Genderdysforie

Nieuwkomer

Hallo, ik ben sinds kort bij het VuMC en ben nu een traject in gegaan en het is hoogst waarschijnlijk dat ik uiteindelijk alles wil afmaken en dat er operatie gaat volgen.

Mijn vraag is dan ook gerelateerd aan die operatie en of/wat er allemaal vergoed word vanuit welke pakketen.

Ik weet vooraf gaand dat hormonen en epilatie word vergoed, maar ik zie nergens concreet staan of bijvoorbeeld de operatie om je geslacht te veranderen ook vergoed word en eventueele aanvullende operaties, denk aan operatie om de toon van stem te veranderen, een lijst zou hierbij heel veel helpen.

Ik hoor graag een reactie van iemand met dezelfde ervaringen of iemand die mij anders toevallig kan helpen sinds ik er zelf niet echt uitkom kwa vinden van antwoorden. Verlegen smiley

~Sarah K

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Genderdysforie

OPGELOST
7 ANTWOORDEN

Re: Genderdysforie

Voorbijganger

Hallo Sarah, het VUmc team kan je antwoord geven op veel van je vragen. Epilatie wordt vaak wel vergoed maar soms niet overal op je lijf.  De uiteindelijke geslachtsverandering weer wel. Het is ook aan het VUmc team wat ze aan de zorgverzekeraar ter vergoeding voorleggen. Bespreek dat maar eens in een volgende afspraak met hen. En bellen met het Zilveren Kruis is ook een idee! In je polis kan je misschien niet alles terugvinden.  Let er wel op dat een deel van je kosten onder je basisverzekering zullen vallen maar dat je wel een eigen risico hebt van nu euro 385 per jaar.

Heel veel sterkte!

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

@Gabrielle Donne, 

Wat een goede reactie van jou en ik zie dat SarahK hier echt mee geholpen is. Zoals je kunt zien heeft SarahK al aangegeven dat haar vraag hiermee is opgelost. Ben je bekend met de medische wereld of kwam je even rondkijken? In ieder geval welkom en hopelijk zien wij jou vaker terug op onze community. 

@SarahK

Het antwoord van Gabrielle is heel volledig en ik zie dat daarmee je vraag is opgelost. Mocht je nog niet telefonisch hebben gesproken dan geef ik nog wat verdere toelichting vanuit de zorgverzekeraar. Er zijn drie transgendercentra in Nederland:

• het VUMC in Amsterdam
  • het UMCG in Groninigen
  • het LUMC in Leiden

Jij hebt er al één gevonden en daar kunnen zij inderdaad alles vertellen over de behandeling en vergoeding. Mogelijk vallen deze zaken onder de vergoeding: plastische chirurgie, hormoonbehandeling, psychologische ondersteuning, uitwendige borstprothese, penisprothese, epilatie en logopedie. Het verschilt per situatie in welke mate en vorm deze vergoeding van toepassing is. De artsen in het VUMC kunnen daar ook een medische machtiging voor aanvragen. Er is een hoop mogelijk maar veel vergoedingen beperken zich wel tot het noodzakelijk. 

Hopelijk ben je hiermee geholpen?

Anton

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.

Webcare

Hoi @SarahK en @Gabrielle Donne Hebben jullie ook gelezen dat er een voorstel is voor vergoeding voor borstprotheses voor o.a. transgenders in 2017? Minister Schippers neemt het advies van het Zorginstituut tot zich en zal in juni met een standpunt komen.

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

groet, Pauline

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger

Wat zijn de voorwaarden voor vergoeding borstprotheses? Ik heb gehoord dat borstprotheses alleen vergoed worden wanneer vrouwelijke hormonen geen of nauwelijks effect hebben op de borstgroei.  Als je dan toch graag grote borsten wilt hebben, dan schiet je er alsnog niets mee op!

Webcare

Op dit moment weten wij ook nog niet wat de voorwaarden voor vergoeding zijn in 2017.  Ik heb de site van het Zorginstituut gepakt en daar wordt het nog niet echt duidelijk.

Lees je mee?

https://www.zorginstituutnederland.nl/zoeken?page=2&query=wijzigingen+2017

http://zk.nl/yGNX7D

Als er meer bekend is over de voorwaarden laat ik je dit meteen weten. Waar had jij de info over het effect van de hormonen gevonden @Gabrielle Donne?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger

Mijn informatie is afkomstig van een goede relatie die een transgender traject loopt bij het VUMC.

Webcare

@Gabrielle Donne @SarahK 19 juni opent Koningin Màxima een internationaal  congres over transgenderzorg in VUmc  las ik deze week.

https://www.vumc.nl/afdelingen/over-vumc/nieuws/koningin-opent-congres-transgenderzorg/

groet Pauline