Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Afhandeling ingediende nota

Bewerkt 
Starter

Ik vind het jammer dat ik zo lang moet wachten om mijn vergoeding. Daags na elkaar stuur ik iets naar jullie op. Eerst een declaratie (1, op 16 januari) en de volgende dag een verklaring van mijn arts tbv een eerdere declaratie (2, op 17 januari). Van nummer 1 kreeg al vrij snel bericht (21/01) dat ik geen recht op vergoeding had. Op zich prima, geen probleem. Van nummer 2, weet ik dat wel recht heb op een vergoeding (ik miste alleen nog de bewuste verklaring) en nu blijft dat maar duren. In een chatmoment met één van de medewerkers, werd mij al gezegd dat mijn verklaring binnen was gekomen, maar dat de betaling nog wel even op zich liet wachten. 
Het schuurt wel een beetje, dat als de klanten aan Zilveren Kruis moeten betalen, dat heel snel weten en moeten overmaken, maar omgekeerd als ik recht heb op een vergoeding dat dat opeens veel langer duurt.
Zilveren Kruis wil haar geld snel... dat wil ik ook graag.
Kunnen we hier nu niet een snelle actie van maken?

Hartelijke groet,
Angela

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Afhandeling ingediende nota

OPGELOST
3 ANTWOORDEN

Re: Afhandeling ingediende nota

Webcare
Hoi Angela,

Wij proberen declaraties altijd binnen 10 werkdagen na ontvangst af te handelen en uit te keren. En dat lukt het merendeel van de tijd ook.

Echter, soms sturen mensen massaal declaraties in voor een bepaalde zorgsoort. Dan ligt er een werkvoorraad en dan kan het zijn dat het wat langer duurt alvorens wij jouw nota kunnen afhandelen. Bedenk dat wij enkele miljoenen verzekerden hebben.

Ik begrijp dat het vervelend is dat je soms een bedrag wat je tegoed hebt niet linea recta op je rekening hebt staan. Wij proberen ook in dit geval zo snel als wij kunnen jouw vergoeding naar jou over te maken!

Groetjes,
Jeroen

PS: ik heb de titel van jouw post aangepast, zodat dit het onderwerp van jouw vraag iets scherper weergeeft. Zo kunnen mensen in de toekomst jouw vraag en mijn antwoord hierover ook makkelijker vinden!

Wordt lid om te reageren en deel te nemen aan deze community.

Starter
Beste Jeroen,

Hartelijk dank voor je antwoord. UIteraard is mij bekend dat jullie heel veel verzekerden hebben. Een vergoeding hoef ik ook niet linea recta op mijn rekening terug geboekt te hebben. Het viel me alleen op dat er zo'n verschil zat in de verwerking van de 2 gevallen. Je bent dan geneigd te denken dat er verschil ontstaat tussen declaratie mét en declaraties zonder vergoeding. Ik ken de situatie bij jullie administratie niet en velen met mij niet, het is dus voor ons als klant lastig in te schatten, waarom het één sneller behandeld kan worden dan het ander.

Mag ik je gelijk nog iets voor leggen? Ik heb ooit eens gevraagd om een kopie van een factuur n.a.v. een bezoek aan het Spaarne ZKH H'dorp. Die moest ik toen opvragen bij het ZKH. Daar kreeg ik de mededeling dat er vanuit het Spaarne in één grote run met hele stapel declaraties worden doorgezonden. Mijn specifieke factuur is dus niet los opvraagbaar was de boodschap.
Dat is toch eigenlijk een rare gang van zaken? Hoe kan ik als patiënt nu inzien of de uren/behandeling die door het ZKH aan jullie wordt ingediend, ook daadwerkelijk zo is verlopen in mijn ogen.
Daar werd mij gezegd, dat alles keurig en correct is ingediend.. Maar wie zegt mij dat er niet bv twee uur extra is berekend. Jullie als verzekering weten niet wat er zich heeft afgespeeld tussen ZKH en patiënt en jullie berekenen zonder wederhoor die kosten 'blind' op ons (de klant). Zo kunnen jullie toch ook flink bij de neus worden genomen?
Hoe vind die controle eigenljk plaats? 

Hartelijke groet,
Angela

Bewerkt 
Medewerker

Hallo Angela,

Ik snap je verwarring en zal daarom in het kort uitleg geven over het proces van nota-afhandeling. Wanneer er nota?s bij ons binnenkomen, worden ze direct gescand. Vervolgens zal een groot deel van de nota?s digitaal worden afgehandeld door een computer, dit gaat zeer snel. De nota?s die niet digitaal afgehandeld kunnen worden zullen handmatig beoordeeld moeten worden, dit zal langer duren en zeker wanneer er veel nota?s binnen zijn gekomen. Zoals je aangaf moest je voor de 2e nota een verklaring van de arts sturen, deze zal handmatig beoordeeld moeten worden.

Wat betreft de ziekenhuisnota klopt het wat het ziekenhuis aangeeft. We krijgen van hun een groot bestand met nota's van verschillende verzekerde. De declaratie bestaat uit een code die voor de desbetreffende behandeling staat. Aan deze codes zit een bedrag gekoppeld en of er dan 1 of 2 uur behandeld is maakt voor het bedrag niet uit. Op deze manier worden de mensen die meer zorg voor een behandeling nodig hebben niet extra belast. Stel dat het zetten van een gebroken been 1000,- kost dan zal dit worden vergoed, of de arts er nu 1 of 2 uur mee bezig is geweest.

We voeren continu controles uit en mocht er iets opvallen, zullen we dit grondig onderzoeken. Zoals je begrijpt kunnen we dit niet bij elke nota doen. Om jou als verzekerde toch inzicht te geven in ingediende declaraties sturen we de declaratieoverzichten waarin we het eigen risico vragen. Daarnaast kun je ook inloggen in ?Mijn Zilverenkruis?, hier kan je dan de ingediende declaraties zien. Wanneer iets jou opvalt, zullen we samen naar de nota gaan kijken. Als blijkt dat de nota onterecht zou zijn kunnen we navraag bij het ziekenhuis gaan doen. Het ziekenhuis blijft wel degene die de volledige uitleg over de nota kan geven, zij hebben immers de behandeling uitgevoerd.

Geeft mijn uitleg wat meer helderheid over het declaratieproces?

Groet,
Michiel

Update 17-11-2015: 

De status van je declaraties kunt je ook terug zien via Mijn Zilveren Kruis omgeving bij zorgverbruik