Dat kun je doen bij wijzigen betaalgegevens. Ik weet eerlijk gezegd niet of je vooraf moet betalen. Maar als dat zo is zou je een keer een maand extra moeten betalen.

Wellicht kun je telefonisch contact op nemen om te vragen of het inderdaad gaat om een betaling vooraf. Dan zou je dus 1 extra betaling moeten doen. Dan kan er daarna gewoon geïncasseerd worden en kun je ook een betalingsregeling aanvragen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Vriendelijke groet,

Ron Burgers

Webcare

Goedemiddag Sigrid,
Bedankt voor je bericht! Het klopt inderdaad dat wij voor een betalingsregeling een automatische incasso als voorwaarde stellen. De automatische incasso geldt dan voor zowel de premie als de termijnen van de betalingsregeling. Wat jij eigenlijk aangeeft is dat jij vindt dat wij hier soepeler mee om moeten gaan. Bijvoorbeeld door het mogelijk te maken om je premie per acceptgiro/acceptmail te betalen, en de termijnen van de betalingsregeling via automatische incasso.

Je geeft ook aan dat je het niet prettig vindt dat wij bedragen voor het eigen risico opsparen. De reden dat wij dit doen is om te voorkomen dat wij mensen om de haverklap in rekening moeten brengen. In jouw situatie kan ik mij echter juist voorstellen dat je de voorkeur hebt om kleine rekeningen te ontvangen. 

Ik zou graag even met je mee willen kijken of ik in jouw situatie iets voor je kan betekenen Sigrid. Zou je mij daarvoor een privéberichtje willen sturen met je relatienummer, postcode en huisnummer en je geboortedatum? Dan heb ik het er daar verder met je over.

Groetjes,
Bart

Bezoeker

Dat bedoel ik dus ze passen elke keer de regetjes aan zodat je gedwongen wordt om automatische incasso toe te laten staan. En dan zeggen ze we geven een mogelijkheid. Ja 1 mogelijkheid. Maar de boosdoener is het vooruit laten betalen van de premie toendertijd. Dus dubbele kosten in 1 maand. En dat is zo fijn als je voor 3 personen betaald. Mijn baas betaald mijn salaris ook niet een maand vooruit.

Mensen worden straks psychisch ziek van alle rekeningen de ze moeten betalen.Vakantiegeld veranderd in Extrarekeningengeld.