Behandelgegevens ziekenhuis inzien via het internet: handig of liever niet?

Moderator

Vanochtend lazen we op NOS.nl: "Een kwart van de ziekenhuizen biedt patiënten de optie online de eigen gegevens in te zien via een patiëntenportaal. 60 van de 82 ziekenhuizen heeft zo'n portal nog niet."

Onderzoeker Johan Krijgsman zegt dat een kwart een goed begin is, maar dat er nog een flinke slag te slaan valt. Hij denkt dat het een goede zaak is om patiënten meer inzage te geven. "Als patiënten hun eigen gegevens inzien, raken ze meer betrokken bij de behandeling en krijgen ze meer regie en verantwoordelijkheid."

Daarom zijn wij benieuwd: vind jij het belangrijk om je behandelgegevens online te kunnen inzien? Zo ja, wat wil je dan precies zien?

Behandelgegevens ziekenhuis inzien via het internet: handig of liever niet?

4 ANTWOORDEN

Re: Behandelgegevens ziekenhuis inzien via het internet: handig of liever niet?

Starter

Ik ben hiervan een groot voorstander. Inzien via internet van bloedwaarden na bloedonderzoek zou me dit jaar minstens 10 ritjes van 21km naar het ziekenhuis hebben bespaard, km s, tijd ,wachttijd, onnodig veel beslag leggen op tijd van medewerkers van het Ziekenhuis . Vragen via de mail kunnen stellen en uiteraard via de mail antwoord krijgen op een moment dat  het de beantwoorder (arts) ook goed uitkomt en gelijktijdig vastligt in het dossier

Bewerkt 
Uitblinker

ja,

goed plan, mits natuurlijk wel op een veilige manier (DigiD inlog bv)
uitslagen bloedonderzoeken inzichtelijk bij elkaar kunnen zien, nu krijg ik nog te vaak een onjuiste interpretatie van de POH, zij vindt het dan mooie waardes, terwijl in de praktijk de waardes achteruit gegaan zijn(voorgaande waardes waren dus nog mooier)

en ook belangrijk om in te kunnen zien wat er nu daadwerkelijk in de gegevens staat, de laatste keer dat ik een groot deel van de gegevens doorgenomen heb met een co-assistente, bleek er toch nog verrassingen in te zitten (uitslag die ik nooit gehoord had)

kortom, handig als controlerende functie, maar ook als centraal geheugen als ik even iets "vergeten" ben.

de kritiek dat patienten gegevens niet goed zouden kunnen interpreteren is deels waar, maar je kunt er als ziekenhuis ook voor zorgen dat de gegevens er dan dus op een patientvriendelijke en goed te interpreteren manier op de site staan

groet mike

Moderator

Interessant om jullie reacties te lezen @Youp en @diadino24

In de situatie van Youp scheelt het inderdaad wel wat tijd en geld. In je reactie heb je het over het beantwoorden van e-mails en dan vooral het moment. Dat het voor de arts (of de gene die de e-mail beantwoord) dan ook goed uitkomt. Heb je ervaringen dat het ooit anders is gegaan? 
Met betrekking tot het e-mail contact, hoeveel tijd zou er overeen mogen gaan voordat je een antwoord krijgt van het ziekenhuis?

Mike de situatie die jij omschrijft lijkt me ook vervelend zeg! Dan mist het toch een stukje perspectief. Gelukkig zag jij het zelf gebeuren. Ik kan me ook goed voorstellen dat sommige mensen, die bijvoorbeeld nog niet zo veel ervaring hebben met alle waardes, dit niet zien gebeuren. 
Ik moest bij het lezen van je verhaal ook denken aan een topic van een jaar geleden. Over het inzien van je medische dossier en foutjes die daar toen zijn gemaakt. Toch een stukje controle wat je op deze manier krijgt. 

Al met al, goed te begrijpen waarom jullie voorstander zijn. Dat ben ik zelf ook Smiley Vrolijk 

Zou het aanwezig zijn van dit patiëntenportaal ook een extra reden zijn om voor een ziekenhuis te kiezen? 

Uitblinker
Hoi @Eva S.,
Het zou wel een pluspunt zijn als ze een patientenportal hebben, maar het niet hebben hiervan is voor mij geen reden om een ander ziekenhuis te kiezen, afstand is dan weer een andere drempel.
Heb op dit moment wel mailcontact met orthopeed, krijg dan weliswaar niet direct antwoord, maar in de autoreply staat wel weer netjes dat als de vraag urgent is, je beter even kan bellen(ik heb geen haast dus, klachten lopen niet weg, maar zijn niet urgent).
Mail met hun is net even directer, komt aan op de poli en als je belt krijg je meestal iemand die meer over afspraken gaat dan daadwerkelijk op je probleem in kan gaan