Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Fysiotherapie/chiropractie/acupunctuur

Bewerkt 
Starter

Geachte heer, mevrouw,

Al enkele jaren heb ik terugkerende klachten die op dit moment weer een punt bereikt hebben waarvoor ik in behandeling moet.

Mijn algemene ervaring met fysiotherapie is niet het beste, mijn mening is dat indien je niet zelf de behandelingen stopt dan
kunnen deze tot in den oneindigheid door lopen wat de therapeuten betreft, verder wordt er ook weinig aandacht gegeven aan preventie.

Op dit moment zit ik dus in behandeling bij een fysiotherapeut, maar wat verstaan jullie nu onder 1 behandeling hiervoor. De behandelingen die
ik nu ontvang van een chiropractor/fysiotherapeut zijn gemiddeld 20 minuten. De vraag is nu ook, wanneer is het aan te raden over te stappen
naar een chiropractor ipv een fysio? Dit ook ivm aanzienlijke eigen kosten die hierbij gemaakt dienen te worden, gem. 40 euro bovenop het gedeelte
dat vergoed wordt per behandeling.

Tenslotte de vraag, indien er wordt overgegaan tot acupunctuur, wordt dit volledig vergoed of zit hier ook een eigen bijdrage aan vast per behandeling.

In afwachting van uw antwoord.

Mvg,

Chris kwakman

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Fysiotherapie/chiropractie/acupunctuur

OPGELOST
5 ANTWOORDEN

Re: Fysiotherapie/chiropractie/acupunctuur

Bewerkt 
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Beste Chris,

Wat vervelend dat je te maken hebt met terugkerende klachten. Wij kunnen je niet geen advies geven wat in jouw situatie beter is, fysiotherapie of chiropractie. Dit hangt helemaal van jouw persoonlijke situatie af.
Zowel chiropractie als acupunctuur vallen onder alternatieve geneeswijzen. Hierbij worden de consulten per dag vergoed tot €40 tot het maximum van je gekozen aanvullende verzekering.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

Starter
Beste Nathalie,

Ik begrijp je reactie, mijn vraag is nog even van wat jullie als zorgverzekeraar onder een fysio behandeling verstaan, is dit een 20 minuten consult tegenwoordig?

Mvg,

Chris Kwakman

Hallo Chris, Wij bepalen de behandeltijd voor een fysio behandeling niet. Ik raad je aan dit na te gaan bij een beroepsvereniging voor fysiotherapeuten.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Beste Chris en ZK,
ik vind het een hele reële vraag van Chris. En volgens mij hoort deze vraag ook aan de zorgverzekeraar gesteld te worden. Immers de zorgverzekeraar spreekt een contractprijs af, die lager is dan het tarief voor iemand die zelf betaalt. Bovendien maakt de zorgverzekeraar afspraken over de kwaliteit. Bij de prijsafspraak wordt toch zeker ook vastgelegd, wat daarvoor gepresteerd/geleverd wordt? Het mag en kan toch niet zo zijn, dat een behandeling slechts 5 minuten duurt? 
Ik ben hier zelf ook tegenaan gelopen en ik kreeg hetzelfde antwoord bij een andere zorgverzekeraar: nl. dat de duur van een behandeling niet vastligt. 

Ik vind dit echter niet acceptabel. Ik vind dat bij de kwaliteitsafspraken ook de minimale duur van een behandeling behoort te worden vastgelegd. 

Omdat er kennelijk maar weinig patiënten zijn, die hierover vallen, blijft deze situatie zo. Het enige dat de patiënt nu kan doen, is wisselen van fysiotherapeut. Vraag aan een concurrent wat bij hem de behandelduur is. En maak duidelijk dat je verwacht dat de behandelduur minimaal 25 minuten is. 
PS doordat bij het eerste bezoek , indien dit zonder verwijsbrief is, ook een zogenaamde " intake" wordt gedaan ( waarvoor apart betaald moet worden), duurt het consult de eerste keer langer dan normaal. Deze vreemde constructie, die onder door de zorgverzekeraars zo bedacht is, zet de patient op het verkeerde been en maakt een fysiotherapeutisch consult extra duur. Ik heb gemerkt dat mijn fysiotherapeut NIET een extra bedrag rekent voor de intake. De eerste behandeling , inclusief de zogenaamde intake, kost bij deze praktijk €28. Dus , aangezien de zorgverzekeraar kennelijk niets kan/wil betekenen, kunt u als patient het beste zelf uw eigen tegen-maatregelen nemen .

Elze, het klopt dat Zk prijsafspraken maakt met fysiotherapeuten. De prijsafspraken worden gemaakt op basis van de aandoening waarvoor word behandeld. De fysiotherapeut is verantwoordelijk voor het indelen van de tijd die hij/zij aan een verzekerde besteed. Het kan heel goed zijn dat het onverantwoord is om 10 minuten langer door te behandelen of dat er juist 10 minuten langer behandeling nodig is.

Ik adviseer dan ook om bij tegenvallende behandeltijden dit met de therapeut zelf te bespreken. Wellicht kan je ook vooraf afspreken hoelang je behandeling duurt met je fysio?