Hoe is de verrekening voor fysiotherapie, alternatieve therapie en het eigen risico

Stamgast

Ik heb een driesterren verzekering en ben collectief verzekerd via de KBO
Nu heb ik voor het eerst in jaren fysiotherapie.
En ik probeer de regelingen te begrijpen.
Ik wil liever niet voor verrassingen komen te staan

Volgens de gegevens op de site krijg ik de eerste 27 behandelingen vergoed uit de aanvullende verzekeringen
volgens mijn gegevens krijg ik ook de eerste 7 behandelingen vergoed vanuit het collectief.
Krijg ik er nou 34 vergoed?
of krijg ik er 7 vergoed en moet ik dan eerst 350 euro eigen risico betalen?

En hoe zit het als ik meer nodig zou hebben?
En het niet vergoed wordt.
Kan ik zelf niet betalen, krijg je dan gewoon geen hulp meer?

------
 ongeveer zelfde vraag voor alternatieve geneeskunde die deels vergoed wordt.
Moet ik daar ook eerst eigen risico opsoeperen?
of geld de vergoeding vanaf de eerst sessie?

• Alternatieve geneeswijzen

Hoe is de verrekening voor fysiotherapie, alternatieve therapie en het eigen risico

OPGELOST
12 ANTWOORDEN

Re: Hoe is de verrekening voor fysiotherapie, alternatieve therapie en het eigen risico

Voorbijganger
Beste Mara,

je krijgt niet chronische fysiotherapie vergoed vanuit je AV3(27 behandelingen per kalenderjaar bij een gocontracteerde zorgverlener).
En vanuit je KBO collectief nog eens 7 behandelingen per kalenderjaar.
Hiermee wordt het Eigen Risico niet verrekend,omdat de vergoeding vanuit de basisverzekering komt.
Het Eigen Risico wordt alleen verrekend als de vergoeding uit de basisverzekering komt, dus bij een chronische indicatie.
En dan is de vergoeding eerst vanuit je AV pakket en KBO, dus vanaf de 21ste behandeling komt de vergoeding dan vanuit de basisverzekering en dan zal dus het Eigen Risico verrekend gaan worden.

Met vriendelijke groet,

Saskia van Buuren

Re: Hoe is de verrekening voor fysiotherapie, alternatieve therapie en het eigen risico

Stamgast
Beste saskia,
Dit antwoord is voor mij niet te begrijpen

geld eigen risico alleen voor dingen vanuit de basisverzekering?
of juist niet?

Voorbijganger
klopt, alleen voor vergoedingen vanuit de basisverzekering.

Stamgast
oke dat maakt het helderder
bedankt

Voorbijganger
graag gedaan

Webcare
Hallo Mara en SasvanvBuuren.
Goed om te lezen dat jullie elkaar hebben kunnen helpen.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Stamgast
ik lees nu toch nog iets dubbels
en dat is  het gedeelte over de KBO vergoeding
zoals het in het verhaal van Sas staat is het niet duidelijk of je dat nu bij die 27 behandelingen uit de aanvullende verzekering op kan tellen
of dat het alleen bij de chronische vergoed wordt uit de basisverzekering

ook snap ik de berekening vanaf de 21ste behandeling niet
27+7 is 34 toch?

Webcare
Hai Mara,
Je kunt inderdaad de vergoeding uit de KBO optellen bij de 27 behandelingen. Je hebt dus recht op 34 behandelingen fysio.
27 x uit de Beter Af Plus Polis met drie sterren, en nog eens 7 uit je collectieve pakket van de Unie KBO.

Volgens de voorwaarden van de basisverzekering moet je bij een chronische indicatie de eerste 20 behandelingen zelf betalen als je niet aanvullend verzekerd bent. Bij jou zou dat dus ook uit je Beter Af Plus Polis met drie sterren vergoed worden. Na de 1e 20 komt de rest uit de basisverzekering. Dan telt het eigen risico ook mee.

Maar vergeet het chronische verhaal, jij hebt recht op totaal 34 behandelingen. En daar is geen eigen risico voor.
Vind je het zo duidelijk Mara?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Stamgast
Hoi Pauline

het niet chronische gedeelte is nu absoluut duidelijk

als ik het goed begrijp zou bij een chronische aandoening
de eerste 20 uit de aanvullende verzekering komen
daarna 20 uit de basisverzekering
waarbij je dan wel eerst je eigen risico op moet souperen
en dan nog eens 7 uit de aanvullende en 7 van de KBO?
En dat elk jaar opnieuw

Mara

Moderator
Hoi Mara,

Dat laatste klopt niet helemaal. Bij een chronische behandeling moet je de eerste 20 behandelingen zelf betalen. Wanneer je een aanvullende verzekering met 3 sterren hebt zul je 20 van je 27 behandelingen gebruiken. Dit omdat de 21e behandeling vanuit de basisverzekering komt. Wanneer je een Unie KBO pakket hebt heb je ipv 27 behandelingen 34 behandelingen. Van deze 34 behandelingen zul je ook maar 20 behandelingen gebruiken. Het maakt in dit geval dus niets uit hoeveel behandelingen je nog hebt na deze 20 behandelingen. Alle behandelingen na de 20e komen vanuit de basisverzekering.

Inderdaad moet je wel rekening mee houden dat na de 20e behandeling de behandelingen eerst verrekend worden met je eigen risico.

Het is wel een heel verhaal zo op deze manier. Zou je me willen laten weten of het zo duidelijk is Mara?

Dankjewel!

Stamgast
nee :cool:het spijt me
het wordt steeds ingewikkelder

Webcare
Hallo Mara,
Fijn dat het niet- chronische verhaal van de fysiotherapie vergoeding helder is.

Bij een chronische indicatie komen de eerste 20 behandelingen uit de aanvullende verzekering.
Je redenering is juist, Je eigen risico wordt verrekend.

Om het goed uit te leggen neem ik jou als voorbeeld ok?
Jij bent verzekerd met een Beter Af Plus Pols met drie sterren, dus recht op 27 x fysio.
Rekensom: je houdt dus nog over. Want na de eerste 20 behandelingen komt de rest uit de basisverzekering.

Het extra stukje uit je collectieve pakket blijft ook intact.
Mara, als de chronische indicatie blijft, dat bepaalt je zorgverlener, dan blijft de fysio verder uit de basisverzekering vergoed worden.
Dit wordt dus niet ieder jaar opnieuw geteld.
Mooi voorbeeld: iemand stapt over naar een andere zorgverzekeraar, bij de oude was er chronische- indicatie, dan blijft bij de nieuwe ook de vergoeding uit de basisverzekering komen.

Als jij vindt dat we het op onze site beter kunnen uitleggen, laat je mij dat weten?
En natuurlijk blijf je welkom voor al je vragen en suggesties.