Vergoeding osteopatie

Bewerkt 
Nieuwkomer

Goedemiddag,

ik wil graag gebruik maken van de osteopaat.

Heel bijzonder is dat de dagvergoeding 40 euro per dag is maar dat er geen osteopaat is die zo weinig vraagt.

Gelukkig (zou je zeggen) betaal ik veel premie omdat ik aanvullend met 3 sterren verzekerd ben...geen probleem?!!!
Dus wel; ik krijg tot 650 euro per jaar vergoed maar max dagtarief is 40 euro. Ik heb 3 behandelingen nodig ongeveer, kom dus niet aan die 650 euro maar moet wel per consult fors bijbetalen.

Ergens klopt er hier iets niet.......

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Vergoeding osteopatie

4 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding osteopatie

Webcare

Goedemiddag! 

Terechte vraag die je stelt, graag geef ik antwoord waarom er hiervoor gekozen is @Janet1

Osteopathie valt onder de vergoeding van alternatieve geneeswijze. Deze zorg is niet medisch noodzakelijk, om die reden is het opgenomen in de aanvullende verzekering.

De aanvullende verzekering biedt verschillende dekkingen. Waarvan alternatieve geneeswijze een onderdeel is. Wanneer je voor alle zorgsoorten uit de aanvullende verzekering een maximale dekking biedt (in dit geval de dagvergoeding weglaat). Dan is de vergoeding vele malen sneller verbruikt. Wanneer je kijkt op individueel niveau, zou dat niet veel uitmaken. Maar wanneer je kijkt naar alle verzekerden is dit bedrag enorm. Hierdoor stijgen de uitgaven ten opzichte van de premie. Daaropvolgend stijgt de premie van de aanvullende verzekering, om nog rendabel te kunnen zijn.

Stijgt de premie, neemt het aantal afnemers van de aanvullende verzekering af. Hierdoor valt de solidariteit weg. Dit betekent dat een aanvullende verzekering niet langer rendabel is en alleen nog wordt afgesloten door mensen die zeker weten dat ze de volledige vergoeding verbruiken. Zo vervalt het hele principe van verzekeren. Het afdekken van onverwachte kosten. 

Kort samengevat, het is een voorwaarden die ervoor zorgt dat de kosten beheersbaar blijven. 

Groetjes,

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.

Starter

Helemaal mee eens waarom geef je dan een max vergoeding? Dan heb ik liever dat jullie zeggen je krijgt een max bedrag van 450 euro en alles daarboven moet je zelf betalen. Nu betalen we 99 euro per keer en krijgen maar 40 euro terug. Ik pleit dus voor een max van 450 en zodra dat behaalt is dan krijg je niks meer. De premie die wij voor ons gezin per jaar betalen is al heel hoog en dan ook nog dit soort dingen zelf betalen! Ik vind het eigenlijk zeer triest dat dat moet. En de verzekeringsmaatschappijen maar hele hoge winsten maken. in 2014 418 miljoen!

Starter

Helemaal mee eens Janet!

Webcare

Dat zou kunnen, maar zoals Aaron al aangaf is osteopathie geen medisch noodzakelijke zorg. Dus is er een deel voor eigen rekening. Bovendien verwacht ik dat een osteopaat het bedrag van een behandeling hoger maakt als het toch voor 100% vergoed wordt.

418 miljoen klinkt als veel, maar dat valt mee als je nagaat dat er iedere maand 1,1 miljard aan zorgrekeningen betaald wordt. Daarvoor is gewoon een buffer nodig. Verder gaat gemaakte winst weer terug naar de zorg. Die informatie vind je hier: https://goo.gl/wuA2lc.

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.