Alternatieve medicijnen die wel op Z-index staan worden niet vergoed

Starter

Ik heb het volgende probleem. Ik gebruik 2 homeopatische geneesmiddelen. Volgens mijn apotheker staan zij wél op de 'Z-index' lijst. Volgens het Zilveren Kruis worden ze niet vergoed. Waar is dan die hele Z-index lijst voor bedoeld? Ik heb het gevoel dat ik wordt opgelicht door mijn eigen zorgverzekeraar. En waarom kan ik die 'Z-index' lijst op het hele internet niet vinden in dit tijdperk van 'transparantie'?

Op de website van 'Hahnemann apotheek B.V.' vind ik dat alle homeopatische geneesmiddelen die beginnen met een Z-index nummer '15' vergoed worden. Deze twee medicijnen beginnen allebei met '15', namelijk 15068226 en 15068250 (respectievelijk Zivel en Zora).

Kan iemand me vertellen waarom deze medicijnen dan toch niet vergoed worden?

• Alternatieve geneeswijzen
  • Medicijnen

Alternatieve medicijnen die wel op Z-index staan worden niet vergoed

OPGELOST
4 ANTWOORDEN

Re: Alternatieve medicijnen die wel op Z-index staan worden niet vergoed

Fanatiekeling

Misschien is het een idee om eerst de polisvoorwaarden voor vergoeding van alternatieve zorg en medicijnen goed na te lezen? Er zijn veel beperkende voorwaarden en maxima. Als u na nalezing van deze voorwaarden nog steeds denkt dat het niet klopt, dan probeer ik u verder te helpen. Pagina 48 " vergoedingen aanvullende verzekeringen". Klik op de link https://www.zilverenkruis.nl/VergoedingenDownloads/Voorwaarden-2017-Basis-Budget-Zeker-Exclusief-904.... Zie ook de afbeelding.

Groet, Feina.

Starter

@Feina

Beste Feina,

Bedankt voor je tip, maar dit had ik al gedaan. We voldoen mijns inziens aan die voorwaarden onder het hoofdstuk 'Alternatief'.

1e voorwaarde

Dit is zeker zo. Ik weet zo snel niet welke beroepsvereniging, maar het consult wordt wel vergoed. Dat is dus in orde.

2e voorwaarde

Het gaat inderdaad om een medische behandeling. Herstel van een erstig auto ongeval met hersenletsel als gevolg en whiplash.

3e voorwaarde

Het is inderdaad op individuele basis

4e voorwaarde (hier zit mijn probleem)

De medicijnen hebben een z-index nummer. Mijn vraag is, waarom worden ze dan toch niet vergoed?

5e voorwaarde

Voorschrijving van een arts is nog niet geregeld. Ik wou echter eerst weten of de middelen (voorgeschreven door homeopaat) wel vergoed kunnen worden, voordat ik een arts lastig ga vallen met een verwijzing. Hier stuitte ik dus op de 4e voorwaarde.

Dus ik voldoe wel aan de voorwaarden. Ik vraag me alleen af waarom de apotheek mij een z-index nummer kan geven, terwijl het Zilveren Kruis de medicijnen toch niet vergoed?

Fanatiekeling

Ik zie op een andere website dat de middelen zora en zivel tot de fytotherapie behoren. Ook staat bij de toelichting dat het voedingssupplementen betreft. Misschien is dat de reden? 

Z-index is overigens een firma en de G-standaard is de database. Er is een uitleg-filmpje over de firma Z-index te vinden op internet. Ook op wikipedia staat info. 

Groet, Feina.

Community Manager

Hoi @andrekik, de artikelnummers die je noemt vallen in de geneesmiddelen onder NG: niet-geneesmiddelen. Dat is een restcategorie voor producten die niet in andere categorieën vallen. In de polisvoorwaarden staat: 

De homeopathische en antroposofische geneesmiddelen moeten als homeopathisch of antroposofisch geneesmiddel geregistreerd staan in de G-standaard van de Z-index. De Z-index is een database waarin alle geneesmiddelen staan die verkrijgbaar zijn via de apotheek.

De productgroepen waar dit binnenvalt zijn HA en HM. Geneesmiddelen die in de categorie NG vallen worden dus helaas niet vergoed. 

@Feina Die omschrijving is inderdaad meer accuraat. Ik kom het echter wel vaker tegen dat het gewoon de 'Z-index' wordt genoemd. De polisvoorwaarden zijn hier wel helder in. Ik ga een verzoek doen bij de beheerders van de pagina om dit aan te laten passen.