Vergoeding Neurofeedback

Bewerkt 
Voorbijganger

Ik wil voor mijn zoon gaan starten met neurofeedback, ik heb al geïnformeerd en ben hier voor verzekerd. Echter, jullie geven aan dat julli maximaal 40 euro per dag vergoeden. Nu kost de behandeling 55 euro per week, dit is dan één behandeling. Houdt dit in dat ik zelf de andere 15 euro iedere week moet betalen? Of maken jullie eerst mijn potje van 750 euro op? Ik hoop dat laatste want anders wordt het onbetaalbaar, terwijl mijn zoon hier (hopelijk) enorm veel baat van zal hebben.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Vergoeding Neurofeedback

9 ANTWOORDEN

Re: neurofeedback

Bewerkt 
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hi Luna78, welkom op de community! Het klopt dat wij maximaal €40 per dag vergoeden voor alternatieve geneeswijzen. 

Helaas is er echter geen vergoeding voor Neurofeedback, hierover hebben we geen afspraken gemaakt met beroepsverenigingen om dit op te nemen in de vergoedingen van alternatieve geneeswijzen. 

Re: Vergoeding neurofeedback

Bewerkt 
Voorbijganger

Dat is vreemd, want ik heb contact gehad met een medewerker van jullie en zij gaf aan dat ik wel een vergoeding krijg voor neurofeedback omdat ze zijn aangesloten bij VBAG en NVPA.

Webcare

Hey @Luna78,

Dat je dit antwoord hebt gekregen aan de telefoon is inderdaad vreemd. Het bovenstaande antwoord van mijn collega is het juiste antwoord. Voor alternatieve geneeswijze geldt dat er een aantal verschillende disciplines vergoed worden door ons. Neurofeedback wordt niet vermeld in de lijst met disciplines. Om deze reden is het ook uitgesloten van vergoeding. Welke disciplines wel precies vergoed worden vind je via deze link.

Zou ik jou wel mogen vragen om mij of Jeppe een privébericht te sturen met je relatienummer en geboorte datum? Dan kan ik het e.e.a. rechtzetten met mijn collega. Belangrijk is dat je via de community hetzelfde antwoord moet kunnen verwachten als aan de telefoon! Is dit niet het geval dan is dat inderdaad vreemd!

De reden dat wij neurofeedback uitsluiten van de vergoeding heeft te maken met de onderhandelingen die plaats vinden tussen ons en de beroepsvereniging. Tijdens deze gesprekken heeft de beroepsvereniging de behoeften van de patiënt in kaart gebracht. Op basis van deze behoeften (data) wordt bepaald welke behandelingen wij vergoeden. Kortom, hoe meer patiënten gebruik maken van behandeling X, hoe belangrijker voor ons om deze vergoeding in het pakket op te nemen. Dit krijgen wij door via de beroepsvereniging en doen wij in overleg met hen. 

Groetjes,

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.

Voorbijganger

Hoe kan ik een privébericht versturen? Dan zal ik mijn gegevens even doorgeven.

Het is wel raar want via de chat had ik door gegeven dat de praktijk aangesloten is bij VBAG, NVPA en RBCZ.

Je collega liet zien dat VBAG en NVPA in jullie vergoedingen lijst staan.

Webcare

@Luna78Het klopt dat we de VBAG en NVPA in onze lijst aan beroepsverenigingen hebben staan, alleen hebben we geen afspraken gemaakt voor neurofeedback met hen zoals hierboven beschreven door mijn collega. 

Je stuurt een privébericht door op mijn naam te klikken, naar mijn profiel te en dan rechtsboven de knop "X als vriend toevoegen" te kiezen voor de optie privébericht

Pleidooi voor opnemen neurofeedback

Voorbijganger

De argumentatie om neurofeedback niet op te nemen (elders in het forum) vind ik zeer zwak. De resultaten liegen er niet om en veel mensen hebben baat bij deze therapie.

Re: Pleidooi voor opnemen neurofeedback

Moderator

Hoi Ilse, 

Ik heb je post verplaatst naar het topic wat gaat over neurofeedback. Is dat ook het topic waarover je spreekt? 

Begrijp uit je reactie dat je veel goede dingen hoort over deze behandeling, vooral gezien het resultaat. Heb je er zelf ook ervaringen mee? 

De onderbouwing is zwak, geef je aan. Het algemene thema in de onderbouwing is klantbehoefte. Een quote van mijn collega, die dat duidelijk aangeeft:  

Kortom, hoe meer patiënten gebruik maken van behandeling X, hoe belangrijker voor ons om deze vergoeding in het pakket op te nemen. Dit krijgen wij door via de beroepsvereniging en doen wij in overleg met hen. 

Wat zijn je gedachten hierover? Hoe zouden we volgens jou moeten beslissen welke behandelingen we wel of niet vergoeden als alternatieve therapie? 

Re: Vergoeding Neurofeedback

Voorbijganger

Je hebt mijn 'post' bij neurofeedback als onderwerp geplaatst. Niet helemaal terecht om het tussen vragen te zetten als: 'Krijg ik het wel of niet vergoed'. 

Ik heb alleen een stelling geponeerd en was natuurlijk kort in mijn onderbouwing. Bij deze probeer ik dat alsnog te doen.

Wat mij betreft is het al dan niet vergoeden van neurofeedback en andere succesvolle innovaties een beleidskwestie. Mijn vraag heeft een diepere laag en dat is: Hoe innovatief wil een ziektekostenverzekeraar zijn? Hoe kom je op het punt dat veel patiënten gebruik maken van neurofeedback? Met de argumentatie van ZKA gaat ZKA daar helemaal aan voorbij. 

Vaak heeft de gevestigde orde immers geen enkel belang om nieuwe behandelingen op te nemen in hun behandelingsrepertoire. 'Onbekend maakt onbemind' bestaat niet voor niets al jarenlang als gezegde. Een bepaalde conservativiteit is de mens niet vreemd en zeker als belangen conflicteren.

De gevestigde orde kan om allerlei redenen geen zin in vernieuwing hebben. Dat is al eeuwen zo en dat zal ook niet zo snel veranderen.

Wachten totdat veel mensen kiezen voor de behandeling doet me denken aan 'de kip en het ei' verhaal. Wat komt er eerst: veel mensen die kiezen voor de behandeling of het faciliteren dat zij überhaupt kúnnen kiezen voor de behandeling?

Nu kunnen mensen niet kiezen voor een behandeling die zijn waarde in (Amerikaans) onderzoek heeft bewezen voor ADHD en die in potentie succesvol is bij andere diagnoses. Dus worden zij gedwongen om jarenlang aan te modderen met behandelingswijzen die lang niet in alle gevallen succesvol zijn en/ of marginale resultaten laten zien. De kans om zich te laten behandelen met neurofeedback wordt ze ontnomen.

Het zou een ziektekostenverzekeraar sieren als zij innovatie en vernieuwing toejuichen en nieuwe (potentieel) succesvolle behandelwijzen waarnaar gefundeerd onderzoek plaatsvond en plaatsvindt opnemen in het pakket. 

Omdat neurofeedback bij mijn dochter (focus- en concentratieproblemen) -na jarenlang gemodder met psychotherapeutische behandelingen- zo succesvol bleek, heb ik al diverse kennissen verwezen naar neurofeedback. Voorzover zij de (financiële) mogelijkheden hadden, zijn zij overwegend positief over de effecten van neurofeedback. 

Het is nu helaas zo dat mensen met geringe financiële ruimte de kans wordt ontnomen om de kans te krijgen op een succesvolle behandeling, domweg omdat de behandeling niet wordt vergoed.

Re: Vergoeding Neurofeedback

Moderator

Hoi Ilse, 

Bedankt voor de reactie. Een duidelijk verhaal, met mooie argumenten waarom jij graag deze vergoeding terug zou willen zien. 

Wat fijn dat je dochter zulke goede resultaten heeft weten te behalen door middel van deze behandeling. Te begrijpen waarom je mensen verwijst naar neurofeedback. 

Je hebt gelijk, het is inderdaad een beleidskwestie. Wanneer vergoeden we een behandeling? En wat zijn de juiste argumenten om dit te bepalen? 

Ik heb je reactie in dit topic gezet, zodat we alles m.b.t. neurofeedback bij elkaar kunnen houden. Het klopt dat het nu zowel gaat over de reden van vergoeden, als de inhoud en uitleg van de vergoeding zelf. 

Waar ik zelf nog aan zit te denken, is het 'denk mee' onderdeel van onze community. Mensen kunnen daar ideeën inbrengen, zoals in dit geval de wens om deze behandeling op te laten nemen in de polisvoorwaarden. Mensen kunnen dan stemmen als ze het een goed idee vinden en zich mengen in het gesprek (meedenken). Gezien je laatste reactie lijkt me dat een mooi idee, genoeg argumenten om over in gesprek te gaan. Maar ook om zo ook wat dieper in de materie te duiken met behulp van een beleidsmaker die ook gaat over het wel of niet vergoeden van behandelingen alternatieve therapie. Die collega nodig ik dan uit om mee te kijken. 

Lijkt je dat wat? Maak dan een idee aan, of geef het even aan in dit topic. Dan voeg ik je reacties samen tot een idee!