Contractering 2016

Moderator

Er komen steeds meer vragen binnen over de contractering 2016. Daarom zullen we alle vragen over de contractering bundelen in dit topic.

Update: In 2016 kun je bij alle Nederlandse ziekenhuizen terecht met Basis Zeker en Basis Exclusief! Bekijk ook het nieuwsbericht

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.
  • Beleid
  • Ziekenhuiszorg (MSZ)

Contractering 2016

37 ANTWOORDEN

Nog niet alle contracten voor 2016 zijn rond. Wanneer is de volledige impact van de naturapolis duidelijk?

Nieuwkomer

Vreemd dat Zilv. Kruis mij een polis aanbiedt voor 2016 waarvan nog niet bekend is welke zorgverleners onder de polis vallen, terwijl de wettelijke termijn daarvoor al is verstreken. Wanneer is de volledige impact van de naturapaolis duidelijk?

Re: Wat stelt mijn verzekering voor?

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey Ben1, welkom op de community. Mooi dat je de weg hierheen hebt gevonden. We zijn inderdaad door de wet verplicht de status van de contracten uiterlijk 19 november kenbaar te maken. We hebben in de zorgzoeker dan ook de gecontracteerde zorgverleners staan waar al een overeenkomst mee is.

Met sommige zorgverleners zijn we er niet voor de 19e uitgekomen. We zouden inderdaad de 19e als harde datum kunnen aanhouden en het contracteringsproces kunnen stoppen. Dat lijkt me niet wenselijk voor onze verzekerden die baat hebben bij een zo breed mogelijke contractering. We updaten de zorgzoeker zoveel mogelijk als afspraken afgerond zijn. 

Re: Nog niet alle contracten voor 2016 zijn rond. Wanneer is de volledige impact van de naturapolis

Geregelde bezoeker

Enig idee wanneer de contracten voor 2016 wel rond zijn? Ik maak bijv. gebruik van zorgverleners uit de academische centra (Radboud en UMC Utrecht) en deze zijn nog niet gecontracteerd. 

Re: Nog niet alle contracten voor 2016 zijn rond. Wanneer is de volledige impact van de naturapolis

Webcare

Hoi @Nicole75begrijp hoe belangrijk dit voor jou is. UMC Utrecht is op dit moment nog niet gecontracteerd voor 2016. 

We zijn nog volop in gesprek en hopen weer net zoals in 2015 alle ziekenhuizen te contracteren voor de Basis Zeker Polis in 2016. Check dagelijks de Zorgzoeker die we iedere dag updaten met nieuwe informatie. Fijn dat je bij ons verzekerd blijft, hoe is het je bevallen, dit eerste jaar? 

groetjes,

Pauline

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Geregelde bezoeker

Hallo Pauline,

Het eerste jaar is goed bevallen. Snelle afhandeling van declaraties en aanvragen. Ik ben tevreden. Smiley Vrolijk

Ziekenhuizen 2016

Nieuwkomer

Volgens jullie website zijn jullie nog in onderhandeling met het ziekenhuis in mijn woonplaats (Zaans Medisch Centrum) over 2016.

Hoe lang kan dat nog duren?

En als jullie er niet uitkomen, hoeveel tijd heb ik dan nog om over te stappen naar een andere verzekeraar?

Want naar een ander ziekenhuis, wil ik niet...

Welk ziekenhuis voor welke kwaal?

Starter

Kan er een lijst op de site komen met daarin alle kwalen opgesomd en dan bij elke kwaal aangegeven in welke ziekenhuizen een volledige vergoeding wordt gegeven?

Iedereen kan dan zien hoe het zit en niemand hoeft meer te vragen of zijn favoriete ziekenhuis ok is of niet.

Het geeft niet als die lijst nog niet definitief is omdat er nog contracten worden afgeloten, hij kan dagelijks worden aangevuld.

Geregelde bezoeker

Klopt het dat er voor sondevoeding geen contract met Mediq Tefa is in 2016? Of zijn jullie nog in onderhandeling?

Webcare

@Nicole75 Het is op dit moment nog niet bekend of  Mediq Tefa gecontracteerd wordt voor deze vergoeding voor 2016 of dat wij hier nog mee in gesprek zijn. De Zorgzoeker wordt iedere dag bijgewerkt. Ik snap dat het belangrijk voor je is. Het enige wat ik je nu kan zeggen is blijf de Zorgzoeker in de gaten houden.

Webcare

Fijn om te horen @Nicole75. Dank voor je aardige compliment. :-)

Gecontracteerde ziekenhuizen in Groningen en Drenthe 2016

Nieuwkomer

Is het in 2016 niet meer mogelijk om voor een bestraling of behandeling naar het UMCG Groningen of naar de Springplank in Emmen te gaan voor oncologie prostaatkanker? 

Welke ziekenhuizen zijn gecontracteerd voor Basis Budget verzekering???

Nieuwkomer

Graag zou ik willen weten, welke zorgverleners en ziekenhuizen zijn gecontracteerd voor 2016. Als ik dit opzoek via jullie site. Krijg ik niets te zien. Alleen dat jullie er voor 19 november uit zouden moeten zijn.

Dit is niet goed als je twijfelt over Basis Budget of Basis Zeker verzekering!!

Graag spoedig bericht hierover.

Re: Gecontracteerde ziekenhuizen in Groningen en Drenthe 2016

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hi @Janine1, hoe lang zoiets duurt is moeilijk te zeggen. We maken eht bekend als we eruit zijn. We snappen dat zoiets onzeker is voor jou. Je kan sowieso voor je lopende behandeling nog in het ziekenhuis terecht en voorheen hebben we in dit soort situaties een overgangsregeling toegepast. Ik raad je aan de komende tijd de zorgzoeker in de gaten te houden. 

@Sanihan, de ziekenhuizen die in de zorgzoeker te vinden zijn kun je aanklikken. Er staat dan ook welke afdelingen er zijn gecontracteerd. Op die manier hopen we duidelijkheid te verschaffen.

@Britta1 we zijn met deze ziekenhuizen nog in gesprek. We gaan er vanuit dat we alle ziekenhuizen contracteren. Ik raad je aan net zoals Janine de zorgzoeker in de gaten te houden. Voor lopende behandelingen kan je sowieso in hetzelfde ziekenhuis terecht. 

Starter

Sorry Jeppe, dat is geen antwoord op mijn vraag. Bovendien kan ik in de Zorgzoeker geen ziekenhuis opgeven zoals je me aanraadt.

Via de Zorgzoeker is het in theorie mogelijk om de gewenste informatie te verkrijgen, maar dan moet je voor alle kwalen en dan bij alle relevante postcode gebieden zoeken en de ziekenhuizen noteren. Dat moet je vervolgens elke dag doen omdat jullie de Zorgzoeker geregeld bijwerken.

Waartom niet even een bestandje op de site en iedereen is geholpen???

Is er misschien een lijst van alle kwalen waarbij jullie onderscheid maken of ze vergoed worden of niet? Ik kan me dan beperken tot de klachten waarvan ik het het meest belangrijk vindt om een goed ziekenhuis te kunnen kiezen.

Medewerker

@Sanihan: Ik kan me goed voorstellen dat je duidelijkheid wilt hebben, misschien leggen we het niet goed uit.

In onze zorgzoeker kun je niet alleen zoeken op ziekenhuis, maar ook op afdeling zelf, bijvoorbeeld Gynaecologie of Neurologie. Je vindt dan een lijst met ziekenhuizen in de buurt waar je terecht kunt. Elk ziekenhuis heeft weer andere afdelingen. Het is (gelukkig) niet mogelijk om te zoeken op aandoening, omdat er dan een hele lange lijst zou ontstaan, waarbij de aandoening niet altijd te koppelen valt aan één afdeling. Zoeken op afdelinig is dan ook het meest effectief.

korte uitleg: onze zorgzoeker is dus die lijst waar je naar op zoek bent.

Hieronder nog een aanvulling op de contractering van de ziekenhuizen en onze polissen

Basis Zeker & Basis Exclusief
Voor de Basis Zeker en de Basis Exclusief zijn we nog in onderhandeling een aantal ziekenhuizen. We maken dat zo snel mogelijk bekend en net als vorig jaar denken wij weer alle ziekenhuizen te contracteren met de Basis Zeker en de Basis Exclusief. Wij updaten onze Zorgzoeker elke dag met de laatste contracten: http://zorgzoeker.zilverenkruis.nl/.

Vorig jaar wisten wij het op 8 december, wij zitten er bovenop.

Basis Budget
Deze ziekenhuizen zitten niet in de Basis Budget, zie hier de lijst van gecontracteerde ziekenhuizen die daar wél in zitten:

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/zorgverzekering/basisverzekering/Paginas/Basis-Budget-zieke...

Fanatiekeling

Het beste advies is volgens mij om de zorgverzekering op te zeggen als de lijst nog onduidelijk is in december. 

Mocht er naderhand toch duidelijkheid komen, kun je toch weer voor Zilveren Kruis kiezen, want je hebt tot 1 februari de tijd om een nieuwe zorgverzekeraar te kiezen. Maar omdat opzeggen vóór 1 januari moet, is het beter om alvast in december op te zeggen. Daarmee neem je het zekere voor het onzekere. 

Groet, Feina.

Waar kan ik in 2016 naar toe met een Basis Budget polis?

Nieuwkomer

Het ziekenfonds doet er lang over om contracten met de ziekenhuizen af te sluiten. Nu moet ik straks voor een ziekenhuis ruim 45 minuten rijden omdat het zilveren klruis langzaam is met het afsluiten van de contracten. Ik kan dan wel km vergoedingen declareren maar dat maak alles weer onnodig duur. Om toch dichtbij naar een ziekenhuis tekunnen moet ik weer de normale basis afsluiten maar dat kost weer 13 euro per maand meer. 

Door dit geneuzel worden de klanten de dupe. Waarom zilveren Kruis wachten jullie zolang, en als ik besluit om ge gewone basis zeker te nemen en jullie hebben de contracten in januari / februari afgesloten, kan ik dan weer terug naar de basis budget?

Re: Waar kan ik in 2016 naar toe met een Basis Budget polis?

Community Manager

@FredJanssen De contracten voor de Basis Budget polis zijn voor 2016 rond. In 2016 hebben we met 56 ziekenhuizen en alle nevenvestigingen van een zieknhuis een contract voor de Basis Budget verzekering afgesloten. Met welke ziekenhuizen we een contract hebben vind je hier. De afweging is dan of je je er prettig bij voelt om langer te reizen wanneer je zorg nodig hebt of toch dichterbij terecht wilt kunnen. Dan is de Basis Zeker inderdaad een betere maar iets duurdere optie. 

Voor de Basis Zeker zijn we nog in onderhandeling maar we verwachten op korte termijn wel te communiceren wat de uitkomst ervan is. De reden dat dit tijd kost heeft te maken met de onderhandelingen die we voeren met een ziekenhuis. Dat gaat onder andere over budgetten. Zodra we het eens zijn sluiten we een contract. Soms lopen onderhandelingen stroever en dan kost het helaas meer tijd. Zilveren Kruis heeft inmiddels meer dan 80% van de contracten afgesloten en loopt daarmee voor op alle andere verzekeraars.

KNO arts

Nieuwkomer

Mijn vrouw moet voor februari 2016 voor controle weer naar de KNO arts.
Nu is er door het ziekenhuis gezegd, dat Zilveren Kruis nog geen contract heeft voor 2016.
Worden de behandelingen/controle's bij de KNO arts nog wel vergoed in 2016?