Contracteringen 2017 voor Basis Zeker

Fanatiekeling

Ook bij Independer staat een waarschuwing voor de mogelijkheid dat niet alle ziekenhuizen voor de Basis Zeker, de natura-verzekering van Zilveren Kruis, gecontracteerd zullen worden. Het is nu donderdag 15 december. Welke ziekenhuizen zijn nog niet gecontracteerd?

Groet, Feina.
  • Verzekering

Contracteringen 2017 voor Basis Zeker

14 ANTWOORDEN

Re: Contracteringen 2017 voor Basis Zeker

Uitblinker

hoi feina,

laatste wat ik hoorde(13 dec) was dat er nog 4 ziekenhuizen niet getekend hebben,

maar dat het wel in de eindfase zit

Fanatiekeling

Het zou wel fijn zijn als de ongecontracteerde ziekenhuizen genoemd waren door Zilveren Kruis zelf.

De informatie heb ik verkregen uit de Zorgzoeker die bijgewerkt was tot 15 december 2016. 

Het betreft 5 fusie-ziekenhuizen, die 10 ziekenhuizen vertegenwoordigen ( plus bijbehorende dialysecentra). ( op 15 dec). 

1. AMC op 19 december wel gecontracteerd

2. Meander nog steeds niet gecontracteerd 21 dec   op 22 dec wel gecontracteerd

3. Treant zorggroep met ziekenhuizen in o.a. Hoogeveen, Emmen, Stadskanaal.....nog steeds niet gecontracteerd 21 dec     op 22 dec gecontracteerd.

4. Zuyderland ziekenhuizen Sittard , Brunssum, Heerlen, Kerkrade, ...    opmerking: per 16 december wèl gecontracteerd.

5. Flevoziekenhuis op 19 december wel gecontracteerd

Deze zijn dus nog niet gecontracteerd voor de Basis Zeker. Het lijkt me logisch dat klanten die een belang hebben bij deze ziekenhuizen hun verzekering opzeggen. Want wat moeten ze anders? 

Groet, Feina.

Fanatiekeling

Het is belangrijk om te vermelden dat de niet gecontracteerde ziekenhuizen wel gecontracteerd zijn voor ZilverenKruis-Ziezo-basis. Met andere woorden, polishouders van Basis-Zeker zouden kunnen uitwijken naar Ziezo-Basis. Alleen bestaat daar dan het gevaar dat de ziekenhuizen halverwege het jaar hun contract verliezen tengevolge van het vastgelegde omzetplafond: als Ziezo-zorgverzekering meer verzekerden trekt dan verwacht, dan zal dit zeker gebeuren.  (Dit is aangepast omdat Zilveren Kruis zegt dat eventuele omzetplafonds voor Ziezo en Zilveren Kruis gelijk zijn. )

Groet, Feina.

Community Manager

@Feina Ik vind je reacties soms positief kritisch en soms negatief kritisch. De manier waarop je zegt dat we informatie verbergen vind ik negatief en klopt ook niet. Ik moet je wel nageven dat je je goed inleest en de zorgzoeker goed hebt gebruikt. Dat is ook de plek waar verzekerden kunnen controleren of een ziekenhuis gecontracteerd is.

Er zijn verschillende redenen waarom we niet apart communiceren welke ziekenhuizen er nog niet gecontracteerd zijn. De belangrijkste reden is dat er nog onderhandeld wordt en dat de situatie per dag kan veranderen. Zo was het lijstje wat je gisteren maakte twee dagen geleden inderdaad nog actueel maar zijn de Zuyderland ziekenhuizen inmiddels gecontracteerd. Het is dus vanuit het belang om juiste en actuele informatie te verstrekken handig om dit op één plek te doen. We kiezen ervoor om de zorgzoeker daarvoor in te zetten.

Een tweede reden is dat verzekerden kijken naar de regio of naar het ziekenhuis waar zij naar toe willen, niet naar alle ziekenhuizen in Nederland. In algemene zin communiceren over alle ziekenhuizen biedt voor veel verzekerden dan ook geen relevante informatie en zorgt misschien zelfs voor onrust die niet nodig is. Effectiever is de zorgzoeker up to date te houden zodat alle verzekerden daar de actuele status van de contractafspraken kunnen vinden. Als we er met een ziekenhuis echt niet uitkomen dan informeren we alle verzekerden in de regio hierover. Denk hierbij aan wat er een paar jaar geleden gebeurde rondom het Slotervaart ziekenhuis.

Voor onze Ziezo en Ziezo Selectief polis kunnen we al aangeven dat verzekerden zonder bijbetaling terechtkunnen (let op: eigen risico geldt hierbij wel). Dat betekent niet dat we alle contracten voor deze polis al rond hebben. We sluiten namelijk contracten voor alle Zilveren Kruis verzekerden samen (met wel een onderscheid tussen de natura-polis (Basis Zeker, Ziezo) en de budgetpolis (Basis Budget en Ziezo selectief)). Voor Ziezo hebben we de keuze gemaakt om aan te geven dat je bij alle ziekenhuizen (of alle geselecteerde ziekenhuizen voor Ziezo selectief) terechtkunt. Ook als we tegen onze verwachting in met een ziekenhuis geen contract zouden sluiten. Dat kunnen we doen, omdat Ziezo een redelijk kleine groep verzekerden heeft. Voor Basis Zeker (en Budget) kunnen we dat niet doen, omdat dat impact heeft op de onderhandelingen met ziekenhuizen. Als we een minder gunstig contract kunnen afsluiten, dan is dat nadelig voor onze verzekerden. Het verband dat je legt met omzetplafonds is niet aan de orde, omdat er geen apart contract is voor Ziezo en Basis Zeker.

Voorbijganger

Wat is een slimme keuze zodat ik volgend jaar toch in het Meander terecht kan?

Toch maar overstappen naar Basis Exclusief of Basis Zeker behouden en gokken dat het goed komt?

Fanatiekeling

- Een ander mogelijkheid is overstappen naar Ziezo-basis. Het nadeel is dat je gedwongen van een online-apotheek gebruik moet maken.

- Nog een andere mogelijkheidSmiley Verrastpzeggen. Je hebt tot 1 februari de tijd om een andere verzekering te kiezen ( of dezelfde). 

- de Basis Exclusief is ook geen slechte optie. Maar mocht Meander echt geen contract krijgen, dan lijkt me het gesteggel met Zilveren Kruis over de vergoeding van alle ziekenhuisrekeningen niet handig.

Groet, Feina.

Webcare

Hoi Webstar, Meander in Amersfoort is gecontracteerd voor Basis Zeker in 2017. In de Zorgzoeker kun je dit nakijken.

Daarmee zijn  weer net zoals in 2016 alle ziekenhuizen gecontracteerd voor Basis Zeker in 2017.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger

Beste Feina & Pauline,

Bedankt voor jullie reacties. Ik had vanochtend nog gekeken, maar toen was dit nog niet aangepast.

Wel blijf ik het vreemd vinden van Zilveren Kruis dat ze pas zo laat een deal kunnen sluiten met Meander, terwijl andere verzekeraars dit allang geregeld hebben. Verleden jaar duurde dit ook al zo lang. Het neigt er naar om klanten toch voor een duurdere verzekeringsvorm te laten kiezen. Daarbij is ook de communicatie naar buiten erg slecht. Nergens valt na te lezen wat de status is en medewerkers aan de telefoon kunnen ook helemaal niets vertellen. Geef b.v. aan dat gesprekken zich in een afrondende fase bevinden en dat er mogelijk voor de kerstdagen een akkoord kan worden getekend. Het zou mij niet verbazen als vele personen de gok niet willen nemen en de overstap hebben gemaakt naar een andere verzekeraar.

Webcare

Allereerst laat ik je weten dat we je graag zien op de community Webstar.

We doen ons uiterste best om alle ziekenhuizen zo snel mogelijk te contracteren. De gesprekken beginnen al in april. De onderhandelingen zijn altijd lastig. Ziekenhuizen willen meer geld, door dat zij bijvoorbeeld in het voorgaande jaar minder patiënten hebben gehad.

Wij willen de kosten zo laag mogelijk houden en kijken naar nieuwe initiatieven.

Een voorbeeld hiervan is dat bepaalde controles ook door de huisarts uitgevoerd kunnen worden. Hierdoor hoeft de klant minder te reizen, maar heeft het ziekenhuis minder patiënten. Kortom, de belangen van het ziekenhuis en van ons niet altijd hetzelfde.

Wij geven geen informatie over de status en doen geen toezeggingen over een akkoord. Dit kan enkel tot onduidelijkheid leiden en onze collega's Zorginkoop zijn in een onderhandelingsfase zorgvuldig aan het wikken en wegen.

Het gaat tenslotte niet om welk koekje bij de thee.

De update van de Zorgzoeker is enige optie om de contractering te checken in de spannende laatste weken waarop de puntjes op de i worden gezet.

We zijn er gelukkig weer uitgekomen met contractering  van alle ziekenhuizen voor Basis Zeker voor 2017.

Ik wens jou alvast hele fijne feestdagen en zie je graag terug op de community.

groetjes Pauline

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Uitblinker

hoi @webstar,

Hou er ook rekening mee dat het niet altijd aan ZK ligt dat het zo lang duurt, bij meander was het toch echt het ziekenhuis wat voor het probleem zorgde.

Wees blij dat ZK niet gelijk ja heeft gezegd terwijl meander meer vroeg dan waar ze "recht" op hadden.

Zou een beetje raar zijn als zk de enige zou zijn die een financieel gat zou helpen dichten bij het ziekenhuis terwijl andere verzekeraars dat niet deden.

Steun zou dat toch echt van alle verzekeraars moeten komen naar rato en niet vanaf 1 verzekeraar.

Groet mike

Webcare

Hoi Mike, hoe is het met je? Mooi dat ik je op deze plek nog even het allerbeste kan wensen voor het nieuwe jaar voor jou en je gezin.

Groetjes en thnx voor alle activiteit weer in 2016 op de community!

Pauline

Voorbijganger

Beste Pauline,

Ik snap dat het allemaal een stuk complexer is dan de meeste mensen denken. Een stukje communicatie naar de mensen die volop in de keuze- en overstapstress zitten zou een stuk helpen. Ik ben in ieder geval tevreden hoe dit in deze community serieus wordt opgepakt. Ik heb inmiddels de overstap gemaakt en ben vanaf 1 januari lid van ZK. 

Ik wens iederen alvast fijne kerstdagen en natuurlijk een heel gezond 2017.

Webcare

Warm welkom Webstar. Fijn dat je begrip hebt voor de complexiteit van onderhandelingen en contractering. Maar ook begrip voor jouw mening dat de overstapstress het er niet leuker op maakt. Vinden wij ook, vandaar dat onze bikkels er echt alles aan gedaan hebben vóór de Kerstdagen helderheid te hebben met een positief resultaat.

Laat nog eens horen hoe het je bevalt bij ons, loop je ergens tegenaan, je weet ons te vinden. We zijn blij je te mogen begroeten bij ons en dank voor je lieve compliment over onze antwoorden op de community. Blijf je vooral overal mee bemoeien!

grtz,

Pauline

Uitblinker
Hoi @Pauline,
Ook voor jullie de allerbeste wensen voor 2017
Hier gaat alles best goed ;-)

Groet mike