Digitaal contact met je huisarts: iets voor jou of niet?

Bewerkt 
Expert

Skypen met je huisarts of een e-mailconsult? Voor sommigen een uitkomst, anderen gaan liever bij de huisarts langs. Als beleidsadviseur maak ik afspraken met huisartsen, bijvoorbeeld over service die zij bieden. Daarom ben ik benieuwd: welke afspraken zou jij belangrijk vinden om te maken met huisartsen?

Meer weten? lees meer over mijn werk in mijn blog.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Digitaal contact met je huisarts: iets voor jou of niet?

9 ANTWOORDEN

Re: Digitaal contact met je huisarts: iets voor jou of niet?

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik vind het belangrijker om te weten wanneer de huisarts op vakantie is en ik wil ook naar een vervanger als de eigen huisarts afwezig is, ( ook bij niet hèle erge spoed). 

Ik wil graag weten wat de huisarts aan (extra) kosten declareert: een enkel of dubbel consult of extra laboratoriumkosten?

Emailconsult zie ik niet veel in. Lijkt me ook erg veel tijd voor de huisarts in gaan zitten. Ik zoek liever zelf op internet. 

Groet, Feina.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik vind het belangrijker om te weten wanneer de huisarts op vakantie is en ik wil ook naar een vervanger kunnen als de eigen huisarts afwezig is, ( ook bij niet hèle erge spoed). 

Kunnen jullie daar betere afspraken over maken? 

Verder wil ik ook graag duidelijk weten wat er aan extra kosten gedeclareerd worden. Enkel of dubbel consult of extra laboratoriumkosten. 

Emailconsult zie ik niet veel in. Natuurlijk zou ik wel graag vanuit het buitenland in noodgevallen contact met de huisarts willen hebben, maar dan is telefonisch meestal ook goed genoeg. Eventueel de mogelijkheid voor skype ivm sparen telefoonkosten.

Groet, Feina.

Nieuwkomer
Lijkt me een heel goed plan! Voor sommige klachten kan dat best en bovendien stel je contact met de huisarts wellicht minder snel uit. Contact wordt laagdrempeliger.

Bezoeker

Mijn ervaring is dat je dan nog langer wacht op een antwoord. Het is al een ramp als ik via mail mijn recept bestel. Steeds kom ik in de apotheek en hebben ze de mail niet verwerkt. Ook mijn bloeduitslag liet 5 dagen op zich wachten. Dan moet ik nog een afspraak maken om bij de arts terecht te kunnen. Doe ik dat via de mail wacht ik nog eens 7 dagen voordat ik terecht kan bij mijn arts.

Expert

Bedankt voor jullie reacties op dit item!

Even een reactie op een paar punten die worden aangegeven:

- persoonlijk contact is absoluut belangrijk, dat kan ook niet worden vervangen door e-mail consult of een gesprek via Skype. En het is natuurlijk wel de bedoeling dat daarmee de service van de huisarts omhoog gaat. Als je daardoor nog langer moet wachten op een antwoord, dan heeft het geen meerwaarde. Dus de huisarts die dit wil afspreken met ons, moet er wel rekening mee houden dat patienten ook een snelle service terug verwachten van hem/haar. Dat is een belangrijk punt voor ons om mee te nemen in de gesprekken met de huisartsen.

- Helemaal mee eens wat wordt aangegeven over het goed informeren over als de huisarts met vakantie is. De beroepsvereniging LHV heeft hier ook richtlijnen voor opgesteld waar huisartsen aan moeten voldoen. Je mag dus van je huisarts verwachten dat hij je goed informeert, bijvoorbeeld via de website, wanneer hij met vakantie is en waar je tijdens zijn vakantie terecht kunt.

- Via "mijn zilveren kruis"  kan je zien welke kosten de huisarts voor je heeft gedeclareerd bij ons (bv enkel consult, dubbel consult) en wat de kosten zijn van een laboratriumonderzoek. De kosten voor laboratoriumonderzoek kan je nu vooraf ook zelf bekijken via de prijszoeker op onze site, zodat je ook weet wat dit betekent voor je eigen risico.

Met vriendelijke groet,

Erik Koekoek

Fanatiekeling

@Erik Koekoek " Je mag dus van je huisarts verwachten dat hij je goed informeert, bijvoorbeeld via de website, wanneer hij met vakantie is en waar je tijdens zijn vakantie terecht kunt." 

Ik had een vervelende ervaring met de vakantie van de huisarts. Ik wilde vanaf mijn vakantieadres een afspraak maken. Toen werd mij dit geweigerd, omdat mijn huisarts op vakantie was. Ook mocht ik geen afspraak maken bij een van de andere huisartsen. 

Dit vond ik erg vervelend. Zijn daar afspraken over?

Groet, Feina.

Community Manager

@Feina, wat was de verklaring van de assistente?

Bewerkt 
Fanatiekeling

Hoezo? Dit was het beleid van de praktijk: " alleen in geval van een spoedgeval wordt de eigen huisarts vervangen". Een afspraak over 4 dagen is per definitie geen spoedgeval."

Ik hoop dat de huisarts-contracten anders zijn, want dit  vond ik eigenlijk niet acceptabel. Ik was echt behoorlijk ziek en moest een paar dagen later naar een ander continent vliegen. 

Groet, Feina.

Moderator

Ik zie dat er inmiddels al wat dagen verstreken zijn na jouw laatste reactie, Feina. Ik wil je daarom laten weten dat Erik op de hoogte is van je vraag en een antwoord dus nog volgt. Vanwege de feestdagen duurt dit wat langer dan normaal. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.