Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Gebrek aan onderbouwing besparing zorgkosten door beperking artsenkeuze.

Bewerkt 
Starter

Op vragen van de Consumentenbond aan Zorgverzekeraars Nederland over de te verwachten besparing van de zorgkosten door beperking van de vrije artsenkeuze komt geen bevredigend antwoord. Zie http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/2015/geen-cijfers-van-zn-over-effect-afschaffen-vrije-a...

Ook als je zelf gaat zoeken naar een cijfermatige onderbouwing van deze aanpassing in de zorgwet vind je die niet.

Ik zou graag een reactie van ZK zien die met verifieerbare cijfers aantoont waarom de vrije artsenkeuze beperkt moet worden.
Tot nu toe hoor ik alleen maar loze kreten die voor mij een bevestiging zijn dat zorgverzekeraars alleen maar meer macht willen.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Gebrek aan onderbouwing besparing zorgkosten door beperking artsenkeuze.

OPGELOST
2 ANTWOORDEN

Re: Gebrek aan onderbouwing besparing zorgkosten door beperking artsenkeuze.

Fanatiekeling
Ja maar.... Ik dacht dat de Minister dit wilde?

Re: Gebrek aan onderbouwing besparing zorgkosten door beperking artsenkeuze.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Hey FrankS, de overheid heeft een berekening gemaakt dat dit tot 1 miljard per jaar kan schelen. Ik heb deze cijfers niet voor je. Er zit in ieder geval wel een visie achter. Onze afdeling zorginkoop maakt afspraken met zorgverleners over kwaliteit, afstand, doelmatigheid en prijs. Er word dan ook gekeken naar het focussen van zorg om de kwaliteit te verbeteren, terwijl de zorg wel voor iedereen bereikbaar moet blijven. We houden rekening met doelmatigheid, en treken dus aan de bel als een zorgverlener voor een aandoening veel meer behandelingen declareert dan andere zorgverleners (we gaan dan ook in gesprek waarom dat is) Uiteraard kijken we ook naar prijs om de premie binnen de perken te kunnen houden. Op basis hiervan is het een logisch gevolg dat er consequenties zitten aan het niet voldoen aan de minimale eisen. Het stimuleert mensen namelijk om naar een zorgverlener te gaan die niet aan deze peilers voldoet. Zou het voor jou alleen een prijskwestie moeten zijn FrankS?

Elze, het klopt dat de minister dit beoogde als bezuiniging.