Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Is er vergoeding voor Mindfulness

Stamgast

Als ik op de site zoek naar info over vergoeding voor Mindfulness dan wordt ik verwezen naar de brochure "alternatieve geneeswijze" waar ik dan vervolgens niets meer vind.
Bij mijn weten wordt Mindfulness ook gegeven bij reguliere instellingen.
Wordt dit vergoed?
En zo ja wat zijn de voorwaarden?

Is er vergoeding voor Mindfulness

OPGELOST
23 ANTWOORDEN

Re: Is er vergoeding voor Mindfulness

Stamgast
afijn, ik ben duidelijk nieuw op dit forum, nadat ik de vraag gesteld heb worden de andere die dezelfde vraag gesteld hebben zichtbaar.
met het, helaas negatieve, antwoord

Webcare

Hoi Mara
Welkom op ons forum.
Wat leuk dat je ook actief bent met je posts!
Je leest het goed, de vergoeding in de alternatieve geneeswijzen heeft volgens voorwaarden mindfulness uitgesloten van vergoeding.
Wat vind je trouwens van ons forum?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Stamgast
Blijft de vraag, waarom wordt dit nog als alternatief gezien, aangezien de meeste reguliere instellingen (zoals de GGZ) er ook al mee werken?

ik weet nog niet wat ik van het forum vind.

Webcare
Hallo Mara,
Goede vraag!
Mindfulness is een vorm van aandachtstraining die vaak uitgevoerd wordt in het alternatieve circuit.
Er geen medische opleiding voor nodig om deze training uit te voeren.

Daarom plaatsen wij deze uitsluiting van vergoeding bij de alternatieve geneeswijze.
Bedankt voor je reactie Mara, we staan open voor je suggesties en tips voor ons forum!

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Stamgast
Oke, dat maakt het duidelijker.
Maar misschien inmiddels toch wel wat achterhaald?

Webcare
Hoi Mara,
Dank je weer voor je reactie.
Wat vind jij achterhaald?

Stamgast
1 dat het als alternatief gezien wordt.
2 dat het niet vergoed wordt, terwijl het blijkbaar toch veel te bieden heeft, gezien de populariteit.

Webcare
Hai Mara,
Mindfulness is zeker een populaire training. Vind je de uitleg van alternatieve geneeswijze duidelijk genoeg?
Als aanvulling geef ik je nog de definitie van alternatieve geneeswijzen:

Onder alternatieve geneeswijzen vallen alle therapieën, geneesmiddelen en diagnostische handelingen waarvoor geen algemeen aanvaard wetenschappelijk bewijs van geneeskundige effectiviteit is geleverd en die meestal niet aan medische faculteiten of officieel erkende paramedische opleidingen worden gedoceerd".

De uitsluiting voor mindfulness is omdat er geen cursus of training wordt vergoed als er sprake is van "welbevinden".
Heb je zelf goede ervaringen met mindfullnes?

Stamgast
Ik heb geen enkele ervaring met mindfullness, maar wordt er voortdurend naar verwezen vanuit het reguliere circuit.

Webcare
Hi Mara,
Wat vind je van zo'n verwijzing naar mindfullness? Ik vraag me af wie dat jou adviseert.
Dank je weer voor je reactie, zou je het leuk vinden als je in het forum de Woonkamer je voorstelt in het topic: Even voorstellen?
Wij hebben ons daar ook voorgesteld, echt top dat je actief bent op dit forum!

Stamgast
Sorrie maar ik krijg steeds meer het gevoel dat ik geënquetteerd wordt hier.
Dat voelt niet prettig.

Webcare
Mara, mijn excuses dat dit zo op jou overkomt. We zijn waarderen jouw bijdragen en zijn erg blij dat mensen op ons forum blijven terugkomen.
Wij zullen je niet meer op deze manier aanspreken.

Stamgast
Ik vind het gewoon een beetje te persoonlijk worden.
Prima om meningen te vragen.
Maar op deze manier ga ik niet te koop lopen met mijn (al dan niet) gezondheid.

Webcare
Mara, respect voor je mening en zeker belangrijk om je grenzen te bepalen in wat jij over jezelf wil vertellen!

Starter
Ik heb hierover ook een vraag. Ik heb onlangs een aantal Mindfulness Based Cognitive Therapy sessies gevolgd op verwijzing van mijn huisarts. Ook zes andere mensen die ik ken hebben dergelijke sessies gevolgd.

Mijn vraag is de volgende. Hoe kan het zijn dat alle zes anderen deze sessies (die exact dezelfde zijn als die van mij) wel van hun zorgverzekeraars vergoed krijgen en ik, die bij ZilverenKruis Achmea verzekerd ben, helaas niet???

Kortom, waarom zijn de polisvoorwaarden en vergoeding van ZilverenKruis in negatieve zin afwijkend van die van ZES andere verschillende zorgverzekeraars?

Ik krijg het gevoel bij de verkeerde zorgverzekeraar te zitten.

Fanatiekeling
Ik heb geen enkele ervaring met mindfullness, maar wordt er voortdurend naar verwezen vanuit het reguliere circuit.
is het een idee als Zilveren Kruis zijn gecontracteerde zorgverleners erop wijst dat "Mindfulness" niet als reguliere behandelmethode wordt erkend? In de contractafspraken kan vastgelegd worden dat het aanbevelen van een cursus Mindfulness of een therapie Mindfulness vanuit het regliere circuit liever niet moet gebeuren. 

Starter
Elze30 ben jij van het ZilverenKruis?

Fanatiekeling
Nee, ik ben niet van Zilveren Kruis. Ik ben een gewone consument . Ik vind het belangrijk dat de consument de juiste informatie krijgt.
En verder over de vergoeding: je kunt eerst eens aan die andere vragen of de vergoeding uit de basisverzekering of uit de aanvullende verzekering komt. Als het bij die anderen uit de basisverzekering komt, dan is er echt iets geks aan de hand: want de uitvoering van de basisverzekering behoort hetzelfde te zijn. 
Als het niet uit de basisverzekering komt, kun je vragen welke aanvullende verzekering bij welke zorgverzekeraar die anderen hebben. Dan kun je nu nog switchen. 

Nieuwkomer

Ik zie dat over dit onderwerp al een tijd geleden is gesproken. Ik kwam nu zelf echter bij hetzelfde probleem uit. Iemand met ongeveer dezelfde klachten als ik vertelde over de mindfulness therapie die zij ondergaan heeft. Zij heeft hier ontzettend veel baat bij gehad. Van wat ik van haar hoorde en wat ik weet van mindfulness, zou het ook een zeer goede vorm van therapie voor mij zijn. Nu kwam ik er achter dat mindulness therapie helaas (nog steeds) niet vergoedt wordt en ik vind op het forum nog steeds geen goede reden. Er is namelijk een postmaster opleiding tot mindfulnesstherapeut via de Radboud Universiteit Nijmegen, waar je als mindfulness therapeut binnen categorie 1 valt. Onder deze categorie vallen alleen die therapeuten die aan strenge eisen voldoen. Daarnaast is het inderdaad zo dat mindfulness vaak gebruikt wordt binnen de reguliere GGZ. Mindfulness is onder andere aan bod gekomen tijdens de WO opleiding psychologie die ik aan de universiteit heb gevolgd. Volgens mij zou het dus zelfs eigenlijk onder de basisverzekering moeten vallen onder psychische hulpverlening.

Maar als ik het goed begrijp is er dus nog steeds geen vergoeding voor mindfulness therapie? Ik zou dit op zijn zachtst gezegd enorm jammer vinden, aangezien ik al een hele tijd met problemen loop waar deze therapie bij zou kunnen helpen en ik geen geld heb om de kosten van een dergelijke therapie zelf te betalen.