Techniek achter de myovisionscan bij chiropraxie

Bezoeker

Ik heb kennissen die veel baat hebben met chiropraxie.

Maar weet iemand wat de techniek is achter het meten van elektrische stromen of zo van spieren met een myovisionscanner? Hoe werkt zo'n scanner?

Techniek achter de myovisionscan bij chiropraxie

6 ANTWOORDEN 6

Re: Techniek achter de myovisionscan bij chiropraxie

Fanatiekeling

De Myovision scan wordt alleen gebruikt door chiropractoren. Door geen enkele andere beroepsgroep. De vereniging tegen de Kwakzalverij heeft hierover een proces gevoerd. Ik denk dus dat het klopt dat het kwakzalverij is. Zie bijlage.

Groet, Feina.

Medewerker

Bedankt voor je reactie @Feina.

Chiropractie valt onder de vergoeding voor alternatieve geneeswijzen, @Geabra. Over een myovisionscan is veel te vinden via Google. Wellicht staat er iets interessants voor je op deze pagina Myovisonscan. Over de uitspraak waar Feina naar verwijst, lees je meer op deze pagina.

Mocht je een behandeling door een chiropractor overwegen, dan is het voor de vergoeding belangrijk dat je naar alternatief genezer of therapeut gaat die lid is van een van deze beroepsverenigingen (pdf). Daarnaast moet de behandeling vallen onder het specifieke gebied waarvoor de beroepsvereniging in het overzicht is opgenomen. Je krijgt geen vergoeding bij andere alternatief genezers of therapeuten.

Mocht iemand meer weten over techniek achter het meten van de elektrische stromen, laat het ons weten! Je zou er Gebra enorm mee helpen.

Bezoeker

Hartelijk dank voor de reacties.

Een vriend vond dat de myovisionscan stamt uit de ruimtevaart (NASA): http://www.biltmoreparkchiropractic.com/chiropractic-education/what-is-a-myovision-scan/

De bron van deze mededeling is wel een chiropractor, dus niet onafhankelijk. Maar ik denk wel dat zo'n scan geen onzin is. Zo'n chiropractor is niet gek.

Misschien bel ik eens met Zilveren Kruis of laat ik me eens voorlichten door een aanbevolen chiropractor.

Toch is het gek dat de reguliere geneeskunde niets weet van chiropraxie. Dan kun je niet oordelen.

Ik ben ook achterdochtig hoor en voor sommige behandelingen (hoog in de nek namelijk) wordt met klem gewaarschuwd. Je kunt er een beroerte van krijgen. Maar misschien blijft een chiropractor daar ook van af.

Ik ken 1 geval waarbij chiropraxie een riskante rugoperatie met opzienbarend succes heeft voorkomen. En ik weet van een paar mensen die veel baat hebben bij een geregelde behandeling.

Community Manager

Veel informatie te vinden op Google inderdaad @Geabra

Ik was toch ook wel even benieuwd geworden. Aangezien ik zelf geen ervaring heb met chiropractie en dus ook niet die myovision scan. Zo kom ik veel websites tegen van de chiropractor praktijken zelf. Met soms wat meer informatie over het apparaat en de ervaringen van de klanten. Daar komen de termen SEMG en EMG ook regelmatig voorbij. Misschien heb je daar wat aan, in je zoektocht?

Aan de andere kant vallen ook de zoekresultaten op juist op gaan over waarschuwingen en dat het niet werkt of bewezen is. 

Ik denk dat het geen kwaad kan om eens te bellen met een chiropractor. Die kunnen je denk ik ook weer wat meer informatie geven, ook al is het niet volledig onafhankelijk - zoals je zelf aangeeft. De leverancier myovision.com zou ook een optie zijn die in ditzelfde straatje valt. 

Ben je zelf aan het twijfelen om naar een chiropractor te gaan, inclusief gebruik van dit scan apparaat? Of komt je interesse en zoektocht ergens anders vandaan?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bezoeker

Excuus voor mijn late reactie. De tijd gaat zo snel. Heel veel dank.

Ik vond inderdaad zaken over sEMG (surface elektromyography)

Eigenlijk alleen met waarschuwingen, o.a van de Vereniging tegen de kwakzalverij.

Iemand in mijn familie heeft stenosen in het ruggenmergkanaal  o.a hoog in de nek, met behoorlijke klachten. Maar lopen en fietsen gaat nog erg goed.

Een bevriend echtpaar zweert bij chiropraxie. Een familielied van ze zat namelijk in een rolstoel en is daar via een chiropractor van af. Ik weet niet wat er mis was (dat is het zwakke aan het verhaal).

Vandaar dat ik chiropraxie nog niet helemaal afgezworen heb. Maar ik weet dat het levensgevaarlijk kan zijn.

Zoals gezegd; heel misschien neem ik nog eens contact op met het Zilveren Kruis en een (aanbevolen) chiropractor.

Je kunt je toch moeilijk voorstellen dat iemand met enige capaciteiten zijn hele leven aan het bedriegen is.

Highlighted

Community Manager

Geen probleem @Geabra

De tijd kan soms inderdaad voorbij vliegen. Leuk dat je toch nog een reactie plaatst. 
Dat zijn inderdaad wel mooie verhalen, iemand die vanwege (wat voor behandeling dan ook) geen rolstoel meer nodig heeft. Ik kan me persoonlijk wel voorstellen dat je dan toch op onderzoek gaat. Als mensen in mijn omgeving met dat soort verhalen zouden komen zou ik dat ook doen. 

Misschien is die scan ook niet altijd nodig of onderdeel van de behandeling? Of zijn er alternatieven die niet gepaard gaan met een waarschuwing. 

Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden Geabra! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.