Vergoeding LTO3

Nieuwkomer

Hallo,

Ik zou graag willen weten of er een vergoeding is voor LTO3 capsules. Dit zijn natuurlijke capsules die ook gebruik kunnen worden voor kinderen met Adhd en concentratiestoornis. Ik heb een aanvullend 3* en restitutiepolis. Betreft mijn zoon van 14. 

Vergoeding LTO3

14 ANTWOORDEN 14

Re: Vergoeding LTO3

Medewerker

Hey Uzeyir,

Voor de vergoeding van LTO3 capsules moet ik je helaas teleurstellen. Er is in geen enkel pakket die wij aanbieden een vergoeding opgenomen voor deze capsules. Er zijn zoals voor jou denk ik wel bekend veel andere medicijnen voor ADHD en concentratiestoornissen, echter hebben deze een hele andere samenstelling. Toch wel even nieuwsgierig hoe deze natuurlijke variant LTO3 werkt op jou zoon. Merken jouw zoon hier veel verschil in? Of zijn jullie is deze vraag ter info, om een weloverwogen keuze te maken? 

Groetjes, 

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.

Vergoeding 2017 voor ADHD medicatie LTO3

Nieuwkomer

Ik zou graag willen weten of er een vergoeding is voor LTO3 capsules in 2017.

Dit zijn natuurlijke capsules die vaak gebruikt worden voor kinderen met Adhd en concentratiestoornis.

We hebben dit middel al 3 maanden met succes gebruikt en willen er mee verder gaan. 

De pillen heb ik via https://www.smartvital.eu/ ingekocht met de kortingscode 7eecad maar vraag me af of deze door jullie wordt vergoed?

Ik heb een aanvullend 3* polis.

Het betreft voor mijn zoon van 11 jaar. 

Re: Vergoeding 2017 voor ADHD medicatie LTO3

Community Manager

Hoi Roly,

Begrijpelijk dat je even de check doet of dit vergoed wordt voor je zoon. Ik moet je helaas teleurstellen. Voor LTO3 is er geen vergoeding uit de basisverzekering en ook niet vanuit onze aanvullende verzekering. 

Ik heb je reactie in een ander topic gezet. Zoals je ziet stelde Uzeyir eerder dezelfde vraag. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Nieuwkomer

Met de volgende code: 98623c kan LTO3 met 5 euro korting besteld worden.

Met vriendelijke groet

Nieuwkomer

Hallo,

We zijn ondertussen al weer 2 jaar verder en wijzer geworden. Is er nu al wel een vergoeding voor dit product aangezien het veel beter voor het lijf is dan de chemische adhd-medicatie?

Medewerker

Welkom op de community @chantanellie. Goed dat je het nog even navraagt. Ik heb het even voor je nagekeken. De situatie is niet veranderd. Ook in 2019 is er geen vergoeding voor LTO3 vanuit de basisverzekering of vanuit de aanvullende verzekering.

Voorbijganger
Ik wil toch even reageren.
Het frustreert mij enorm dat de chemisch farmaceutische industrie in stand gehouden wordt door overheden en verzekeraars doordat er bijna alleen onderzoek naar die chemische middelen wordt gefinancierd door de 'belanghebbers'. Dit om dan later te kunnen zeggen onderzoek wijst uit..., wetenschappelijk bewezen...
Maar volstrekt natuurlijke ingrediënten en middelen worden altijd maar weer met het dooddoenertje afgewezen, 'niet wetenschappelijk bewezen dat het helpt'.
Wanneer hebben patienten en verzekerden zelf het eens meer voor het zeggen waar ze premie voor betalen? Die chemische zooi geeft vaak weer meer bijwerkingen en dat vergt dus weer een ander pilletje....
Om gek van te worden. Luister eens naar de mensen die uit eigen ervaring spreken!!!!!

Community Manager

Hoi @AlberthaBoogaard, bedankt voor je bijdrage en welkom op de community. Misschien vind je het leuk om jezelf voor te stellen in het 'Stel jezelf voor' topic.

Ik snap wat je zegt Albertha en denk dat er zeker minder aandacht is voor natuurlijke producten in onze maatschappij, dus ook in de farmaceutische industrie. Chemische producten kennen veel voordelen, zijn vaak effectiever, maar kennen ook nadelen, zoals bijwerkingen. Het is aan eenieder om zelf te kiezen of ze wel of geen gebruik willen maken van de medicatie die wel wordt vergoed. Voor niet-vergoede supplementen is die keuze er ook, maar dan zijn de kosten helaas voor eigen rekening. 

Voorbijganger
Precies wat ik bedoel. Het is een ieder vrij om te kiezen...
Maar hoeveel vrijheid heb je als de verzekeraar bepaald dat natuurlijke middelen niet vergoed worden. Je betaald al torenhoge premies en dan moet je ook nog zelf de medicijnen gaan bepalen. Blijkbaar willen de mensen toch een meer natuurlijkere weg bewandelen en af van al die chemie. Dan moeten verzekeraars daar ook op inspelen. Het is lang niet zo dat chemishe middelen veel of zelfs meer voordeel hebben. De bijwerkingen komen vaak veel later en zijn vaak ook voor de patiënt niet duidelijk afkomstig van de chemische middelen. Dat blijkt later als t te laat is pas. Maar daar zit t grote geld voor de industrie, de bonissen voor artsen en ga zo maar door. Het is en blijft politiek net als met zo veel. Dit heeft niets met zorg en welzijn te maken.

Community Manager

Hoi @AlberthaBoogaard. Ik denk dat de misvatting dan zit in welke vrijheid de zorgverzekeraar heeft in het vergoeden van medicatie. Medicijnen die vergoed worden vanuit de basisverzekering worden goedgekeurd door het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG). Daarna adviseert het Zorginstituut Nederland (ZiN) de minister of het medicijn in het Geneesmiddelen Vergoedingssysteem (GVS) opgenomen wordt op basis van werking, doelmatigheid en kostenefficiëntie. De minister maakt daarna de definitieve beslissing. De zorgverzekeraar voert dat beleid uit. Het is dus de overheid die bepaalt welke medicijnen vergoed worden vanuit de basisverzekering.

Als het gaat om vergoedingen uit de aanvullende verzekering, dan kan een zorgverzekeraar dat grotendeels zelf bepalen. Daar zou een dergelijke vergoeding wel in opgenomen kunnen worden. Zoiets bestaat bij ons voor alternatieve geneeswijzen en homeopathische medicijnen. LTO3 wordt echter gezien als voedingssupplement en niet als homeopathisch medicijn en valt daarom niet onder deze vergoeding.

Voorbijganger
Precies. Voedingstoffen zijn belangrijk maar soms niet voldoende en moet je extra supplementen nemen. Kankerpatiënten hebben veel baat bij zeer hoge concentraties vitamine C. Deze moeten voorgeschreven. Maar het gebeurt haast niet. Sterker nog men vertelt het niet en laat de doodzieke patienten in t ongewisse. Bewezen is dat ze zich veel beter voelen met hoge dosering vitamine C. De artsen weten het en toch kiezen ze voor bestraling en peperdure chemo. Want dat levert hún zoveel meer op!
Mensen worden dom gehouden en als marjonetten uitgespeeld door vooral overheden. Ministers en consorten die binnen lopen op onze kosten. Het is één corrupt systeem. En wij zijn de mieren die het in onze onschuld in stand houden.

Community Manager

Hoi @AlberthaBoogaard,

Volgens de 'richtlijnen oncologische zorg' is er nog veel onduidelijk over de effectiviteit van supplementen. Ik ga ervan uit dat het daarom niet wordt voorgeschreven. De gedachte dat alles ingegeven wordt door eigenbelang en geldbejag, of het artsen zijn, de overheid, de zorgverzekeraar of de farmaceutische industrie volg ik niet. Ik ga ervan uit dat de overgrote meerderheid van alle in de zorg werkzame mensen met de beste intenties werken aan het beter maken en gezond houden van mensen. We zijn allemaal mens, we beseffen ons allemaal dat gezondheid een kostbaar bezit is, en dat wij zelf, en onze naasten net zo goed ziek kunnen worden. En we gunnen iedereen volgens mij de beste zorg.

Nieuwkomer

Hoi allemaal,

Ik wil graag alleen even reageren. Ik hoor ook vele goede berichten over LTO3 misschien is er ergens een mogelijkheid dat dit toch door iemand van jullie aangekaart kan worden om toch vergoed of deels vergoed te kunnen worden?

Een keuze vrijheid hebben in chemische middelen of natuurlijke middelen zou er toch moeten kunnen zijn voor iedereen en zeker in deze tijd.

Met vriendelijke groet,

Edith

Community Manager

Hoi Edith,

Bedankt dat je de moeite hebt genomen om jouw mening mee te geven! Ik snap je vraag of opnieuw aankaarten een optie is. Het ontgaat ons ook niet dat dit topic redelijk wat reacties krijgt. Maar ik wil toch graag verwijzen naar het antwoord wat Raoul eerder heeft gegeven:

"Als het gaat om vergoedingen uit de aanvullende verzekering, dan kan een zorgverzekeraar dat grotendeels zelf bepalen. Daar zou een dergelijke vergoeding wel in opgenomen kunnen worden. Zoiets bestaat bij ons voor alternatieve geneeswijzen en homeopathische medicijnen. LTO3 wordt echter gezien als voedingssupplement en niet als homeopathisch medicijn en valt daarom niet onder deze vergoeding." 

Het komt er dus op neer dat dit voedingssupplement geen geregistreerd middel is. Niet in het geneesmiddelen vergoedingssysteem maar ook niet als homeopathisch geneesmiddel. Om deze reden vergoeden wij dit supplement niet. Als de situatie onveranderd blijft verwacht ik daarin ook geen verandering.

Wellicht niet de reactie die je hoopte maar geeft dit wel wat meer toelichting over de keuze die we maken?