Vergoeding acupunctuur 100%?

Nieuwkomer

Ik begreep dat je 100% acupunctuur vergoeding kan krijgen indien je een doorverwijzing hebt van je huisarts. Klopt dat? Dus als je behandeling 60 euro kost, is de vergoeding 40 euro per dag. En door de doorverwijzing van de huisarts is dat deel ook vergoed?

Vergoeding acupunctuur 100%?

2 ANTWOORDEN

Re: vergoeding acupunctuur 100%

Webcare

Goedemorgen Marianne,

Leuk dat je je eerste bericht op ons forum hebt gepost!

Helaas moet ik je teleurstellen, er is geen hogere vergoeding voor acupunctuur als de huisarts je heeft verwezen. Je krijgt maximaal €40 per dag vergoed als je een Aanvullend 2 sterren of hoger hebt en de acupuncturist lid is van de juiste beroepsvereniging. Je vindt de vergoeding en de juiste beroepsverenigingen hier nog eens terug. 

Mag ik vragen hoe het kwam dat je dacht dat je een hogere vergoeding kan krijgen? Heb je dat ergens gelezen? Als dit namelijk niet goed op onze website staat, moeten we dat natuurlijk wel veranderen.

Groeten,

Bas

Re: Vergoeding acupunctuur 100%?

Fanatiekeling

Ik heb gezocht of ik ergens een aanknopingspunt voor die veronderstelde 100% kon vinden, maar dat is niet gelukt.

Toch wil ik nog even reageren op de fout van die 100%. Want zo'n foute veronderstelling kan gemakkelijk veroorzaakt worden door bepaalde formuleringen in de polisvoorwaarden of op de website. 

Bijvoorbeeld bij vergoedingen die niet een bepaald percentage zijn. Een voorbeeld is de vergoeding van een restitutiepolis vergeleken met een naturapolis. Als er 100% vergoeding is, betekent dit soms niet dat de hele rekening vergoed wordt. Bijvoorbeeld als het tarief boven een bepaald maximum stijgt. Lager dan dit maximum is er volledige vegoeding (  100%). Het is mogelijk, dat dit ook ergens zo beschreven staat voor acupunctuur . De vergoeding is dan 100% zolang de rekening onder die grens van €40 blijft. Maar dit zou nooit zo beschreven mogen worden. 

Ik hoop dat mijn bedoeling zo duidelijk is:

Volgens mij kan de omschrijving "100% vergoeding " in bepaalde gevallen tot ernstige vergissingen leiden. Een ander geval waar dit speelt is de vergoeding voor spoedeisende zorg in het buitenland. Vaak staat hier 100%, maar in werkelijkheid wordt echt niet de hele buitenlandse factuur vergoed. 

Groet, Feina.